مقايسه دوربين موبايل و دوربين عکاسي | بهترين دوربين گوشي

شرکت‌هاي مطرح دنياي موبايل تمام توان خود را براي بهبود عملکرد دوربين محصولات خود به کار گرفته‌اند تا با قدرت‌نمايي در اين بخش نظر خريداران بيشتري را به خود جلب کنند. اين رقابت تا حدي داغ شده است که هر ساله شاهد استفاده از فناوري و ماژول‌هاي گران‌قيمت دوربين حتي در محصولات ميان‌رده و اقتصادي برند‌هاي موبايل هستيم.
در سال‌هاي اخير، عده‌اي از صاحب‌نظران پيش‌بيني کرده‌اند که فناوري دوربين‌ گوشي‌هاي هوشمند سرانجام به حدي خواهد رسيد که افراد نيازي به دوربين DSLR يا بدون‌آينه نخواهند داشت؛ اين واقعا ادعاي بزرگي است.

آيا گوشي‌هاي هوشمند مي‌توانند جايگزين دوربين‌هاي عکاسي شوند؟

پاسخ صريح و روشن به اين سؤال، خير است. بهترين گوشي‌هاي هوشمند موجود همچنان قادر نيستند که يک عکاس را متقاعد کنند که دوربين عکاسي خود را کنار گذاشته و فقط از گوشي براي عکاسي استفاده کند.



اپل هنگام معرفي نسل جديد گوشي‌هاي آيفون، روي دوربين به‌کاررفته و توانايي آن در جديدترين محصولات خود مانور زيادي داد. آيفون در طول ساليان گذشته همواره يکي از بهترين گزينه‌هاي موجود در بخش دوربين بوده است. آيفون 10 نيز به واسطه‌ي تجهيز به بازه‌ي گسترده‌اي از امکانات و فناوري‌هاي متعدد، يکي از بهترين گزينه‌هاي موجود براي کاربران در زمينه‌ي عکاسي به شمار مي‌رود.

سامسونگ نيز همواره به عنوان يکي از مطرح‌ترين بازيگران عرصه‌ي گوشي‌هاي هوشمند، محصولات خود را به دوربين‌هاي توانمندي مجهز مي‌کند. گلکسي اس 9 پلاس با دو سنسور‌ 12 مگاپيکسلي و قابليت تعويض دريچه‌ي ديافراگم، خود را به عنوان محصولي توانمند در بخش دوربين گوشي‌هاي هوشمند معرفي کرده است.

هواوي طي سال‌هاي گذشته توجه ويژه‌اي به دوربين محصولات خود داشته است و همکاري با لايکا نيز منجر به رشد قابل توجه اين بخش از گوشي‌هاي هوشمند هواوي شده است. پي 20 پرو به عنوان اولين گوشي‌ هوشمند مجهز به سه دوربين، توانايي‌هاي فوق‌العاده‌اي از خود به نمايش گذاشته است.


اولين موضوعي که بايد در اين خصوص مطرح شود تفاوت‌هاي ميان دوربين گوشي‌هاي هوشمند و دوربين DSLR است. دو تفاوت اصلي ميان اين دو نوع دوربين سايز سنسور و قابليت تعويض لنز است. دوربين‌هاي DSLR سطح مبتدي از سنسورهاي APS-C استفاده مي‌کنند که به‌مراتب از سنسورهاي استفاده‌شده در گوشي‌هاي هوشمند بزرگ‌تر هستند.

عکاسي از مناظر در نور مناسب

در نور مناسب تفاوت بين سنسورهاي کوچک و بزرگ به کمترين حد ممکن مي‌رسد. در نور مناسب حساسيت‌هاي پايين‌تر مورد نياز هستند و معمولاً تمامي سنسورهاي امروزي نويز بسيار کمي را توليد مي‌کنند. بعلاوه براي عکاسي از مناظر معمولاً به عمق ميدان زيادي نياز است و سنسور کوچک گوشي‌هاي هوشمند نيز قادر به توليد عمق ميدان وسيعي هستند.

عکاسي در فضاهاي بسته

فضاهاي بسته مانند ادارات، رستوران‌ها يا خانه که توسط لامپ روشن مي‌شوند از جايگاه‌هاي محبوب براي عکاسي هستند. در چنين فضاهايي به دليل نور کم‌تر، دوربين‌هاي DSLR عملکرد بهتري دارند، البته اگر با فرمت jpeg عکاسي کنيد فاصله‌ي گوشي و دوربين بسيار کم خواهد بود و شايد در ابعاد کوچک حتي متوجه تفاوتشان نشويد.

عکاسي موبايل يا DSLR : حافظه

کنترل شما بر روي حافظه گوشي موبايل خيلي زياد است، با اين وجود اين حافظه در اين گجت توسط موارد زيادي استفاده مي‌شود: برنامه، بازي، پادکست، موسيقي، عکاسي و … ، به همين دليل اگر قصد عکسبرداري حرفه‌اي و جدي با گوشي خود داريد نمي‌توانيد با اين مشکل آن کنار بياييد.

در دست ديگر، يک DSLR تنها مسئول عکس و فيلم شما است. نکته ديگر حافظه اس دي است که ارزان و قابل دسترس است. زماني که صحبت از رزولوشن بالا است شما به حافظه زيادي احتياج داريد، مخصوصا زماني که حرف فيلمبرداري به ميان آورده مي‌شود. اگر از دوربين DSLR استفاده مي‌کنيد به راحتي با حمل يک کارت اس دي اضافه مي‌توانيد خيال خود را از اين بابت راحت کنيد.


