حافظه رم گوشي چيست | از کجا بفهميم رم گوشي چند است

حافظه رم چيست

رم يا حافظه دسترسي تصادفي (Random Access Memory)، فضاي ذخيره‌سازي تصادفي ديجيتال کوتاه‌مدت است. رايانه‌ها از حافظه رم براي نگهداري داده‌هاي برنامه‌هاي فعال در CPU و هسته‌ي سيستم‌عامل استفاده مي‌کند؛ زيرا خواندن و نوشتن داده‌ها در رم بسيار سريع است. حتي سريع‌ترين هارد‌ديسک‌ها و فلش‌ها زماني که نياز به خواندن يا نوشتن آني داده داريد، سرعت بسيار کمتري نسبت به رم دارند؛ براي مثال CPU از حافظه کش اختصاصي خود براي نگه داشتن داده‌هاي مورد‌ نياز محاسباتي استفاده مي‌کند اما مقدار اين حافظه پنهان يا کش کافي نيست.

رم چه‌کاري انجام مي‌دهد
گوشي‌هاي هوشمند امروزي کارهاي بسياري بيشتري را نسبت به چند سال پيش انجام مي‌دهند و براي انجام اين کارها به‌نحو درست و سريع به حافظه‌هاي رم نياز است. ما اپليکيشن‌ها و بازي‌ها را درون حافظه داخلي و يا حافظه خارجي گوشي خود نصب مي‌کنيم؛ پردازنده CPU و پردازنده گرافيکي GPU نيز وظيفه پردازش را برعهده دارند پس در اين ميان وظيفه رم چيست؟
Vishal Kara مدير محصول شرکت Piriform سازنده اپليکيشن محبوب CCleaner مي‌گويد گوشي‌هاي هوشمند به يک حافظه دسترسي سريع براي مالتي‌تسکينگ يا همان چندوظيفگي نياز دارند؛ کاري که رم آن را انجام مي‌دهد. در واقع رم مي‌تواند تمامي عمليات را در آن واحد در حال اجرا نگه دارد.

ويژگي‌هاي حافظه رم

رم محلي است که تمامي اطلاعات مورد نياز براي کار کردن دستگاه در آن بارگذاري مي‌شود. از جمله اين اطلاعات ضروري مي‌توان به سيستم‌عامل، اپليکيشن (يا اپليکيشن‌هاي) در حال اجرا و برنامه‌هاي فعال در پس‌زمينه اشاره کرد. در واقع حافظه رم جايي است که پردازنده مي‌تواند اطلاعات مورد نياز خود را به طور مستقيم از آن‌جا دريافت کند. به همين دليل پردازنده و حافظه رم هر دو بر روي يک ماژول يکتا نصب مي‌شوند که اين ماژول هم مستقيما به مادربورد لحيم مي شود.
رم بيشتر؛ زندگي بهتر!

اين اصطلاح، يک قانون سرانگشتي است که توليدکنندگان گوشي هاي هوشمند از آن پيروي مي کنند. البته اگر نگاهي به بازار بيندازيم، با وجود پردازنده هاي 64 بيتي در گوشي ها، مقدار 4 و يا بيشتر رم الزامي به نظر مي رسد. اما مشخصات، مانند آمار و اطلاعات، هميشه تمام حقيقت را بازگو نمي کند! در اينجا جنبه کاربردي بودن يک گوشي، آن چيزي است که در نهايت بدون وارد شدن به جزئيات موشکافانه از بنچمارک، تا ثابت شود يک گوشي 5 درصد از ديگري سريع تر است، تجربه کاربر را تعريف  مي کند. گوشي Moto X Style با 3 گيگابابت رم به نسبت Asus Zenfone 2 با 2 گيگابايت رم، در اکثر موارد بازده بيشتري دارد و مهم ترين تفاوتي که ميان اين دو به چشم مي خورد، رابط کاربري تر و تميز و خالص سابق در رابط  ZenUI در گوشي ايسوس است که اگر تمام قطعات و بخش ها به خوبي کار کنند، بدين معناست که 3 گيگابابت رم براي تمام کاربران گزينه قابل قبولي است.

