راهکارهاي ساده براي افزايش و بهبود آنتن دهي گوشي

ازدلايل معمولي که سبب عدم آنتن دهي مي شود مي توان موارد زير را نام برد:
 

  • تنظيمات دستگاه و سوييچ بين شبکه هاي 2G,3G,4G
  • بهم خوردن تنظيمات شبکه
  • عدم آنتن دهي به علت استفاده از لوازم جانبي غير مجاز
  • فشار به سيم کارت و ضربه خوردن گوشي
  • قرار گفتن در منطق اي که از نظر آنتن دهي مشکل دارد
  • مشکل سخت افزاري مربوط به آنتن دهي و عدم شناسايي سيم کارت
  • فرسوده شدن سيم کارت، تميز کردن يا تعويض آن
  • قرار گرفتن در کنار اشيايي که آنتن دهي را مختل مي کنند
  • مشکل از سوي اپراتور بصورت مقطعي يا دوره اي


اگر مشکل از تنظيمات شبکه و سوييچ بين شبکه ها باشد مي توانيد تنظيمات گوشي را به حالت کارخانه برگردانيد تا تنظيمات گوشي روي سيم کارت نيز اعمال شود و بتوانيد آنتن دهي گوشي خود را برگردانيد. توجه کنيد اگر گوشي شما دو يا چند سيم کارت دارد تنظيمات را براي هر کدام جداگانه انجام دهيد.
ضعف آنتن دهي گوشي يکي از مواردي است که با وجود پيشرفت هاي فراوان در زمينه ارتباطات و موبايل ها، هنوز چاره اساسي براي آن انديشيده نشده است. برخي فکر مي کنند که با بالا گرفتن موبايل در شرايطي که آنتن ضعيف است مي توانند چنين نقصي را پوشش دهند اما واقعا اين کار کمکي به ما مي کند؟
مشکل آنتن دهي عموما در فضاهاي پرجمعيت يا مکان هاي سربسته وجود دارد، پس مي توانيد با قدم زدن و دورشدن از آن مختصات به آنتن دهي بهتري برسيد. تجربه شما در اين زمينه چيست؟ فکر مي کنيد بالا گرفتن موبايل در آنتن دهي تاثيري داشته باشد؟

ضعيف بودن آنتن‌دهي گوشي، پيامدهايي مثل موارد زير را به دنبال دارد:
 

  • قطع شدن ناگهاني تماس‌ها
  • کيفيت پايين تماس صوتي و قطع و وصل شدن يا ضعيف شدن صدا
  • کند شدن اينترنت سيم‌کارت
  • ارسال نشدن پيامک‌ها و همين‌طور ايميل‌ها و پيام‌هاي تلگرام و ديگر اپ‌ها
  • مشکلات مختلف در استفاده از اپ‌هاي آنلاين مثل اينستاگرام و فيس‌بوک و ...


رفع مشکل آنتن‌دهي گوشي

براي حل مشکل بي‌آنتني گوشي همراهتان مي‌توانيد راه‌هاي زير را امتحان کنيد:
مطمئن شويد که گوشي شما در حالت پرواز قرار ندارد.
از کافي بودن اعتبار براي برقراري تماس، اطمينان حاصل کنيد.
از درست بودن شماره‌اي که گرفته‌ايد مطمئن شويد.
موقعيت مکاني خود را تغيير دهيد. اگر آنتن گوشي‌يتان برگشت، بدين معني است که جايي که قبلا در آن بوديد پوشش ايرانسلي نداشته است.
از تنظيمات گوشي خود اطمينان حاصل کنيد.
سيم‌کارت‌تان را از گوشي خارج کنيد و دوباره در گوشي قرار دهيد.
سيم‌کارت‌تان را عوض کنيد. اگر آنتن گوشي‌يتان برگشت بدين معني است که مشکل از سيم‌کارت‌تان است.

قدرت آنتن دهي يک گوشي اندرويدي

قدرت به صورت نسبت دسي بل (dB) به ميلي وات (mW) مي باشد که برحسب دسي ‌بل ميلي وات (dBm) نشان داده مي شود. با اين وجود، اگر متوجه علامت منفي براي قدرت سيگنال دريافتي گوشي خود شديد حيرت‌زده نشويد، چراکه اين همان چيزي است که انتظار مي‌رود. اما برخي از دستگاه ‌ها ممکن است علامت منفي را حذف کنند. بايد درنظر داشته باشيد که هرچه اين عدد کوچتر باشد بهتر است. مثلا قدرت سيگنال -80dBm به مراتب قويي تر از قدرت سيگنال -95dBm است. مطلوب ترين حالت در مورد سيگنال يک گوشي عدد -50dBm و بدترين حالت -120dBm (در واقع گوشي در حال قطع است ) مي باشد.

