HDMI چيست | معرفي کابل HDMI و قابليت هاي پورت HDMI

HDMI (مخفف عبارت High Definition Multimedia Interface) حدود 10 سال پيش براي انتقال سريع‌تر، بهينه‌تر و باکيفيت‌تر صوت و تصوير ابداع شد. جديدترين نسخه‌ي اين استاندارد با نام HDMI 2.0b، توانايي انتقال ويدئوهاي 4K HDR تا 60 فريم بر ثانيه و صداي 32 کاناله را با خود به ارمغان آورده است. نسخه‌ي آينده‌ي اين استاندارد نيز که قرار است HDMI 2.1 ناميده شود، با پشتيباني از رزولوشن 8K تا 60 فريم بر ثانيه و رزولوشن 4K تا 120 فريم بر ثانيه، HDMI را يک قدم ديگر به جلو خواهد برد.
علاوه بر انتقال صدا و تصوير، HDMI قادر است اطلاعات «هندشيک» را نيز از دستگاهي به دستگاه ديگر منتقل کند (هندشيکينگ يا دست‌دهي فرآيندي است که قبل از برقراري ارتباط بين دو دستگاه، براي اطمينان از صحت ارتباط، داشتن مجوزهاي لازم و معتبر بودن اتصال انجام مي‌شود). انتقال اطلاعات هندشيک از طريق HDMI، در ابتدا تنها براي جلوگيري از سرقت محتوا بين راه طراحي شده بود؛ اما با گذشت زمان کاربردهاي مفيد ديگري چون انتقال داده‌هاي تکميلي درباره‌ي نوع محتوا نيز به‌لطف آن فراهم شد.
يکي از ويژگي HDMI که باعث شده تصاويري با کيفيت بالايي ارئه دهد اين است که دستگاه فرستنده بايد قابليت ارسال اطلاعات به صورت غير فشرده را داشته باشد و هم دستگاه گيرنده بتواند آن را دريافت کند. اين عدم فشرده سازي باعث افزايش کيفيت نمايش تصاوير مي شود. دستگاه هايي که پورت HDMI دارند را اچ دي (HD) يا فول اچ دي (Full HD)مي گويند.
 هنگامي که يک دستگاه پخش کننده ديجيتال را به يک صفحه نمايش آنالوگ وصل مي کنيم ، سيگنالهاي ديجيتال مجبور هستند در انتها تبديل به آنالوگ شوند.  مثلا تصويري را با روشهاي آنالوگ بين دو منبع ديجيتال منتقل کنيم. در اينجا دوبار عمليات تبديل صورت مي گيرد . اين تبديل ها هرچند بار که باشند باعث افت کيفيت بيشتري در صدا و تصوير خواهند شد.

براي استفاده از قابليت اچ دي ام آي يک شرط کلي وجود دارد و آن اينست که هر دو دستگاه ( فرستنده و گيرنده ) بايد به اين سيستم مجهز باشند وگرنه امکان بهره گرفتن از آن نخواهد بود. بهترين روش براي تشخيص اين موضوع نگاه کردن است که آيا دستگاه شما داراي پورت HDMI مي باشد يا خير.
با آمدن پورت HDMI، مي توان گفت که کابل هاي S-Video و DVI از رده خارج شده اند.
درحقيقت آنچه يک پورت HDMI انجام مي‌دهد، به وسيله سه کابل Component-video و شش کابل انتقال صداي آنالوگ انجام‌ پذير است.


از ويژگي هاي مهم و بارز کابل HDMI مي توان به موارد زير اشاره نمود:

  • قابليت انتقال فايل به صورت غير فشرده
  • قابليت انتقال فايل تصويري و صوتي ديجيتال به صورت هم زمان
  • انتقال تصاوير با کيفيت بالا
  • استفاده از يک پورت و کاهش تعداد کابل هاي انتقال
  • سرعت انتقال بسيار بالاي اطلاعات

 

متداول ترين روش هاي انتقال تصاوير

روش هاي متداول و کابل هاي آنالوگ متعددي براي انتقال در رده مصارف خانگي مورد استفاده است؛ از جمله اين کابل ها مي توان AV يا  S-Video، Composite يا Component را نام برد.