حافظه گوشي هوشمند : حافظه ROM چيست
 

در حالي که حافظه RAM هم اطلاعات را مي‌خواند و هم به ثبت مي‌رساند، حافظه ROM تنها قادر به خواندن اطلاعات مي‌باشد. اطلاعاتي که در حافظه ROM به ثبت مي‌رسد قابل تغيير نمي‌باشد يا حداقل اين کار به سرعت و به سادگي تفاق نخواهد افتاد. در جديد ترين نسل هاي حافظه ROM مانند EPROM يا Flash EEPROM  (فلش مموري) ، محتواي ذخيره شده مي‌تواند حذف شده و چندين بار به ثبت برسد، اما همچنان اين حافظه ها نيز تنها خواننده اطلاعات شناخته مي‌شوند. دليل اصلي اينکه اين حافظه ها هنوز به عنوان تنها خواننده شناخته مي‌شوند اين است که عمليات حذف و دوباره به ثبت رسيدن اطلاعات به کندي انجام شده و اطلاعات تنها در مکان هايي که به وسيله قالب بندي مشخص شده است مي‌توانند قرار گيرند.
امروزه ROM هايي که در گوشي هاي هوشمند مورد استفاده قرار مي‌گيرند، بسيار سريع تر از مدل هاي قديمي که در کامپيوتر هاي شخصي استفاده مي‌شد مي‌باشند و به طور مستقيم در داخل مادربورد قرار گرفته اند.

در حافظه ROM گوشي شما، بوت لودر (برنامه اي که دستگاه را اجرا کرده و سيستم عالم را آماده به کار مي‌کند)، خود سيستم عالم و تمامي اطلاعات برنامه ها قرار مي‌گيرد. همچنين ممکن است شما نام ROM را در جاهاي ديگر با معاني ديگري نيز بشنويد. سيستم عامل هاي شخصي سازي شده قابل نصب بر روي گوشي هاي هوشمند نيز تحت عنوان ROM شناخته مي‌شوند.

چگونه بفهميم مشخصات قطعات کامپيوترمان چيست

کار ساده‌اي بايد انجام دهيد! فقط کافي است از منوي Start روي گزينه System Information کليک کنيد! (اگر اين گزينه در بخش اصلي منوي استارت نبود، به All Programs برويد، سپس Accessories و سپس System Tools. در اين منو حتماً بايد گزينه System Information را ببينيد)
در ويندوز ويستا، در کادر جستجوي برنامه، کلمه System را که تايپ کنيد، اين گزينه ظاهر مي‌شود. و يا مي‌توانيد يک فايل با پسوند nfo بسازيد و آن را باز کنيد.

تفاوت مموري کارت با رم چيست

کارت حافظه يا مموري کارت گوشي از نوع حافظه فلش هست و براي هميشه مي‌تواند اطلاعات را در خود ذخيره کند و اين اطلاعات با قطعي برق و يا خاموشي يا ريست شدن دستگاه، از بين نميروند. ساختار و معماري کارت حافظه گوشي تقريبا همانند حافظه داخلي گوشي و يا فلش مموري و يا حافظه SSD است و همگي داراي يک يا چند چيپ حافظه هستند که با يه کنترلر مديريت ميشوند.
بسياري از افراد به اشتباه مموري کارت را رم خطاب کرده و مثلا زماني که براي خريد يا افزايش مموري (حافظه جانبي) گوشي به مغازه ميروند از صاحب مغازه درخواست رم 8 گيگ يا مثلا رم 16 گيگ ميکنند! بايد بدانيد که اين موضوع به کل اشتباه بوده، چراکه حافظه جانبي گوشي مکانيست براي ذخيره اطلاعات شخصي، ديتاي برنامه‌ها و... در حالي که از فضاي رم به هيچ وجه نميتوان براي ذخيره چنين اطلاعاتي استفاده نمود. با اين کار، پنجره‌اي باز مي‌شود که نام آن System Information (اطلاعات سيستم) است.

اين مطلب را ملکه ذهن خود کنيد که حافظه رم مانند هارد‌ديسک يا هر حافظه ذخيره‌سازي ديگر نبوده و خود را با شرايط تطبيق مي‌دهد. اگر شما 4 گيگابايت حافظه رم داشته باشيد، کامپيوتر شما با همان 4 گيگابايت رم، عمل نوشتن، خواندن و دوباره نوشتن را انجام خواهد داد. تمام اين اطلاعات نيز هيچ‌گاه براي مدت زماني طولاني ذخيره نخواهند شد و فقط براي محاسبات و به نتيجه رساندن وظايف لحظه‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اطلاعاتي که قرار است ذخيره شود در هاردديسک شما قرار مي‌گيرند و مرتب کردن آن نيز با خود شماست. بگذاريد اين‌طور خلاصه‌اش کنيم که داشتن فضاي خالي بر روي هاردديسک يک مزيت است، اما داشتن فضاي خالي در حافظه رم يک عيب محسوب مي‌شود.