آيا تلفن هاي همراه هوشمند قادر اند جانشين دوربين‌هاي عکاسي شوند؟

جواب صريح و روشن به اين سؤال، خير است. بهترين تلفن هاي همراه هوشمند موجود بازهم قادر نيستند که يک عکاس را متقاعد کنند که دوربين عکاسي خود را کنار قرار داده و تنها از گوشي براي عکاسي بهره ببرد.

با اين وجود مسلما دوربين تلفن همراه هوشمند هم اينک مجبوب‌ترين و رايج‌ترين نوع دوربين در جهان است؛ چونکه هم بهره برداري از آن راحت است و هم با استناد به ماهيت موبايل، پيوسته هر کجا که مي‌رويد همراه شما است. از جهت ديگر کيفيت ثبت عکس ها بروزترين تلفن هاي همراه هوشمند از نمونه هواوي پي 20 پرو به قدري گسترش يافته است که توانسته‌اند امتيازهاي خارق العاده‌اي از DxOMark دريافت کنند؛ با اينحال هم اينک محدوديت‌ها و کاستي‌هايي در دوربين‌هاي تلفن هوشمندي مي باشد که منجر شده است نتوانند نظر عکاسان حرفه‌اي را به خود جلب کنند.


يک مقايسه ساده، اما قابل تامل


اگر چه در بازار گوشي تلفن همراه و دوربين‌هاي ديجيتال رده‌بندي‌هاي گوناگوني از لحاظ رده کاربري، قيمت و... وجود دارد. اما معمولا بهترين دوربين‌هاي موبايلي روي بهترين و گران‌ترين گوشي‌ها جا خوش کرده‌اند. مگر در موارد خاص!همچنين بنا بر اعلام کارشناسان بازار گوشي معمولا يک دوربين کامپکت نيمه حرفه‌اي با حسگر 12 تا 14 مگاپيسکلي و حتي کمتر با يک دوربين موبايلي 20 مگاپيکسلي قابل مقايسه است. اما کارشناسان حوزه دوربين‌هاي ديجيتال مقايسه دوربين‌هاي‌ موبايلي را با دوربين‌هاي ديجيتال چندان منطقي ندانسته و اعلام کرده‌اند: وجود تفاوت‌هاي زياد بين دوربين‌هاي ديجيتال و دوربين‌هاي موبايلي مقايسه آنها را سخت کرده است؛ اما در هر حال براي مقايسه اين دوربين‌ها مي‌توان مولفه‌هايي نظير سايز سنسور، وضوح تصوير، لنز و... را مدنظر قرار داد که از همه مهم‌تر سايز سنسور و حسگر است


پژوهشي که توسط Creative Strategies انجام شده به اين نتيجه جالب رسيده که مالکان دوربين هاي DSLR در مقايسه با کاربراني که دوربين DSLR ندارند حتي با تلفن هاي هوشمند خود هم عکس هاي بيشتري ثبت مي کنند. شايد بپرسيد چرا؟ از يک طرف عکس هايي وجود دارد که از آنها در قالب تصاوير يادآوري کننده استفاده مي شود مثل ساعات کسب و کار (باز و بسته بودن) يک فروشگاه يا يک شماره تلفن. و تلفن هاي هوشمند براي عکس برداري فوري و به اشتراک آسان در فيس بوک و شبکه هاي اجتماعي مشابه بهترين گزينه هستند.
 

عمر باتري و کيفيت ساخت

طبيعي است که وقتي از دوربين مستقل خود فقط براي عکاسي استفاده مي‌کنيد، عمر باتري آن بيشتر از موبايلي است که ده‌ها مصرف ديگر دارد. برخي دوربين‌هاي خانگي مي‌توانند با يک بار شارژ تنها 250 عکس بگيرند که اين مقدار در دنياي عکاسي کم به حساب مي‌آيد. در عوض، دوربين‌هاي ديجيتال با يک بار شارژ حدودا 1200 عدد عکس مي‌گيرند؛ اما در خصوص گوشي هوشمند، از آن‌جايي که هم به عنوان گوشي هم دوربين و هم وسيله‌ي بازي از آن استفاده مي‌کنيد، طبيعتا عمر باتري کمتري را تجربه مي‌کنيد؛ به‌طوري که بسياري مواقع در يک روز مجبور به شارژ دوباره يا چندباره‌ي دستگاه خود مي‌شويد. با اين حساب اگر بخواهيد، بيرون از منزل در عکاسي با گوشي زياده‌روي کنيد، احتمالا گوشي خاموش شده و از دسترس خارج مي‌شويد؛ دست‌کم اگر پاوربانک به همراه نداشته باشيد.

کنترل دستي دوربين مساوي با کنترل بيشتر بر خلاقيت است

همه دکمه ها که در اطراف يک دوربين حرفه اي محصور مي شوند، در کنار تنظيمات موجود، نتيجه خوبي را به همراه مي آورند. اگر چه به راحتي مي توانيد براي تنظيمات دوربين گوشي هوشمند از کنترل هاي لمسي استفاده کنيد، ولي براي تغييرات دقيق دوربين هاي حرفه اي جهت دسترسي به دکمه هاي فيزيکي، نيازي به نگاه کردن نداريد.