دلايل داغ شدن گوشي هاي مختلف هوشمند و راههاي جلوگيري از آن

دلايل داغ شدن گوشي هاي مختلف هوشمند و راههاي جلوگيري از آن داغ شدن گوشي‌ موبايل يکي از آن موارد آزار دهنده‌اي است که نبايد به سادگي از کنار آن عبور کنيد. دليل اين مسئله اين است که حرارت بيش از حد معمول نه تنها مي‌تواند عمر قطعات گوشي شما را به شدت کاهش دهد، بلکه مي‌تواند به راحتي عملکرد گوشي شما را هم دچار اختلال کند. بهتر است بدانيد که بيشتر گوشي‌هاي موبايل براي محافظت از قطعات داخلي خود در مواقعي که دماي قطعات بالا رفته است، با کاهش عملکرد آنان، حرارت کمتري توليد کرده و دماي گوشي موبايل را کاهش مي‌دهند.

منبع توليد حرارت کجاست؟

به طور کلي دو قطعه‌ي باتري و پردازنده‌ي گوشي‌ شما منابع اصلي توليد حرارت هستند. مهم نيست که شما در حال انجام چه کاري با گوشي موبايل خود هستيد، دليل داغ شدن گوشي شما يا به خاطر فشار بيش از حد روي پردازنده‌ي آن است و يا به خاطر اين است که گوشي در حال مصرف انرژي بسيار زيادي است که اين مسئله منجر به فشار آمدن به باتري و بالا رفتن دماي آن مي‌شود.
ممکن است دستگاه شما هنگام داغ شدن کند شود و يا حتي در مواقعي تا زمان خنک شدن خاموش شود. در هر صورت شما بايد از اين اتفاق جلوگيري کنيد. پس بياييد دلايل گرم شدن بيش از حد گوشي را بررسي کرده و با روش هايي از آن جلوگيري کنيم.
معمولا وقتي شما به دنبال دلايل داغي بيش از حد گوشي خود مي گرديد، با مواردي مثل استفاده زياد از گوشي و يا متصل ماندن طولاني به اسپيکر بلوتوثي برخورد خواهيد کرد. ممکن است شما در اينترنت براي پيدا کردن روش هايي براي حل اين مشکل جستجو کرده باشيد و يا اپليکيشن هاي مختلف را امتحان کرده باشيد.

باتري گوشي خود را فقط تا 80 درصد شارژ کنيد

اول از همه، اگر ناچار به شارژ شبانه گوشي خود هستيد، در اين مدت گجت مذکور را بر يک سطح صاف و خنک قرار دهيد. در ضمن بايد بگوييم که طبق نظر کارشناسان، بهتر است که باتري گوشي را تا 100 درصد شارژ نکنيد زيرا چنين کاري عمر باتري را کاهش را مي‌دهد و احتمال گرم شدن آن هم افزايش مي‌يابد. در کل، وقتي که شارژ باتري به حوالي 30 درصد رسيد آن را به شارژر وصل کنيد و وقتي که شارژ به 80 درصد نزديک شد، آن را از برق دربياوريد.

سيستم روي تراشه(System-on-a-chip)

زماني که گوشي تان داغ مي شود اثري که روي سيستم روي تراشه يا SoC دارد اين است که آن را وادار مي کند تا براي جلوگيري از داغ شدن سرعت پردازش خود را کاهش دهد براي همين سرعت عملکرد گوشي شما به شدت کند مي شود يا به عبارتي هنگ مي کند و گاهي اوقات گوشي تان به حدي کند کار مي کند که نمي توانيد عملا از آن استفاده کنيد.

اگر داغ شدن گوشي تان بيش از حد طولاني شود، ممکن است اين تراشه به طور فيزيکي خراب شود. بازهم همانند انفجار باتري ها احتمال اين اتفاق خيلي کم است چرا که برخي ملاحظات ايمني در گوشي ها برنامه ريزي شده که از اين اتفاق جلوگيري مي کند.

اما بالاخره در هر صورت داغ شدن گوشي و منتظر ماندن تا خنک شدن آن يک معضل ناخوشايند است. برخي از گوشي ها بيشتر مستعد داغ شدن هستند مثل Sony Xperia Z3+ اما داغ شدن بقيه گوشي ها اتفاقي غير معمول است.

