تفاوت اندرويد و آي او اس | مقايسه سيستم عامل اندرويد با iOS

امروزه کمتر کسي است که از اسمارت فون استفاده نکند و انبوهي از برنامه ها و بازي ها را بر روي تلفن همراه خود نداشته باشد . اگر کمي در اين زمينه حرفه اي باشيد ، حتما ميدانيد که در بازار اسمارت فونها و تبلتها ، جدا از برندهاي توليد کننده ي خود ديوايس ، دو ابر کمپاني هستند که بازار سيستم عاملها را تسخير کرده اند : گوگل و اپل . گوگل با سيستم عامل اندرويد و اپل با سيستم عامل آي او اس هردو بخش عمده اي از آمار را به خود اختصاص داده اند . اما اگر پيگير اخبار اين دنياي گسترده بوده باشيد ، حتما ميدانيد که طرفداران اين دو کمپاني همواره در حال رقابت و نشان دادن برتري سيستم عامل محبوبشان در برابر ديگري هستند .
دو سيستم عامل قدرتمند در بازار وجود دارند به نام اندرويد از کمپاني گوگل و آي او اس از کمپاني اپل ، البته يکسري از سيستم عامل هاي ديگر وجود دارند اعم از ويندوز فون ها و بلک بري و… که نسبت به اين دو سيستم عاملي که گفتيم طرفدار کمتري دارند ، البته اين مطلب براي آن دسته از طرفداراي متعصب و خواهان دو سيستم عامل قطعا تاثيري نداشته و نظرشان تغيير نخواهد کرد  ، اين مطلب براي آندسته از افراد هستند که در خريد ترديد دارند مفيد واقع مي شود .
ضريب نفوذ ديوايس در تعدادي از بازارهاي نوظهور پايين خواهد ماند. درآمد فروش به رشد خود ادمه خواهد داد با توجه به اين که آمار مخاطبان افزايش يافته و گزينه هاي کسب درآمد مانند پرداخت درون برنامه اي بيشتر از گذشته رواج خواهد يافت.

طرفداراي اندرويد رقيب خود آي او اس را در محدوديت برنامه ها و انحصاري بودنش محکوم مي کنند و طرف ديگر يعني آي او اس نيز رقيب را به کپي کاري و تقليد از خودشان محکوم مي کنند
اندرويد به سادگي آي او اس نيست. طبق گزارش جديد شرکت تجزيه و تحليل نرم افزار App Annie، گوگل پلي در سال 2015 آمار دانلود بيشتري داشته است. اين آمار نشان مي دهد که اندرويد از آي او اس سبقت گرفته و به گفته ي App Annie، مي تواند شروعي براي تغييراتي بزرگ در بازار موبايل باشد. البته توجه داشته باشيم که اين افزايش آمار مربوط به بازارهاي نوظهوري چون برزيل، هند و مکزيک است. در حالي که آي او اس در چين، ايالات متحده و ژاپن رشد مداوم خود را حفظ کرده است.

به نقل از App Annie

آي او اس و اندرويد از نظر فلسفه ساخت کاملا متفاوت هستند. در اندرويد چندين راه متفاوت وجود دارد تا يک ويژگي را فعال و يا غير فعال کنيد. اما اپل به اين موضوع معتقد است که تنها بايد يک راه براي فعال و غير فعال کردن يک ويژگي وجود داشته باشد. يکي از مشکلات اندرويد اين است که کارخانه هاي سازنده گوشي موبايل به تناسب دلخواه خودشان تغييراتي را در پوسته اندرويد اعمال مي کنند که همين امر باعث سر در گمي کاربران اندرويد در هنگام مهاجرت به يک برند ديگر خواهد شد.

مقايسه رابطه کاربري

رابط کاربري يا به اصطلاح UI مي تواند يکي از مهم ترين مزيت هاي برتري يک گوشي نسبت به رقباي خود باشد. سه مدل اندرويد، آي او اس و ويندوزفون هم داراي رابط هاي کاربري خاص خود همراه با ويژگي هاي متفاوت هستند. ظاهر رابط کاربري اندرويد مسطح و صفحه به صفحه است. اما رابط کاربري آي او اس به صورت کاملا ساده و دل چسب مي باشد. رابط کاربري ويندوزفون هم با دو مدل پيشين کاملا متفاوت بوده و طراحي به صورت سراميکي دارد. در اين بخش نمي توان هيچ کدام را برنده اعلام کرد. چرا که هر سه رابط کاربري بسيار خوب و بهينه عمل مي کنند.

