راهنماي خريد مودم ADSL | خريد انواع مودم وايرلس و ADSL

مودم واي فاي چيست؟ 

براي دسترسي به اينترنت، سه راه مطمئن و شناخته‌شده وجود دارد. راه اول، دسترسي شماره‌گيري (Dial-up) است که اين روش با استفاده از يک مودم آنالوگ و يک خط تلفن قابل پياده‌سازي است و حداکثر مي‌تواند داراي پهناي باند 56 kbps باشد. راه دوم دسترسي باند پهن (Broadband) است که اين روش مبتني بر کابل و داراي پهناي باند گسترده براي کاربران است و مي‌توان ازDSL و خطوط T1 و E1 به عنوان نمونه‌هاي اين نوع دستيابي نام برد.
 چيست؟

خط ديجيتال مشترک نامتقارن (Asymmetric Digital Subscriber Line)، يا همان ADSL، يکي از انواع سرويس هاي اينترنتِ DSL است. DSL، خود مخفف Digital subscriber line به معناي خط اشتراک ديجيتال بوده و يکي از تکنولوژي‌هاي انتقال اطلاعات با استفاده از خطوط تلفن محلي است که از تمامي پهناي موجود در خطوط مسي دوطرفه‌ي مخابراتي استفاده مي‌کند تا بالاترين سرعت ممکن براي انتقال اطلاعات را بر اين بستر ارائه دهد. DSL با جداسازي باند انتقال اطلاعات و باند انتقال صداي مربوط به تلفن، با تفکيک فرکانس‌هاي مربوط به هرکدام، اين امکان را به کاربران مي‌دهد تا همزمان بدون قطع شدن تلفن و تنها با استفاده از يک جداکننده يا اسپليتر، اقدام به انتقال داده آن هم با نرخ بالا کنند.

استاندارد Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac در مودم وايرلس

Wi-Fi يک استاندارد جهاني است و براي اطمينان از اتصال صحيح دستگاه از مواردي را مشخص مي کند. اين استاندارد به عنوان 802.11 شناخته مي شود و نسخه آن با حروفي مانند a, b, g, n, يا ac مشخص مي شود. اين نسخه ها با هم سازگار هستند و نشان سريع بودن دستگاه مي باشند. AC در حال حاظر سريعترين و جديدترين نسخه است هرچند که پس از آن نسخه N نيز براي استفاده شخصي کاملا مناسب است. در حال حاظر نسخه هاي AC نسبت به N گرانتر هستند. اگر به فکر استفاده آينده نگران هستيد، مدل Wi-Fi 802.11 AC و در صورت نياز به مقرون به صرفه بودن، Wi-Fi 802.11 N را تهيه کنيد.
 مـودم هاي ADSL Combo يا همان مودم هاي ADSL معمولي، داراي يک پورت USBو يک پورتLAN هستند. مودم هاي ADSL وايرلس يا همان مودم هاي ADSL بي سيم داراي 4پـورتLAN بوده و پـورت USB ندارند و همچنين قابليت ارتباط به صورت wireless ( بي سيم ) را دارند که براي استفاده از لب تاپ و تلفن همراه مناسب مي باشند. همچنين مهمترين تفاوت مودم هاي ADSL وايرلس با مودم هاي Combo ADSL در اين است که تعداد بيشتري از کاربران به صورت همزمان امکان اتصال به اين مودم ها يعني اينترنت پر سرعت ADSL را دارند. نوع استاندارد بي‌سيم چندين نوع فناوري بي‌سيم با استانداردهاي مختلف عرضه شده ‌است که به ترتيب جديدتر بودن، کيفيت و برد بيشتري ارايه مي‌دهد. اين استاندارد را انستيتوي مهندسان برق و الکترونيک (IEEE) امريکا تصويب و با شيوه‌ي نمايش IEEE 802.11x معرفي مي‌کند که در آن، x با يک حرف جايگزين مي‌شود. دو استاندارد اوليه a و b بودند که ديگر تقريبا منقرض شده‌اند و کمترين استانداردي قابل رويت در بازار شبکه‌ي امروز، نوع g است. بعد از استاندارد g به n مي‌رسيم که فعلا همه‌گيرترين استاندارد واي‌فاي (Wi-Fi) است و قريب به اتفاق دستگاه‌هاي فعلي از آن پشتيباني مي‌کنند. موارد جديدتر شامل استانداردهاي ac و ad مي‌شوند که آخري به دليل جديد بودن، تقريبا ناياب است و يکي مانده به آخر هم کمياب! دستگاه‌هاي حرفه‌اي شرکت‌هاي اپل (Apple)، ايسوس (ASUS) و ال‌جي (LG) و … از اين استاندارد پشتيباني مي‌کنند.

