گوگل پلي چيست | دلايل و نحوه آپديت گوگل پلي چگونه است

“گوگل پلي سرويس” يک نرم افزار مالکيتي گوگل (Proprietary software) هست که در پس زمينه اجرا مي شود. همانطور که مي دانيد،نرم افزارهاي مالکيتي ، نرم افزارهايي هستند که نه مي توان آنها را توزيع وتکثير کرد و نه مي توان به کدهاي منبع آن ، مثل نرم افزارهاي متن باز دسترسي داشت.
به طور خلاصه Google Music، Google eBookstore و فروشگاه اندرويد با يکديگر و تحت نام Google Play ادغام شده‌ اند. شايد يکي از بزرگترين تغييرات گوگل پلي، تبديل خدمات ابزارهاي اندرويدي به سرويس ابري فراگير باشد. جالب آنکه شما مي‌توانيد استفاده از محتواي ديجيتال‌تان را بر روي هر يک از ابزار اندرويدتان متوقف کرده و کار را بر روي دستگاه بعدي ادامه دهيد. وقتي آهنگي را روي تبلت متوقف مي‌کنيد، يا پخش فيلمي را Pause مي‌کنيد، مرحله‌اي از بازي را ذخيره مي‌کنيد يا کتابي را در صفحه مورد نظر مي‌بنديد، اين امکان را داريد که کار را بر روي گوگل تي وي يا موبايل اندرويدي تان از همان صحنه فيلم، ثانيه آهنگ، مرحله بازي يا صفحه کتاب ادامه دهيد. دقيقا مي‌توانيد کارهاي مشابهي را با گوشي يا تبلت اندرويدي خود با Google Play تجربه کنيد. چي بهتر از اينه اين در حالي است که در حال حاضر سرويس‌هاي رقيب گوگل‌پلي مانند آي‌تيونز، تنها امکان استفاده مجزا از محتواي ديجيتال بر روي دستگاه‌هاي مختلف را به شما مي‌دهند.
در اولين مرحله براي جلوگيري از بروز مشکل در عملکرد برنامه گوگل پلي استور (Google Play Store) از ابزار هاي تغيير IP استفاده کنيد. در بسياري از شرايط تحريم ها و اعمال محدوديت ها بر روي IP هاي داخلي کشورمان منجر مي‌شود که در دسترسي ما به خدمات گوگل پلي هم مشکلاتي ايجاد شود، اما اين مسئله هيچ جاي نگراني ندارد، چرا که يک ابزار تغيير IP به راحتي مي‌تواند مسئله به وجود آمده را حل کند. در نظر داشته باشيد که حتي اگر بعد استفاده از ابزار تغيير IP باز هم با مشکل کار نکردن گوگل پلي (Google Play) مواجه بوديد، ضمن انجام مراحل و مواردي که در ادامه شرح مي‌دهيم، همچنان برنامه تغيير IP را مورد استفاده قرار دهيد.
اگر از کاربران اندرويد هستيد و سروکارتان به گوگل پلي افتاده باشد، احتمالا مشاهده کرده‌ايد که امکان دانلود بسياري از اپليکيشن‌هاي براي کاربران ايراني وجود ندارد. با توجه به اعمال تحريم ها عليه کشور، بسياري از کابران، با دردسرهاي بسياري براي به روزرساني برنامه در گوگل پلي مواجه اند.
آپديت کردن Google Play Services يا همان گوگل پلي سرويس ممکن است به يکي از دغدغه هاي کاربران دستگاه هاي اندرويدي تبديل شود. افراد زيادي بنا به دلايل مختلف با مشکل آپديت گوگل پلي سرويس (Google Play Services) مواجه مي‌شوند. اگر شما نتوانيد گوگل پلي سرويس را آپديت کنيد، بسياري از قابليت هاي اندرويد را در اختيار نخواهيد داشت. براي مثال قادر نخواهيد بود که با جيميل خود در بازي هايي همچون کلش اف کلنز (Clash of Clans)، کلش رويال (Clash Royale) و غيره لاگين شويد.

