سنسورهاي موبايل | با انواع سنسورهاي گوشي موبايل آشنا شويد

سنسورهاي موبايل جزء مهم ترين و کاربردي ترين بخش هاي اين دستگاه به شمار مي روند که بخش مهمي از عمليات اين محصول را امکان پذير مي سازند. گوشي هاي هوشمند بدون وجود اين سنسورها، قادر به پشتيباني از بسياري از اين قابليت ها نخواهند بود. در واقع شما در هنگام استفاده از گوشي خود، در حال استفاده از سنسورهاي آن هستيد؛ سنسور اثرانگشت، سنسور حرکت‌ سنج يا همان ژيروسکوپ، سنسور تشخيص ميزان نور و ده‌ ها مورد ديگر که امروزه بخشي از  تلفن‌هاي هوشمند را تشکيل مي ‌دهند. شايد براي شما هم تاکنون اين سوال به وجود آمده باشد که چند نوع سنسور در آيفون يا تلفن اندرويديتان به کار گرفته شده است؟

شتاب‌سنج يا Acceleromete

همانطور که از اسم آن هويداست، اين سنسور وظيفه محاسبه شتاب را  بر عهده دارد. زماني که تلفن در حالت سقوط آزاد پرتاب مي‌شود يا زماني که دستگاه را به اين سمت و آن سمت مي‌چرخانيد، شتاب دستگاه تغيير مي‌کند و زماني که آن را بي‌حرکت رها مي‌کنيد، شتاب به صفر باز مي‌گردد. سنسور مشابهي در تلفن‌هاي هوشمند جهت تشخيص حالت دستگاه در حالت لنداسکيپ (افقي) يا عمودي (پرتره) نيز وجود دارد. به علاوه اپليکيشن‌ها به کمک اين سنسور مي‌توانند تشخيص دهند که  حتي تلفن بر روي صفحه نمايش قرار دارد يا به پشت قرار گرفته است.

ژيروسکوپ يا Gyroscope

سنسور ژيروسکوپ نيز همانند شتاب‌سنج، مي‌تواند در تشخيص حالت قرار گرفتن دستگاه موثر باشد. منتها دقت اين سنسور نسبت به سنسور شتاب سنج بالاتر است و بيشتر مي‌تواند دقيق عمل کند. اين سنسور خصوصا در قابليت‌ چرخان دوربين اندرويد، جهت تشخيص ميزان چرخانده شدن دوربين نقش مهمي ايفا مي‌نمايد.

اشعه مادون قرمز (Infrared)

اينفرارد يا اشعه مادون قرمز از قديمي‌ترين سنسور‌هاست که در وسايل الکترونيکي استفاده شد. يکي از مهمترين آنها کنترل‌ از دور وسايل (تلويزيون، ويديو،…) است. در موبايل هاي اوليه از اين سنسور براي انتقال اطلاعات استفاده‌ مي‌شد. اما به دليل سرعت پايين (14KBps)، موقعيت قرار‌گيري (دو سنسور مقابل هم) و آمدن بلوتوث کم‌کم از رده خارج شد. با پيشرفت موبايل‌ها و سيستم عامل‌هاي قدرتمند، دوباره به موبايل ها از جمله گلکسي اس4 بازگشت. با وجود سيستم عامل اندرويد، توانايي برنامه‌نويسان بالاتر رفت و اپليکيشن کنترل از راه دور براي موبايل ها ساخته شد. نرم‌افزار WatchON يکي از آنهاست که به طور پيش‌فرض توسط سامسونگ بر روي گلکسي اس 4 نصب شده و با آن مي توانيد وسايل الکترونيکي خانه‌تان (تلويزيون، دي‌وي‌دي پلير،…) را کنترل کنيد.

سنسور مغناطيس‌سنج (Magnetometer)

مغناطيس‌سنج آخرين سنسوري است که در کنار دو حسگر ديگر، تکميل کننده کار موقعيت‌يابي گوشي در فضاي فيزيکي است. اين حسگر از طريق تفاوت در سطوح ولتاژ خروجي، قادر است ميدانهاي مغناطيسي را تشخيص دهد و به شما بگويد شمال مغناطيسي‌ کجاست.

