هر آنچه باید در مورد طرح رجیستری بدانید

طرح رجيستري چيست؟


اگر از طرفداران دنياي تکنولوژي مخصوصا گوشي هاي تلفن همراه باشيد ممکن است نام "طرح رجيستري" را شنيده باشيد و اگر جزو افرادي باشيد که حداقل يک بار در سال گوشي خود را تعويض مي کنيد، حتما با اين طرح به صورت عملي سروکله زده ايد. در اين مقاله سعي داريم تا توضيحات کاملي در مورد طرح رجيستري ارائه دهيم.

طرح رجيستري به چه منظور اجرا شد؟


در چندسال اخير بازار گوشي هاي تلفن همراه بسيار داغ بود و گوشي هاي متنوعي وارد کشور شد که بعضا ارزش خريد نداشته و فقط جنبه دکوري داشتند. بسياري از اوقات هم افرادي که آشنايي زيادي با بازار گوشي نداشتند محصولاتي را خريداري مي کردند که باوجود اينکه جزو گوشي هاي اورجينال شرکت توليد کننده نبودند، قيمتشان تفاوتي با گوشي هاي اصلي و اورجينال نداشت. به عبارت ديگر کساني که اطلاعات کمي از گوشي هاي همراه داشتند به راحتي متضرر شده و فريب مي خوردند. به طور کلي طرح رجيستري به منظور جلوگيري از قاچاق گوشي هاي تلفن همراه و سودهاي سرسام آور افراد سودجو از اين بازار اجرا شده است. از تمام اينها که بگذريم طبق بررسي هاي انجام شده گوشي هايي که برندهاي معتبري ندارند و به صورت قاچاق از چين وارد کشور مي شوند، تششعات بيشتري نسبت به گوشي هاي برندهاي معتبر نظير Samsung، Apple و Huawei از خود ساتع مي کنند.

طبق ادعاي وزير ارتباطات روي تمام گوشي هايي که مشمول طرح رجيستري مي شوند تست هاي SAR انجام مي شوند تا سلامت کاربران را به خطر نياندازد. ناگفته نماند که اين طرح، ايده کشور ما نبوده و در کشورهايي نظير آلمان، ترکيه، آمريکا و کره جنوبي نيز اجرا مي شود. نکته حائز اهميت ديگر اينکه ديگر گوشي هاي بدون گارانتي هم از بازار جمع آوري خواهند شد که مي تواند خبر خوبي براي طرفداران گوشي هاي همراه پرچمدار باشد.
 هدف اصلي طرح رجيستري يا همان شناسه دار کردن تلفن هاي همراه، مبارزه با قاچاق  و واردات غيرقانوني تلفن هاي همراه به کشور است. با اجرايي شدن اين طرح گوشي هايي که به صورت غيرقانوني وارد کشور مي شوند پس از 30 روز، ديگر خدماتي از  اپراتورها دريافت نخواهند کرد و براي هميشه از دسترس خارج خواهند شد.
اوايل مهر ماه 96 فاز اول طرح رجيستري در مرحله مانيتورينگ آغاز شد و از روز 14 آذر با شناسه دار کردن گوشي هاي آيفون به طور رسمي به مرحله اجرايي رسيد. هشتم دي ماه تمامي مدل‌هاي گوشي هاي 3 شرکت گوگل، بلک‌بري و موتورولا در اجرا شدن فاز سوم رجيستري مشمول اين طرح شدند. گوشي هاي ال‌جي نيز در تاريخ 14 بهمن وارد طرح شناسه دار کردن تلفن هاي همراه شد.

چگونه قانوني بودن يک محصول را تشخيص دهيم؟

سامانه همتا، با کد دستور *7777# (از راست بخوانيد) براي اين موضوع طراحي شده. شما مي توانيد با وارد کردن کد IMEI روي جعبه گوشي مورد نظر در سامانه همتا، از قانوني بودن آن مطمئن شويد. (براي بدست آوردن کد IMEI، نيازي به بازگشايي جعبه نيست. بنابراين پيش از بازگشايي محصول، قانوني بودن آن را چک کنيد.)

در کنار اينها، محصول مورد نظر بايد داراي کارت گارانتي از شرکت هاي واردکننده رسمي باشد. فروشنده نيز بايد جواز کسب داشته و همراه محصول، فاکتور رسمي ارائه دهد.