خالي شدن باتري دستگاه توسط سرويس خدمات گوگل پلي
اندرويد معمولا نشان مي دهد که کدام يک از اپليکيشن ها و خدمات سيستمي از بيشترين قدرت باتري استفاده مي کنند. براي مشاهده اين بخش منو تنظيمات را باز کنيد و روي گزينه Battery ضربه بزنيد. اطلاعات منتشر شده با توجه به اندرويد شما متفاوت است. به عنوان مثال در نسخه قديمي اندرويد مانند Marshmallow و نوقا، احتمالا گزينه Screenرا مشاهده خواهيد کرد که ميزان مقدار مصرف باتري توسط صفحه نمايش دستگاه و نور پس زمينه است. شما مي توانيد مصرف باتري صفحه را با خاموش کردن روشنايي صفحه نمايش يا کم کردن نور آن کاهش دهيد.

گوگل پلي سرويس يک برنامه کاربردي است

به طور کلي گوگل پلي سرويس نشان دهنده يک انقلاب جزئي در گوشي هاي همراه است. نمونه اي از آن را در گوگل مپ مشاهده مي کنيد. قبل از به وجود آمدن گوگل پلي سرويس ،زماني که سيستم عامل اندرويد را بروز مي کرديم، مي توانستيم برنامه هاي گوگل، مانند گوگل مپ را بروز رساني کنيم که اين خود نيازمند زمان بسيار زياد بود و در صورت عدم به روز رساني اندرويد، نسخه جديد گوگل مپ در اختيار ما قرار نمي گرفت و اين باعث کند شدن برنامه مي شد. اما با ظهور گوگل پلي سرويس آنها به صورت خودکار از طريق اين برنامه بروز رساني مي شوند. بنابراين اين برنامه ها فارغ از اينکه شما سيستم عامل اندرويد خود را به روز رساني کرده ايد يا خير ، به روز رساني شده و قابليت ها و ويژگي هاي آنها بالاتر مي رود.

قابليت هاي Google Play Services

  • نصب سريع و آسان و بدون نياز به تنظيمات اضافي
  • مورد نياز و ضروري براي نصب و اجراي بدون مشکل برنامه ها و بازي اندرويد
  • ارائه نقشه هايي همه جانبه و بهبود کلي عملکرد دستگاه هاي اندرويد
  • بدون اعمال تنظيمات مختلف و نصب تنها با يک کليک
  • اضافه کردن تغييراتي براي جست و جوي سريع تر اپ ها در حالت آفلاين

پاک کردن کش و داده گوگل پلي استور
در برخي مواقع شما مي توانيد با پاک کردن کش مشکل نصب نشدن برنامه ها از فروشگاه گوگل پلي را حل کنيد براي اين کار به تنظيمات گوشي تلفن هوشمند خود وارد شويد. و به قسمت Apps يا Application manager برويد. در اين قسمت روي برنامه google play store تپ کنيد و اسکرول را پايين بکشيد و روي Clear cache تپ کنيد.

ريست اکانت گوگل در گوشي اندرويدي براي رفع مشکل خطاي برنامه Google play
در صورت نصب نشدن گوگل پلي يا کار نکردن برنامه پلي استور ، اکانت گوگل خود را در دستگاه اندرويدي حذف کنيد و دوباره اضافه کنيد. نحوه انجام اين کار خيلي ساده است. به قسمت settings برويد و روي Accounts تپ کنيد. حالا روي اکانت گوگل که مي خواهيد حذف کنيد تپ کنيد و سپس روي آيکن منو ضربه بزنيد و حالا Remove account را انتخاب کنيد. با اين کار اکانت گوگل شما حذف مي شود. حالا براي وارد کردم مجدد اکانت گوگل به قسمت Settings برگرديد و دوباره روي Account تپ کنيد. روي dd Account ضربه بزنيد و مراحل را براي اضافه کردن اکانت دنبال کنيد.

توقف اجباري
توقف اجباري به اين معنا است که به اجبار يک اَپ را متوقف کنيد. گاهي با يک توقف اجباري ساده مشکل برطرف مي شود. براي توقف اجباري برنامعه Google play store بايد ابتدا به بخش تنظيمات (settings) گوشي خود برويد و سپس در بخش مديريت برنامه application manager برنامه Google play را باز کنيد. پس از باز شدن برنامه بر روي گزينه “توقف اجباري” يا “FORCE STOP” کليک کنيد و آن را ببنديد. قبل از انجام اين کار مطمئن شويد که برنامه Google play را از ليست برنامه هاي اخير که استفاده کرده ايد، حذف کنيد.