Proximity
اکثر سنسورها شايد اندکي از چشم کاربران آماتور دور باشند، اما Proximity يکي از آنهايي است که هر کاربري روزانه حداقل چندين بار از آن استفاده مي‌کند. اين سنسور از يک توليد‌کننده و يک دريافت‌کننده نور مادون قرمز تشکيل شده و عملکردش بدين گونه است که نور در حالت عادي تابيده مي‌شود و پس از بازگشت به گوشي مي‌فهماند که چقدر با اجسام فاصله دارد. اما اين روند چه سودي به حال ما دارد؟
هنگامي که تماس تلفني برقرار مي‌کنيد، با نزديک کردن دستگاه به گوش، نمايشگر به صورت خودکار خاموش مي‌شود و با فاصله گرفتن از آن دوباره روشن مي‌گردد که اين عمليات به وسيله Proximity ممکن مي‌شود. نور مادون قرمز فاصله صورت با گوشي را هنگام تماس اندازه‌گيري مي‌کند و با نزديک شدن گوشي به صورت دستور قطع موقت برق نمايشگر صادر مي‌شود.

سنسور ژيروسکوپ (Gyroscope Sensor)

سنسور ژيروسکوپ نيز همانند شتاب‌سنج مي‌ تواند در تشخيص حالت قرار گرفتن دستگاه موثر باشد اما گفتني است که در سنسور ژيروسکوپ به جاي تشخيص حرکت جابجايي، حرکت چرخشي شناسايي مي شود و دستگاه قادر خواهد بود حرکت حول محور X، حول محور Y و حول محور Z  را تشخيص و به کار ببرد. همچنين اين سنسور در دوربين گوشي‌هاي اندرويد به منظور چرخاندن دوربين و تشخيص ميزان چرخانده شدن دوربين تاثير دارد و به اپليکيشن مي‌ فهماند! که گوشي چند درجه و در چه جهتي چرخيده است؛ البته بد نيست بدانيد که ژيروسکوپ در دستگاه هاي زيادي مورد استفاده قرار مي گيرد و شايد يکي از حساس ترين سيستم ها، سيستم ناوبري هواپيما ها باشد.

سنسور اثر انگشت

اکنون بسياري از گوشي هاي امروزي به سنسور اثر انگشت براي قفل‌گشايي مجهز شده‌اند. در ابتدا فقط گوشي‌هاي پرچمدار به اين قابليت مجهز بودند، اما حالا شما مي‌توانيد اين سنسور را در گوشي‌هاي ارزان‌تر هم ببينيد. به عنوان مثال، اکنون حتي در گوشي‌هاي ميان‌رده و ارزان‌قيمت‌تر سامسونگ از جمله گلکسي جي 5 2017 و گلکسي جي 7 پرايم نيز مي‌توانيد از سنسور اثر انگشت بهره‌مند شويد. خيلي‌ها معتقدند که اولين گوشي هاي هوشمندي که به اسکنر اثر انگشت مجهز شد، توشيبا جي 500 (Toshiba G500) و جي 900 بود. اين دو گوشي با اين که خيلي معروف نبودند، اما فراتر از گوشي‌هاي زمان خود عمل کردند. اين گوشي‌ها در سال 2007 معرفي شدند و علاوه بر سنسور اثر انگشت به سيستم عامل ويندوز و اتصال 3G نيز مجهز بودند، اما هرگز به بازار جهاني راه پيدا نکردند. با اين حال بايد بگوييم که گوشي Pantech GI100 که در سال 2004 معرفي شد، پيشتاز استفاده از اسکنر اثر انگشت بود. سيستم تشخيص اثر انگشت در اين گوشي فقط براي قفل‌گشايي کاربرد نداشت و استفاده‌هاي ديگري هم از آن مي‌شد؛ مثلا براي شماره‌گيري سريع.

پيشتر گفته شده بود سامسونگ قصد دارد براي اولين بار حسگر اثرانگشت زير نمايشگر را در پرچمدار گلکسي اس 10 بکار ببرد. با اين وجود جديداً گزارش شده اين اتفاق زودتر رخ خواهد داد و احتمالاً کمپاني کره‌اي پيش از پرچمدار ياد شده، چند گوشي عرضه خواهد کرد که اين تکنولوژي در آنها تعبيه شده باشد. از اين رو به نظر مي‌رسد اولين تلفن هوشمند سامسونگ که به همراه حسگر اثرانگشت زير نمايشگر عرضه مي‌گردد، گلکسي پي 30 و پي 30 پلاس باشد.کارشناسان باور دارند اين تصميم در واقع مقابل به مثل سامسونگ در برابر رقيبان چيني خود نظير هواوي خواهد بود که در حال حاضر گوشي‌هايي به همراه اين ويژگي عرضه کرده‌اند.
به گفته‌ي افشاگران چيني، گلکسي پي 30 (با شماره‌ي مدل SM-G6200) قرار است اولين گوشي سامسونگ باشد که حسگر اثر انگشت آن زير صفحه نمايش آن تعبيه خواهد شد.