در گوشي هاي اندرويد لالي پاپ و جديدتر شما مي توانيد با استفاده از ويژگي مولتي يوزر به کاربران ديگر اجازه دهيد با دسترسي مهمان وارد گوشي تان شوند يعني وقتي گوشي را دست کسي مي دهيد مي توانيد با اين ويژگي کاري کنيد که در عين حالي که کاربر در گوشي مرور مي کند اما نگران اطلاعات شخصي خود نباشيد به عبارتي محدوديت در دسترسي براي او ايجاد مي کنيد و در حقيقت به عنوان مهمان اجازه داده ايد که گوشي شما را ببيند.
اما اگر گوشي آيفون خود را دست شخصي دهيد ديگر اين ويژگي نخواهد بود و همانطور که خودتان استفاده مي کرديد از گوشي ، مهمان نيز همانگونه مي تواند با گوشي کار کند البته شايد برخي بگويند چه نيازي به حالت مهمان و مولتي يوزر است چون به هر حال اين گوشي ها براي يک کاربر single-user طراحي شده اند. اما در مورد تبلت ها قضيه فرق مي کند حتي اگر مولتي يوزر و دسترسي مهمان براي آيفون وجود نداشته باشد اما براي iPad حتما مفيد خواهد بود.
شرکت‌هاي زيادي همچون سامسونگ به عنوان پرفروش‌ترين گوشي‌ساز دنيا تلاش کردند يک سيستم عامل موبايل جديد توسعه داده و به دنياي تکنولوژي معرفي کنند، اما نفوذ اندرويد و آي او اس به حدي است که هر پلتفرم موبايل جديد، در بدو معرفي زير دست و پاي اين دو خرد مي‌شود!

از نظر قابليت‌ها، هر دو سيستم عامل پرمحتوا بوده و محدوديت خاصي ندارند، به طوري که طي سال‌هاي اخير، انتخاب يکي از آن‌ها تقريبا سليقه‌اي شده است. اما يکي از اصلي‌ترين ملاک‌هايي که هنوز بر سر آن بين اين دو سيستم عامل رقابت وجود دارد، بحث امنيت است. با مقايسه امنيت اندرويد و آي او اس بهتر مي‌توان بر اساس اين فاکتور دست به انتخاب زد.

زبان برنامه نويسي

براي برنامه نويسي اندرويد از زبان جاوا استفاده مي شود اما زبان برنامه نويسي  ios  ، آبجکتيو – سي يا سوييفت است . ابجکتيو يک زبان سطح پايين است . بنابراين زمان توليد و ساخت آن بيشتر از جاوا است .

نوع اجرا

تمام برنام هاي کامپيوتري توسط پردازنده اجرا مي شوند و زبان پردازنده فقط زبان ماشين است و زبان ديگري براي آن معنا يي ندارد . پس بايد کدهايي که شما در جاوا و سوييفت مي نويسد به زبان ماشين تبديل شوند . در سوييفت کدها مستقيم به زبان ماشين تبديل مي شوند که به آن ها native  مي گوييم .

اما در جاوا کدها به زبان ماشين تبديل نمي شوند و درون يک سيستم ثانويه به نام  vm   اجرا مي گردد . برنامه هايي مانند جاوا که خود روي ماشين اجرا نمي شوند  و به برنامه هاي مديريت شده شهرت دارند.

آيا از جمله افرادي هستيد که وقت زيادي را با گوشي‌ خود مي‌گذرانيد

احتمالا شما هم روزانه زمان زيادي را با گوشي‌ هوشمندتان کار مي‌کنيد. اگر جزو اين دسته هستيد بايد به چند نکته توجه داشته باشيد. بر اساس تجربيات و نيز بر اساس سابقه‌ي دو سيستم‌عامل اندرويد و آي‌اواس به‌نظر مي‌رسد هنگام کار طولاني‌تر با آي‌اواس روان‌ بودن محيط کلي رابط کاربري و جابجايي بين اپليکيشن‌ها با سرعت بيشتري نسبت به اندوريد انجام مي‌شود. ببينيد ما نمي‌گوييم اندرويد سريع نيست و در واقع اندرويد نوقا يکي از با ثبات‌ترين و سريع‌ترين‌ها است، اما اگر خودتان تست کنيد يا سري به ويديوهاي انجام شده توسط يوتيوبرها بزنيد، در مي‌يابيد که سرعت در آي‌اواس 10 از اندرويد 7.0 کمي بيشتر است. پس اگر سرعت جابجايي بين اپليکشن‌ها، و نيز سرعت اجراي بالاي اپ‌ها برايتان اهميت زيادي دارد، يک تيک سبز به نفع آي‌اواس براي خود ثبت کنيد. اگر اينطور نيست و مي‌توانيد از اختلاف جزئي سرعتي بين اين دو سيستم‌عامل چشم‌پوشي کنيد، تيک سبز را مي‌توانيد براي اندرويد ثبت کنيد.