اطلاعات کلي درباره HDMI


طراحي شده توسط: سوني، فيليپس، پاناسونيک، هيتاچي، سيليکون ايميج، توشيبا و تامسون و تعدادي ديگر از شرکت‌هاي فعال در حوزه تکنولوژي اجرا شد.
تاريخ ابداع: دسامبر 2002
سيگنال‌هاي صوتي : LPCM, Dolby Digital, DTS, DVD-Audio, Super Audio CD, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio, DTS-HD Master Audio, MPCM, DSD, DST را پشتيباني مي‌کند‌.
سيگنال‌هاي ويديويي : 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i, 1080p, 1440p, 1600p, 2160p, etc.
پهناي باند: 10.2 Gbit/s (340 MHz) را ساپورت مي‌کند.
PIN:19

در رابط‌هاي قديمي هميشه کابل‌هاي صدا جدا بودند، اما در کابل HDMI به دليل پهناي باند وسيع‌تر ديگر نيازي به کابل صدا نيست. اچ‌دي‌ام‌اي با داشتن 8 کانال مجزا براي انتقال صداي غير فشرده نياز براي تهيه‌ي چند کابل را برطرف مي‌کند. با وجود رابط اچ‌دي‌ام‌اي تنها يک پورت و يک کابل مي‌تواند تمام داده‌هاي صوتي و تصويري را انتقال ‌دهد‌.

ارتباطات HDMI

رابط HDMI مي تواند بدون انجام فشرده سازي بر روي تصاوير و صداها، به انتقال اطلاعات بين دستگاه هايي از قبيل DVD-Player، کنسول هاي بازي، سيستم هاي حرفه اي صوتي و تصويري، دوربين ديجيتال، موبايل ها يا هر وسيله ي ديگري بپردازيد. پورت HDMI براي دستگاه هايي که اندازه ي کوچکتري دارند در اندازه ي کوچکتر و با نام mini HDMI وجود دارد.
رابط استانداردي که براي درگاه HDMI در نظر گرفته شده است کابل HDMI ناميده مي شود. هر کابل HDMI در واقع معادل سه کابل Component Video و شش کابل صداي آنالوگ کار انجام مي دهد. سرعت انتقال ديتا در HDMI بسيار زياد است (در کابل هاي جديد چيزي در حدود 10 گيگابيت بر ثانيه) از همين رو براي صداهاي دالبي ياتصاوير سه بعدي بسيار مناسب هستند.
نکته اي که درباره HDMI بسيار اهميت دارد اينست که براي اين پورت هيچ تبديلي از آنالوگ به ديجيتال و يا هيچ فشرده سازي روي اطلاعات اعمال نمي‌شود و اطلاعات بصورت استاندارد منتقل مي شوند که همين موضوع باعث حفظ کيفيت صدا و تصوير در سيستم HDMI مي شود. تمامي اين مراحل فقط توسط يک کابل HDMI و درگاه آن انجام شده تا شما را از کابل کشي هاي متعدد بي نياز کند.
پورت HDMI قابليت نشان دادن تصاوير در ابعاد 1920*1080 پيکسل را به همراه هشت کانال صدا با فرکانس 192 کيلوهرتزي دارد.

تاثير طول کابل هاي HDMI در کيفيت خروجي

کابل HDMI چيست ؟ براي استفاده خانگي کابل هاي HDMI معمولا در طول هاي 1 و 1.5 متر عرضه مي شود هر چند که بسته به نياز کابل هاي با طول 40 متر هم ساخته مي شود. سازندگان HDMI هيچ گونه محدوديتي را براي طول کابل هاي HDMI مشخص نکرده اند، به همين دليل HDMI صرف نظر از طول کابل هاي ساخته شده يک سري شرايط براي کابل هاي توليدي وضع کرده است و هر کابلي که داراي شرايط لازم باشد مورد تاييد است و بنابراين با توجه به کيفيت و نوع مواد استفاده شده در کابل هاي HDMI کابل هاي با طول هاي متفاوتي هم توليد مي شود که همگي مورد تاييد هستند، اگر چه براي طول هاي بسيار زياد استفاده از دستگاه هاي تقويت سيگنال HDMI مورد نياز است

 

 وسايل سوئيچينگ

اتصال کابل هاي HDMI به چندين پورت براي اتصال چندين دستگاه مفيد است. هر منبع دستگاه جريان صوتي و تصويري خود را حمل مي کند و داراي کليد اختصاصي HDCP است. بنابراين، مگر اينکه پورت ها با يک سوئيچر ارتباط برقرار کنند که مي تواند اين کار را انجام دهد، ممکن است از دست دادن سيگنال باشد. پورت هاي HDMI متصل شده هنوز هم به فروش مي رسد، حتي اگر بسياري از گيرنده هاي ورودي چندگانه HDMI را داشته باشند. اين به دليل اين واقعيت است که اکثر همه دستگاه هاي A / V جديد با خروجي HDMI مجهز شده اند.