چرا بايد مودم روتر پرسرعت بخريم؟

خيلي از کاربران اين سوال را مي‌پرسند که وقتي مي‌شود با 70 الي 80 هزار تومان يک مودم روتر خريد؛ چرا بايد بيشتر هزينه کنيد و مهم‌تر اينکه چرا بايد چند صدهزار تومان براي يک چنين دستگاهي بدهيم؟ جواب اين است که به يک کاربر خانگي با مصرف اينترنت معمولي توصيه نمي‌شود به سراغ خريد مودم پرسرعت برود ولي اگر يک کاربر حرفه‌اي مي‌خواهد بازي آنلاين بکند؛ ويرايش و استريم ويديو روي واي‌فاي داشته باشد؛ کاربري‌هاي مالتي‌مديا دارد و مواردي نظير اين‌ها؛ ديگر مودم روتر معمولي جوابگو نيست و بايد گزينه‌هاي بهتري در بازار انتخاب کند. از سوي ديگر؛ کسب‌وکارهايي که مي‌خواهند از اينترنت ADSL استفاده کنند ولي به واي‌فاي هم نياز دارند؛ مشتري مودم روترهاي پرسرعت هستند.

TP-Link MR200: مودم روتر 4G دسکتاپ آنتن‌دار

اگر به‌دنبال مودمي براي استفاده از اينترنت موبايل هستيد ولي لزومي ندارد حتماً مودمي قابل حمل باشد و از سوي ديگر داشتن آنتن خارجي براي آنتن‌دهي بيشتر ضروري است، در خريد MR200 شک نکنيد. اين مودم از نوع Cat.4 با سرعت دانلود 150 مگابيت و آپلود 50 مگابيت، از دو آنتن خارجي جداشدني براي شبکه موبايل و سه آنتن داخلي براي واي‌فاي سود مي‌‌برد. يک روتر واي‌فاي AC750 دوبانده هم وجود دارد که سرعت‌هاي 300 مگابيت و 433 مگابيت را به‌ترتيب روي فرکانس‌هاي 2.4 و 5 گيگاهرتز فراهم مي‌کند. چهار درگاه RJ45 صد مگابيتي براي اتصال شبکه دارد که يک درگاه نقش WAN را هم ايفا مي‌کند. کافي است روي اين مودم روتر يک سيم‌ کارت بياندازيد تا اينترنت پرسرعت 4G LTE براي ديگر دستگاه‌ها به اشتراک گذاشته شود.

گوگل واي فاي (Google Wifi)

به کمک روتر گوگل واي فاي مي‌توانيد به راحتي با روزهايي که براي دستيابي به اينترنت بي سيم از تجهيزات ضعيف استفاده مي‌کرديد، خداحافظي کنيد. گوگل واي فاي و سيستم‌هايي که به آن شبيه هستند، آينده دنياي اينترنت وايرلس محسوب مي‌شوند.

نت گير اوربي (Netgear Orbi)

برخلاف گوگل واي فاي که در قالب سه قسمت ترکيبي عرضه شده، سيستم اينترنت بي سيم نت گير اوربي در قالب دو دستگاه (يک روتر و يک ماهواره) در اختيار کاربران گذاشته شده است. اوربي قيمت گراني دارد، اما زماني که مشخصات اين روتر زيبا را در نظر بگيريد، متوجه مي‌شويد که قيمت آن توجيه پذير است.
کارايي عالي به همراه نصب و تنظيمات آسان از جمله ويژگي‌هايي هستند که نت گير اوربي را به يکي از بهترين روترهاي وايرلس عرضه شده در بازار تبديل کرده‌اند.

 

تفاوت بين مودم وايرلس تک آنتن و مودم وايرلس چند آنتن

به طور خلاصه و خيلي ساده بايد گفت تفاوت مودم وايرلس تک آنتن با مودم وايرلس چند آنتن سرعت انتقال ديتاست . مودم هاي وايرلس سري N دو آنتن يا دوال بند Dual-band مي تونن هم در محدوده فرکانس 2.4 گيگا هرتز و هم در محدوده فرکانس 5 گيگا هرتز کار کنند ! مودم هاي وايرلس دو آنتن يا سه آنتن براي محيط هاي بزرگ بسيار مناسب هستند . لازم به ذکره که اگر مي خواهيد يک مودم وايرلس براي استفاده خانگي به خصوص آپارتمان تهيه کنيد شما به هيچ وجه به مودم دو آنتن احتياج ندارين ! ضرورت استفاده از مودم هاي دو آنتن يا سه آنتن فقط و فقط نسبت به تعداد دستگاه ها تون بستگي دارد ! هر چي تعداد دستگاه ها بيشتر باشه متعاقبا سرعت کمتري هم به هر دستگاه اختصاص پيدا مي کند . بنابراين اگر مي خوايد در جايي مثل کافي شاپ و يا کافي نت سرويس WiFi راه اندازي کنيد اکيدا توصيه مي کنم از مودم دو آنتن يا سه آنتن استفاده کنيد چون تعداد کاربرا زياد است ! موقع خريدن مودم حتما توجه داشته باشيد که عدد بعد از حرف N نشون دهنده سرعت انتقال داده مودم مي باشد مثلا مودم وايرلس D-link N 150 يعني يک مودم وايرلس دي لينک با سرعت انتقال داده 150 مگا بيت در ثانيه که مي تونه محدوده اي با وسعت  حداقل 70 متر رو پوشش بدهد !