آشنایی با راهکارهاي افزايش طول عمر باتري گوشي

افزايش عمر باتري گوشي با رعايت چند قانون اساسي امکان‌پذير است. براي افزايش طول عمر باتري و شارژدهي بيشتر موبايل کافي‌ست مواردي را که در ادامه ذکر مي‌کنيم، انجام دهيد تا ديگر نگران خالي شدن باتري گوشي خود نباشيد!
اسرار بسياري در مورد نوع رفتار ما با تلفن هاي هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ ها براي افزايش طول عمر باتري آنها وجود دارد. معمول‌ترين مورد، شارژ کامل گوشي در صورت خالي شدن باتري، از 0 درصد تا 100 درصد است. علاوه بر اين، شايد شنيده باشيد که باتري‌ها يک حافظه مخصوص دارند و «هرگز» نبايد سلول‌ها را به ميزاني کم شارژ کرد.
اگر بيش از يک سال از يک گوشي استفاده کرده باشيد، احتمالا متوجه کاهش عمر باتري گجت خود نسبت به روز اول آن شده‌ايد. بعد از 2 سال، باتري بسياري از گوشي‌ها به‌سختي تا يک روز دوام مي‌آورند. بعد از سه سال استفاده، شايد باتري موردنظر مشکلاتي را براي عملکرد گوشي ايجاد کند.
متأسفانه، با گذر زمان عمر باتري هم کاهش مي‌يابد و اين يک موضوع اجتناب‌ناپذير محسوب مي‌شود. با اين حال، با انجام کارهاي خاص، مي‌توانيد عمر باتري و در نتيجه گجت خود را افزايش دهيد. اگر به دنبال روش صحيح شارژ گوشي هستيد، در ادامه به تفصيل در اين مورد صحبت مي‌کنيم؛ کارهايي که انجام آن‌ها در نهايت منجر به افزايش عمر باتري گوشي مي‌شود.
تنها چيزي که جلوي اندرويد را مي‌گيرد عمر باتري است. براي همين، مردم هميشه دنبال جواب سوال‌هايي مثل اين‌ها مي‌گردند: «چطور مي‌توان عمر باتري گوشي را افزايش داد؟»، «بهترين راه براي افزايش عمر باتري»، و «چگونه مصرف باتري گوشي اندرويدي را کاهش دهيم؟». با توجه به محدوديت‌هاي شکلي و وزني، خيلي سخت مي‌توان با تکنولوژي‌هاي فعلي قدرت بيشتري در اين باتري‌ها گنجاند. براي همين، يک راه اين است که براي بهبود عملکرد باتري در سمت نرم‌افزاري گوشي جستجو کنيم.

دفعات شارژ بالا بهتر از شارژهاي طولاني

 به جاي اين‌که دو روز از گوشي استفاده کنيد و شارژ را از 100 به صفر و از صفر به 100 برسانيد، در دفعات بيشتر باتري را شارژ کنيد. به عنوان مثال وضعيت باتري را از 30 درصد به 60 درصد برسانيد يا از 45 تا 79 درصد شارژ کنيد. جالب است بدانيد که حالت ايده‌آل باتري تقريبا بين 40 تا 50 درصد است و اگر دقت داشته باشيد معمولا باتري گوشي‌ها پس از خروج از کارخانه و اولين‌باري که روشن مي‌شوند هم در همين حدود است (البته گوشي من هنگام خريد اصلا شارژ نداشت!)؛ پس هيچ‌وقت باتري را زير 30 درصد نکشانيد و همچنين بيش از 80 تا 85 درصد هم شارژ نکنيد.

باتري را کامل و 100 درصد شارژ نکنيد

يکي از مهلک‌ترين کارهايي که مي‌توانيد در قبال باتري گوشي و لپ‌تاپ انجام دهيد، آن است که هنگام شارژ کردن، هرگز باتري آن را به طور کامل و تا عدد 100 درصد شارژ نکنيد.

هرگز نگذاريد شارژ باتري به زير 20 درصد برسد

خالي شدن شارژ باتري (حدود زير 20 درصد) به شدت مي‌تواند در کاهش عمر مفيد باتري دستگاه الکترونيکي مربوطه موثر و تاثيرگذار باشد، به گونه‌اي که انجام عملکردهاي آن را به شدت با مشکل و اختلالات جدي مواجه مي‌کند.