آيا رجيستري محدود به برند اپل است؟

خير. به مرور زمان برندهاي جديد نيز به طرح رجيستري اضافه مي شوند. اما در حال حاضر رجيستري فقط محدود به برند اپل است.

طرح رجيستري : تکليف برندهاي بدون نمايندگي در ايران – نظير اپل – چيست

يکي از سوالات اساسي کاربران در مورد طرح رجيستري، تکليف برندهايي از گوشي هاي موبايل است که حضور رسمي در ايران ندارند و فاقد نمايندگي هستند. مطمئناً کاربران زيادي از دارندگان برند اپل در کشورمان، اين نگراني را دارند که پس از طرح رجيستري، براي تهيه يک دستگاه آيفون جديد بايد چه کار کنند؟ براي اين کاربران نيز راه حلي انديشيده شده است. خريداران محترمي که قصد تهيه گوشي هاي موبايل از برند اپل را دارند، بايد آيفون هاي اپل را از شرکت هاي وارد کننده رسمي محصولات اپل به ايران از طريق گمرک کشورمان تهيه کنند.

در اين ميان نيز با توجه به نوسانات بازار تنها برخي از واردکنندگان پرسابقه و رسمي فعاليت خود را به خوبي دنبال مي کنند که يکي از اين شرکت هاي وارد کننده رسمي محصولات اپل به ايران از طريق گمرک، گروه توسعه و سرمايه گذاري آروند با سابقه 14 ساله در اين حوزه است. با تهيه محصولات اپل از اين شرکت، نگراني بابت طرح رجيستري براي کاربران وجود نخواهد داشت.

چرا گوشي با گارانتي اينترنشنال به ضرر مشتري است؟

طرح رجيستري گوشي‌هاي هوشمند از چند وقت ديگر به صورت آزمايشي شروع به کار مي‌کند. در اين طرح قرار است گوشي‌هايي که به شکل قاچاق وارد کشور شده‌اند از کار بي‌افتند. حالا اين سوال پيش مي‌آيد که چه گوشي‌ قانوني وارد بازار شده و چه گوشي قاچاق است؟  به احتمال بسيار زياد گوشي‌هايي که توسط شرکت‌هاي معتبر در ايران ضمانت شده‌اند به شکل قانوني وارد کشور شده‌اند و پس از طرح رجيستري موبايل هم کار مي‌کنند و گوشي‌هايي که ضمانت معتبر ندارد و به اصطلاح با ضمانت اينترنشنال راهي بازار مي‌شوند، در طرح رجيستري موبايل از کار مي‌افتند و نمي‌شود از آن‌ها استفاده کرد. البته بايد به اين موضوع اشاره کنيم که تمام گوشي‌هايي که تا اين لحظه در بازار فعال شده‌اند تحت پوشش طرح رجيستري قرار نمي‌گيرند و اين طرح شامل گوشي‌هايي مي‌شود که براي اولين‌بار بعد از اجرا شدن طرح روشن مي‌شوند.

شرايط و محدوديت‌هاي طرح رجيستري مسافري


ثبت گوشي‌هاي مسافري از چند جهت محدوديت دارد: اولا هر مسافر مجاز است تنها يک دستگاه تلفن همراه در سال به صورت مسافري به نام خود وارد و ثبت کند. ثانيا مسافراني که وارد کشور مي‌شوند تنها يک ماه فرصت دارند عوارض گوشي خود را به گمرک پرداخت کنند. بنابراين درصورتي که گوشي شما تازه از طريق مسافر به دست‌تان رسيده، بهتر است هرچه زودتر اقدامات لازم را براي ثبت قانوني گوشي خود انجام دهيد. نحوه رجيستر گوشي موبايل مسافري بدين گونه است که ابتدا بايد عوارض گوشي را به گمرک پرداخت کنيد. در گام بعدي بايد با شناسه‌اي که گمرک به شما مي‌دهد، تلفن همراه خود را در سامانه همتا ثبت کنيد.

هزينه گمرک واردات موبايل چقدر خواهد بود و نرخ ارز چگونه تعيين خواهد شد؟

26 درصد هزينه افزون بر قيمت موبايل در واردات اين دستگاه اخذ مي شود. اين هزينه ها عبارتند از 9درصد ماليات برارزش افزوده، 5درصد عوارض ورودي گمرک، 4ماليات بر درآمد علي الحساب، 3درصد سود بازرگاني، ?1 هزينه اهدايي به هلال احمر، 2درصد هزينه حمل از کشور امارات و 2درصد هزينه‌هاي متفرقه.