تغيير ورژن اندرويد گوشي | چگونه اندرويد گوشي خود را ارتقا دهيم

گوگل تقريبا هر سال يک نسخه اصلي از سيستم عامل اندرويد را معرفي مي‌کند. به عنوان مثال اندرويد 7 نوقا (Nougat) نسخه‌اي از سيستم عامل اندرويد بود که امسال از سوي گوگل معرفي شده و انتشار يافته است. سال گذشته اندرويد 6 مارشمالو از سوي اين کمپاني معرفي شده بود و اين روند به ترتيب ادامه داشته است. هنگامي که نسخه جديدي از سيستم عامل اندرويد از سوي گوگل معرفي مي‌شود، اين موضوع بدان معنا نيست که دستگاه اندرويدي شما حتما طي به روز رساني از آن بهره‌مند خواهد شد! اندرويد سيستم عاملي است که کمپاني‌هاي زيادي در دستگاه‌هاي هوشمند موبايلي خود از آن استفاده مي‌کنند و با توجه به نوع اين محصولات، شرکت‌هاي سازنده آن‌ها نسخه‌هاي جديد اين سيستم عامل را تنها براي برخي از محصولات برتر خود عرضه خواهند کرد.
آپديت کردن و بروز رساني سيستم عامل کاري مهيج و هيجان انگيز براي اکثر کاربران اندرويد است زيرا با ظاهر و ويژگي هايي جديد همچنين کارايي و عملکرد بهتر و بالاتري همراه است.دستگاه هاي اندرويدي به طور معمول کاربران خود را از بروزرساني هاي جديد آگاه مي کنند اما گاهي اوقات ممکن است به دلايلي اين کار به تأخير و تعويق بيفتد.

چرا بايد سيستم عامل اندرويد را بروز رساني کنيم؟

    ثبات بهتر
    بهبود عملکرد
    احتمال افزايش شارژ دهي باتري
    بروز رساني امنيتي
    ويژگي هاي جديد
    رفع اشکال

آپديت اتوماتيک گوشي

يکي از روش هايي که معمولا در بيشتر گوشي هاي جديد صورت ميگيرد آپديت اتوماتيک يا روش OTA است که به راحتي با زدن چند دکمه از تنظيمات گوشي اين عمليات شروع مي شود. براي مثال با وصل شدن به اينترنت اگر تنظيمات آپديت اتوماتيک را زده باشيد گوشي آپديت هاي جديد را چک ميکند و سپس در مورد موافقت شما سوال ميکند که با زدن روي نصب ، عمليات بارگزاري آندرويد شروع مي شود.

 براي اينکه اين روش را انجام دهيد مي توانيد ابتدا به تنظيمات گوشي برويد و سپس در قسمت About Device يا درباره تلفن به بخش آپديت سيستم برويد و در آنجا check for update را بزنيد تا آپديت مورد نظر دريافت شود.

ورژن اندرويد گوشي شما چيست؟

در ادامه براي پاسخ به سوال چگونه اندرويد گوشي را ارتقا دهيم ؟ اول از همه بايد از ورژن اندرويدي که دستگاه شما با آن کار مي کند مطلع شويد. وارد تنظيمات گوشي خود شده و در قسمت About phone (درباره ي تلفن) نسخه ي اندرويد خود را مشاهده کنيد. در اين قسمت مي توانيد model number دستگاه خود را هم مشاهده کنيد که مي تواند در فهميدن نحوه ي آپديت کردن اندرويد دستگاه براي کاربران حرفه اي تر مفيد باشد. با جستجو در وبسايت هاي سازنده و carrier (حامل) دستگاه خود، مي توانيد از نحوه ي کارکرد هر آپديت اندرويد بر روي دستگاه خود مطلع شويد. اگر شما گوشي هاي Google Nexus يا Pixel داشته باشيد، حتما مي دانيد که دستگاه شما آپديت هاي اندرويد را مستقيما از خود گوگل، بدون دخالت هيچ حاملي دريافت مي کند و پس از انتشار هر نسخه ي جديدي از اندرويد، شما اولين افرادي خواهيد بود که آن به روز رساني را (چه آپديت سيستم عامل باشد و چه آپديت امنيتي باشد) دريافت مي داريد.
آموزش آپديت دستي گوشي دلايل زيادي براي کاربران پيش مي آيد که بايد از آپديت دستي استفاده کنند، يکي از اين دلايل معمول نداشتن اينترنت يا واي فاي در دسترس است که گوشي خود را به آن متصل کنيد و سپس آپديت را مستقيما دريافت کنيد. براي اين منظور اين روش به شما پيشنهاد داده مي شود.