باتري گوشي خود را در دماي مناسب نگهداريد

خوشبختانه، در اکثر نقاط ايران دما در کل سال بين 0 درجه تا 45 درجه مي باشد. اين دقيقا همان محدوده اي است که در آن باتري هاي ليتيوم يوني قابليت انباشت براي حفظ ظرفيت شارژ بهينه در طولاني مدت را خواهند داشت.

استفاده از حالت صرفه جويي در باتري

آرون کارول و گارنوت هزير از شرکت Data61 توان مصرفي قطعات مختلف گوشي را در طيف وسيعي از سناريوهاي متداول مورد تحليل قرار داده اند.
آن ها نتيجه گرفتند که چند راهکارهاي ساده نرم افزاري و سخت افزاري وجود دارد که مي توان براي حفظ عمر باتري استفاده کرد.

روشنايي صفحه نمايش را کم کنيد00000

آسان ترين روش براي صرفه جويي در باتري در حين حفظ عملکرد کامل، کاهش روشنايي صفحه نمايش گوشي است.

از فلاش استفاده نکنيد

سعي کنيد خيلي از فلاش دوربين موبايل ها استفاده نکنيد زيرا اين گجت کوچک، انرژي زيادي لازم دارد و براي اين منظور از باتري گوشي استفاده مي کند. به ويژه هنگام گرفتن چند عکس پشت سر هم، باتري بيشتري مصرف مي شود.

به جاي تماس و ايميل از پيام کوتاه استفاده کنيد

ارسال ايميل 2 تا 4 برابر بيش از برقراري تماس انرژي مصرف مي کند. در مواقع ضروري که باتري نفس هاي آخرش را مي کشد هرگز ايميلي ارسال نکنيد. به جاي نوشتن و فرستادن نامه الکترونيک، با مخاطبتان تماس بگيريد. اگر کارتان طوري است که مي توان پيام کوتاه فرستاد، بهتر است آن را اس ام اس کنيد. زيرا فقط نوشتن پيام کوتاه باتري مصرف مي کند و ارسال آن هيچ نيرويي نمي خواهد.

استفاده از اينترنت همراه گوشي

يکي از علت هايي که باتري گوشي بسياري از کاربران را مستهلک مي کند، استفاده بيش از اندازه و يا ناخودآگاه از اينترنت همراه گوشي است. کاربران بايد به اين نکته دقت کنند در صورتي که نياز به اينترنت و تبادل پيام از اين طريق ندارند، از خاموش بودن آيکون اينترنت همراه يا موبايل ديتا اطمينان حاصل کنند.

استفاده از اينترنت واي فاي

اينترنت واي فاي گوشي با اينکه نسبت به اينترنت همراه يا موبايل ديتا، باتري کمتري مصرف مي‌کند اما باز هم جزو فاکتورهاي پرمصرف باتري به شمار مي رود.

از قابليت اولترا شارژ يا افزايش مدت زمان شارژ استفاده کنيد

امروزه بسياري از گوشي هاي هوشمند و جديد داراي قابليت اولترا شارژ يا نام هايي با همين مضمون هستند که در اصل به منظور کاهش مصرف باتري گوشي طراحي و تعبيه شده است.

موزيک و ويديو به اشتراک نگذاريد

اگر به شارژ گوشي خود تا ساعات طولاني نياز داريد بهتر است  از نرم افزارهاي اشتراک گذاري نظير : Spotify, Netflixو  YouTube استفاده نکنيد و اگر قصد داريد موزيک گوش کنيد براي اطمينان در مورد استفاده از موزيک هاي دورن گوشي توجه به خاموش بودن واي فاي ضروري است.

موبايل را در حالت پرواز قرار دهيد (Airplane Mode)

اگر در جايي قرار داريد که شارژ شما بسيار کم است و آنتن دهي براي ارتباط مناسب نيست و به تماس نيازي نداريد گوشي خود را بروي حالت پرواز بگذاريد . نتايج بررسي نشان داده در اين حالت 8 درصد ميزان مصرف باتري کاهش مي يابد.