علت داغ شدن گوشی و روش های جلوگیری از آن

علت داغ شدن گوشي و روش هاي جلوگيري از آن را بايد در کنار مفاهيمي قرار داد که کاربران گوشي هاي هوشمند اندرويدي بايد از آن اطلاع داشته باشند، در اين ميان يک نکته نيز اهميت بسيار زيادي دارد که چه تفاوتي ميان داغ شدن گوشي هوشمند و گرم شدن آن وجود دارد. در واقع منظور از داغ شدن گوشي به نوعي است که در کار شما اختلال ايجاد کند.

به طور کلي زماني که گوشي هوشمند شما داغ مي شود سوالاتي مطرح مي شود که آيا اين گرما به گوشي هوشمند شما آسيب مي زند؟ آيا اين گرما مشکل سخت افزاري دارد يا به صورت نرم افزاري است. آيا زماني که گوشي هوشمند داغ مي شود نياز است که آن را خاموش کنيد؟ اين سوال ها مي توانند در موقعيت هاي مختلف نتايج خاصي خود را داشته باشند و گرم شدن بيش از حد گوشي هوشمند مي تواند دلايل نرم افزاري و سخت افزاري را شامل شود.

علت داغ شدن بيش از حد گوشي

يکي از مهم ترين مواردي که به عنوان علت داغ شدن بيش از حد گوشي مطرح مي شود نوع پردازنده و باتري گوشي هاي هوشمند است، در چند سال اخير حضور برخي پردازنده ها موجب توليد گرماي بسيار زيادي در گوشي هاي هوشمند شده اند که در اين ميان اسنپدراگون 810 را بايد يکي از عجيب ترين پردازنده ها دانست که کمپاني هاي مختلفي از آن استفاده کردند، در کنار پردازنده باتري نيز نقش مهم در گرماي بيش از حد گوشي هوشمند شما مي تواند داشته باشد، البته موارد ديگري در بخش سخت افزار وجود دارد که ممکن است به عنوان علت داغ شدن بيش از حد موبايل معرفي شوند.

مرور مواردي که باعث گرم شدن بيش از حد گوشي موبايل مي شود؟

  • روشن ماندن طولاني مدت بلوتوث يا اتصال دائم آن به يک اسپيکر يا هدفون بلوتوثي موجب داغ شدن موبايل مي شود. اين موضوع براي کار کردن و روشن ماندن موارد ديگر مانند واي فاي نيز تاثير گذار است ، البته علت داغ شدن گوشي هنگام استفاده از اينترنت يکي از مواردي است که علاوه بر اينترنت به نرم افزار ها نيز بستگي دارد.
  • زماني که نرم افزار هاي متعددي روي گوشي هوشمند شما در حال اجرا است و پردازنده را به خود درگير کرده است مي تواند باعث بروز اين مشکل شود. اين موضوع در هنگام استفاده از دوربين گوشي هوشمند به خصوص در بخش فيلم برداري 4K گرماي زيادي را توليد مي کند از اين رو مي تواند موجب اختلال در گوشي موبايل شما شود، به همين دليل بسياري از برند ها براي فيلم برداري 4K زمان محدودي را در نظر مي گيرند که باعث آسيب ديدن گوشي هوشمند شما نشود.
  • ويروسي شدن دستگاه مي تواند سرعت گوشي هوشمند شما کاهش دهد و  پردازش امور روازنه و عادي موجب گرم شدن بيش از حد گوشي موبايل شما مي شود از اين رو اگر سرعت گوشي شما کاهش پيدا کرده و داغ شود بايد به حل مشکل ويروسي شدن گوشي هوشمند خود بپردازيد.
  • شارژر و کابل شارژ نيز مي تواند علت گرم شدن گوشي سامسونگ و برند هاي ديگر به خصوص براي گوشي هاي قديمي محسوب شود، از اين رو اگر گوشي هوشمند شما در هنگام شارژ بيش از حد گرم مي شود اين احتمال را براي شما ايجاد مي کند که شارژر يا باتري شما مشکلي داردو بايد آن را بررسي کنيد.

روش هاي جلوگيري از داغ شدن گوشي

در بخش بالا به علت داغ شدن گوشي هاي هوشمند پرداختيم و در اين قسمت قصد داريم به بررسي روش هاي جلوگيري از داغ شدن گوشي بپردازيم.

  • شارژ صحيح گوشي هوشمند مي تواند موجب جلوگيري از داغ شدن گوشي موبايل شود، از اين رو بهتر است از کابل و شارژر اصلي براي گوشي هوشمند خود استفاده کنيد و همچنين قرار دادن گوشي هوشمند در شارژ براي مدت طولاني را نيز فراموش کنيد.
  • يکي از مهم ترين موارد به عنوان روش هاي جلوگيري از داغ شدن گوشي را بايد به روز رساني نرم افزار هاي خود دانست، به عنوان مثال برخي از کاربران در شرايط مشابه هنگامي که يک نرم افزار را اجرا مي کنند با مشکل گرم شدن گوشي موبايل رو به رو مي شوند که اين موضوع ممکن است با به روز رساني نرم افزار برطرف شود.
  • استفاده از آنتي ويروس نيز موجب کاهش حمله بد افزار و ويروس به گوشي هوشمند شما مي شود، اين نرم افزار ها موارد مشکوک را به شما گزارش مي دهد و مي توانيد به کنترل آن ها بپردازيد.
  • گوشي هوشمند خود را در معرض نور مستقيم خورشيد قرار ندهيد، اين موضوع روي گرم شدن گوشي هاي موبايل تاثير زيادي دارد و اجتناب از آن در کنار روش هاي جلوگيري از داغ شدن گوشي به شمار مي رود.
  • در انتها نيز اين موضوع را در نظر داشته باشيد که ممکن است گوشي هوشمند شما به به روز رساني يا بازيابي به تنظيمات کارخانه نياز داشته باشد و اين موضوع نيز مي تواند به بهبود شرايط داغ شدن گوشي موبايل کمک کند.