افزايش آنتن دهي تلفن هاي همراه

ساده ترين و نخستين کاري که بسياري از مردم در برخورد با اين مشکل انجام مي دهند راه اندازي مجدد گوشي با خاموش و روشن کردن آن است اين کار درست است زيرا با راه اندازي مجدد گوشي ارتباط تازه اي با آنتن هاي مخابراتي برقرار مي شود، توجه داشته باشيد استفاده از حالت پرواز در گوشي هاي هوشمند نيز عملکرد راه اندازي مجدد را دارد.
راه دوم اينست که قابليت ذخيره سازي انرژي يا همان power saving را خاموش کنيد، درست است که اين قابليت گوشي هاي همراه موجب مي شود تا شما زمان بيشتري از تلفن خود استفاده کنيد اما توجه داشته باشيد اين کار بر روي آنتن دهي دستگاه شما تاثير گذاشته و قدرت دريافت سيگنال هاي مخابراتي را کاهش مي دهد، پس بهتر است در زمان نياز از قابليت ذخيره سازي انرژي استفاده کنيد.
درآوردن گوشي از حالت ذخيره انرژي (power saving) راهکار بعدي است. در حالت ذخيره انرژي قدرت دريافتي سيگنال هاي مخابراتي توسط گوشيتان کاهش داده مي شود. البته اين مود، روي طول مدت شارژ ماندن گوشي تاثير دارد اما نکته منفي آن کاهش قدرت دريافت سيگنال است.
خاموش کردن واي فاي و بلوتوث گوشي و همچنين دوري از وسايل تشعشع داري همچون لپتاپ، رايانه و تلويزيون نيز اقدامي نسبتا موثر در جهت افزايش آنتن گوشي است.

در نهايت موبايل شما و برج آنتن سيم کارت آن با هم رد و بدل سيگنال دارند. زماني که بين آنها ارتباط خطي مستقيم باشد،به راحتي مي توانند با هم در ارتباط باشند اما اگر وسايل و اشيايي در بين آنها قرار بگيرد، اين ارتباط دچار مشکل خواهد شد. زماني که ميبينيد مردم موبايل خود را بالا ميگيرند و يا به پنجره نزديک مي شوند، در حقيقت آنها در حال تلاش براي کاهش تاثير اشيا و بهبود ارتباط بين موبايل و برج آنتن آن هستند. فاصله تا برج آنتن دهي،موانع خارجي مانند درختها، کوهها و ساختمان هاي بلند، مواد به کار برده شده در ساختمان مثل ديوارهاي ضخيم،فلزات و بتن، موانع دروني مانند وسايل فلزي،اشيايي که موج مغناطيسي يا الکترونيکي ايجاد ميکنند و در آخر هم آب و هوا.
بعضي از راه حلهاي ساده براي حل اين مشکلات مي تواند شامل موارد زير باشد: به پنجره نزديک شدن و يا خروج از ساختمان، پرهيز از ايستادن پايين و يا نزديک ساختمانهاي بلند،کاهش وسايل داخلي و در مکان مرتفع ايستادن(به عنوان مثال طبقه دوم خانه آنتن دهي بهتري دارد).

تعداد نوارهاي ارتباطي با عملکرد گوشي دارد؟
لزوما خير؛ ممکن است در نقطه اي آنتن پر باشد اما به دليل ترافيک و فشار بالا در شبکه، امکان برقراري تماس مختل شود. اين اتفاق معمولا در مکان هاي خيلي شلوغ و شهرهاي بزرگ رخ مي دهد. در واقع نحوه عملکرد به اين شکل است که گوشي هميشه در جستجوي شبکه اي براي اتصال است و به محض يافتن آن با کمک اين نوارها، وضعيت شبکه مورد نظر را به کاربر گزارش مي دهد. اين شبکه براساس تکنولوژي، باند و کانال مورد نياز گوشي، براي برقراري تماس از آن پشتيباني مي کند.
مثلا در مکان هاي شلوغ مانند استاديوم هاي ورزشي ممکن است دو فردي که در کنار هم نشسته اند از دو باند مختلف استفاده کنند فقط به خاطر اينکه گوشي هاي آنها قابليت هاي متفاوتي دارند.
در اين شرايط حتي اگر هر دو به يک دکل مخابراتي متصل باشند، هيچ تضميني وجود ندارد که تعداد نوارهاي موجود در نمايشگر آنتن گوشي اين افراد با يکديگر برابر باشد. بنابراين در شرايط پرترافيک يا در صورت وجود تداخل،نمي توان به تعداد بالاي نوارها اعتماد کرد.