تعيين کردن رام گوشي
اولين مرحله اين است که مشخص کنيد رام گوشي که از آن استفاده ميکنيد از چه نوعي مي باشد که بتوانيد آپديت را روي آن پياده سازي کنيد. براي اين کار کارخانه ها و توليد کنندگان گوشي در دنيا رام گوشي هاي خودشان را در وب سايت رسمي شرکت منتشر مي کنند. که براي گوشي هاي سامسونگ مي توانيد به سايت sammobile ، براي گوشي هاي سوني به سايت xperia يا سايت flashtool ، براي گوشي هاي ال جي به سايت LG phone و براي گوشي هاي موتورولا به سايت Motorola مراجعه کنيد.

نصب رام
براي نصب رام در گوشي احتياج داريد که با توجه به نوع گوشي،نرم افزار مورد نياز براي اين کار را تهيه کنيد.

 

پشتيبان گيري قبل از آپديت

موارد قابل انتقال در اين مواقع، شامل چند شاخه‌ي کلي است که متناسب با سطح استفاده‌ي کاربران، ممکن است برخي از آن‌ها، يا تمام آن‌ها نياز به پشتيان‌گيري داشته باشند. اين شاخه‌ها عبارتند از:

برنامه‌ها (تنها فايل نصبي)
برنامه‌ها (ديتا و تنظيمات آن‌ها)
شماره تلفن‌ها
پيامک‌هاي گوشي
ليست تماس‌ها
تنظيمات گوشي مانند رمز واي‌فاي، تصوير زمينه و...

نرم افزار Samsung Kies که توسط شرکت سامسونگ ساخته شده و در اختيار کاربران قرار گرفته است , به شما امکان مديريت برنامه هاي کاربردي , جستجو , دانلود , ارتقا سيستم عامل و بروزرساني نرم افزارهاي نصب شده روي دستگاه هاي سامسونگ را پس از اتصال به کامپيوتر به شما داده و همچنين انتقال انواع فيلم , عکس , فايل و اطلاعات مخاطبين را به آساني امکان پذير مي کند.

آيا مي دانيد اگر باتري تلفن همراهتان به اندازه کافي شارژ نداشته باشد آپديت گوشي به طور کامل انجام نمي شود. بنابراين قبل از شروع حتما آن را کاملا شارژ کنيد.

توصيه مي کنيم قبل از اينکه شروع به نصب بروز رساني کنيد، ميزان شارژ دستگاهتان حداقل بين 70 تا 80 درصد باشد.يک ايده خوب در اين رابطه اين است که قبل از نصب آپديت اندرويد از صفحه خانگي (Home Screen) خود اسکرين شات بگيريد و آن را به ايميل تان بفرستيد يا در جايي ديگر ذخيره کنيد.

“روت کردن دستگاه”

راه ديگر براي آپديت کردن اندرويد گوشي و تبلت خود (وقتي که آپديتي در دسترس نيست) روت کردن تلفن همراه و نصب آپديت ديگري از اندرويد بر روي دستگاهتان مي باشد. هرچند اين کار هم کمي دل و جرات مي خواهد و در اين قسمت هم بهتر است که کار را به حرفه اي ترها بسپاريد! اين فقط يکي از مزاياي بي شمار روت کردن دستگاه مي باشد. با روت کردن اسمارت فون يا تبلت، مي توانيد کنترل بيشتري بر روي دستگاه خود داشته باشيد و از ويژگي هاي جالبي بهره ببريد که فقط مخصوص گوشي هاي روت شده مي باشند.