اگر گوشي در حال شارژ است…

زماني که شما گوشي‌تان را شارژ مي‌کنيد، به طور معمول قدري گرم مي‌شود. اين به دليل واکنش‌هاي شيميايي درون باتري در حين شارژ است اما اگر حس کرديد که گوشي بيش از حد عادي داغ شده است به احتمال زياد اين مربوط به شارژر گوشي است. خب اکنون چه کار کنيم؟

1-گوشي را از شارژر جدا و در جايي قرار دهيد تا خنک شود.

2-مجددا با يک شارژر استاندارد امتحان کنيد يا شارژري که مشابه شارژر خودتان باشد.

3-اگر باز هم گوشي داغ شد، با نمايندگي تماس بگيريد !

قاب و کاور گوشي

استفاده از قاب‌هاي پلاستيکي گوشي مخصوصا در هواي گرم، ديگر علت داغ شدن گوشي هوشمند شماست. قاب‌هايي که بعضا به‌دليل زيبايي يا افزايش امنيت گوشي در مقابل ضربه‌هاي احتمالي به گوشي اضافه مي‌شوند، اکثرا از پلاستيک ساخته شده‌اند، گرما را از خود عبور نمي‌دهند و اگر اثري هم در گرم شدن گوشي نداشته باشند، حداقل فرايند خنک شدن گوشي را به تأخير مي‌اندازند. اگر در زمان استفاده از گوشي هوشمند، دماي گوشي‌تان بالا رفت حتما قاب پلاستيکي آن را دربياوريد.

استفاده از اينترنت و بازي

يکي از دلايل معروف اين مشکل که هر کاربري مي تواند تشخيص دهد دماي گوشي بالا رفته ، استفاده طولاني از بازي و اينترنت است ، شما خودتان مي توانيد امتحان کنيد و با بازي کردن طولاني و يا باز کردن يک بازي ايي که براي اجراء نياز به پتانسيل بالايي دارد به اين حقيقت برسيد و همچنين برنامه هايي مثل فيس بوک و توييتر که نياز به اينترنت دارند مقدار زيادي از باتري را مصرف مي کنند و اين امور موجب بالا رفتن دماي گوشي خواهد شد لذا از بازي کردن براي مدت طولاني پرهيز کنيد و همچنين نبايد واي فاي را براي طولاني مدت روشن بگذاريد چرا که همه ي اين کارها باعث بالا رفتن دماي گوشي مي شوند.

سخت‌افزار معيوب

خرابي يکي از قطعات دستگاه شما مثل باتري، پردازنده، مادربورد و... ممکن است در داغ شدن گوشي تاثير بسياري داشته باشد. بعضي از اين قطعات از اساس دچار مشکل‌اند (مثل پردازنده اسنپدراگون 810) و بعضي ديگر (مثل باتري) بعد از يکي-دو سال دچار مشکل مي‌شوند.

اتصال به اينترنت موبايل

تصور گوشي هوشمند بدون قابليت اتصال به شبکه 3G/4G غيرممکن است. با اينکه اتصال به اينترنت موبايل ممکن است بسيار کار راه‌انداز باشد، منجر به دو مشکل مي‎شود: مصرف زياد باتري و داغ شدن دستگاه.

ويروس ها و نرم افزارهاي مخرب

نرم افزارهاي مخرب يکي از دلايل اصلي داغ شدن گوشي مي باشند . چرا که آن ها نيز مانند بازي ها با افزايش پردازش غير طبيعي و مخرب باعث داغ شدن گوشي شما مي شود .

معمولا طراحان نرم افزارها فقط به اطلاعات گوشي توجه مي کنند و يا به تخريب فکر ميکنند و سلامتي گوشي چندان برايشان مهم نيست بنابراين گوشي خود را چک کنيد و نرم افزارهاي مخرب را پيدا کنيد البته توجه داشته باشيد که گزينه ي اجازه نصب برنامه ها از منابع ناشناخته فعال نباشد در اين صورت کمتر نرم افزار هاي مخرب وارد سيستم شما مي شوند.

استفاده از نرم افزارهايي مانند youtube

همانند سناريو بازي، تماشاي يوتيوب يا Netflix براي ساعت ها از طريق Android يا iPhone شما، يک راه مطمئن براي کار کردن با پردازنده تلفن شما است، زيرا بارگيري داده هاي ويدئويي و نگه داشتن صفحه نمايش براي مدت زمان طولاني ميتواند گوشي شما را گرم کند.

تنظيمات شما بهينه نيست

تنظيمات گوشي شما نيز بر ميزان استفاده از انرژي تاثير مي گذارد. براي مثال روشنايي زياد صفحه نمايش ، انتخاب يک  تصوير زمينه متحرک، تنظيمات دوربين گوشي شما و کيفيت