اخبار علمي فناوري | خبرهاي داغ مربوط به فناوري و تکنولوژي

  • سيستم مديريت محتواي دروپال بروزرساني‌هاي حياتي منتشر کرد

دروپال از کتابخانه Archive_Tar عرضه شده توسط PEAR استفاده مي‌کند؛ به تازگي يک بروزرساني امنيتي براي يک آسيب‌پذيري اين کتابخانه ارائه شده است که برخي پيکربندي‌هاي دروپال را تحت تأثير قرار مي‌دهد. آسيب‌پذيري مذکور با شناسه CVE-2018-1000888 در کلاس Archive_Tar نهفته است. مهاجم مي‌تواند يک فايل مخرب tar بسازد و مسير آن را به شکل phar://[path_to_malicious_phar_file] به تابع Archive_Tar::extract بدهد؛ با اين کار، unserialization اتفاق مي‌افتد. با استفاده از تزريق شيء مي‌توان تابع destruct کلاس بارگذاري شده PHP را فراخواني کرده و حذف فايل دلخواه را سبب شد. فايل phar نوعي فايل آرشيو است که براي بسته‌بندي اپليکيشن‌هاي PHP مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

  • کيفيت شبکه ملي به اينترنت بين الملل رسيد

خبرگزاري مهر به نقل از وزارت ارتباطات: محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، پس از بازديد صبح امروز حسن روحاني رئيس‌جمهور از نمايشگاه «دستاوردهاي کسب‌وکارهاي آينده» و نشست با معاونان و مديران وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، خطاب به رئيس جمهور گفت: براساس تأکيدات و نگاه راهبردي شما در دولت حرکت بزرگي را در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم شاهد بوديم که يقيناً از مهم‌ترين دستاوردها است. اين دستاورد را مردم مستقيما در زندگي خود لمس مي‌کنند. وي با ارائه گزارشي از خدمات و دستاوردهاي حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات و با بيان اينکه سرمايه‌گذاري بيش از 200 هزار ميليارد ريال در اين حوزه انجام‌گرفته که بيش از 75 درصد آن توسط بخش خصوصي و 25 درصد آن توسط دولت بوده است، افزود: در ابتداي دولت يازدهم 10 ميليون نفر به اينترنت پهن باند ثابت دسترسي پيدا کردند، اين در حالي است که قبل از آن، 4 ميليون مشترک از اين امکان برخوردار بودند. درپايان دولت يازدهم نيز 36 ميليون نفر به اينترنت پهن باند دسترسي داشته و پهناي باند بين‌الملل از 73 گيگابيت به 900 گيگابيت در ثانيه رسيد.

  • اموجي هاي 2019 رونمايي شدند


کنسرسيوم Unicode طرحي از ايموجي هايي را منتشر کرده که احتمالا در 2019 ميلادي رونمايي شوند. اين کنسرسيوم به تازگي مجموعه اي از ايموجي هاي احتمالي در Emoji 12.0 رونمايي کرده است. فهرست مذکور شامل ايموجي هاي احتمالي جالبي است از جمله زوج هايي از نژادهاي مختلف، صندلي چرخدار و تنبل!Emoji12.0 در 2019 ميلادي عرضه مي شود. کميته فني يوني در ژانويه 2019 ميلادي جلسه تشکيل مي دهد و پس از انتخاب ايموجي هاي نهايي، در مارس 2019 عرضه مي شوند.

  • معرفي نمايشگاه فناوري جيتکس Gitex


نمايشگاه جيتکس دبي، بزرگترين و معتبرترين نمايشگاه فناوري اطلاعات در منطقه خاورميانه مي باشد که هر ساله در فصل پاييز برگزار مي گردد و متخصصان اين حوزه را دور هم جمع مي کند. سي و هشتمين دوره اين نمايشگاه در تاريخ هاي 14 الي 18 اکتبر 2018 (22 الي 26 مهر 97) در مرکز تجارت جهاني دبي برپا مي شود.نمايشگاه جيتکس دبي (Gitex) معتبرترين نمايشگاه منطقه در زمينه تکنولوژي و فناوري اطلاعات مي باشد و در آن جديدترين نوآوري ها و تکنولوژي ها در حوزه فناوري (IT) به نمايش گذاشته مي شود. بواسطه وسعت و گستردگي موضوعات IT ارائه شده (حدود 20 بخش مختلف که در بيش از 10 صنعت کاربرد دارد) و حضور غرفه داران و بازديدکننده هاي بسيار زياد از اقصي نقاط جهان، تقريبا همه مديران ارشد شرکت هاي معروف دنيا و متخصصان اين صنعت در اين رويداد بينظير شرکت مي کنند.
 

  • جليقه جديد آمازون از برخورد کارمندان با ربات هاي انبار جلوگيري مي کند


آمازون بيش از 10 هزار ربات در انبارهاي خود دارد و بايد اطمينان داشته باشد که اين دستگاه ها با انسان هاي شاغل در شرکت به خوبي رفتار مي کنند. به عنوان يکي از جديدترين راهکارها کارمندان مي توانند با پوشيدن «جليقه تکنولوژيک رباتيک» يا به اختصار RTV از برخورد با ربات ها جلوگيري کنند. به طور معمول ربات هاي آمازون قفسه هاي کالاها در انبارها را حمل مي کنند و البته به اين منظور محدوده هاي خاصي برايشان تعريف شده تا از برخورد با کارمندان اجتناب شود. اما مشکل از آن جايي آغاز مي شود که يک ربات خراب شود يا کالايي را روي زمين بياندازد. اين جا است که انسان ها بايد وارد اين محيط شده و مشکلات را حل کنند.
 

  • ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب


امير ناظمي در توئيتر نوشت: براساس آمارگيري فرهنگ رفتاري خانوارهاي ايراني در سال 96 توسط مرکز آمار، زمان حضور ايرانيان در شبکه هاي اجتماعي حدود 30 برابر زمان مطالعه روزنامه و 9 برابر زمان کتابخواني است. وي با بيان اينکه سرانه روزانه حضور ايرانيان در شبکه هاي اجتماعي يک ساعت و 4 دقيقه است، ادامه داد: درحالي که سرانه مطالعه روزنامه يک ساعت و 27 دقيقه و سرانه مطالعه کتاب غيردرسي به غير از ادعيه، 4 ساعت و 34 دقيقه در ماه اعلام شده است. رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران تاکيد کرد: با تغيير نگاه از تهديد محوري به فرصت محوري، به شرط حضور گروههاي مرجع، نويسندگان و پژهشگران در شبکه هاي اجتماعي، فرصتي بزرگ براي ارتقاي آگاهي عمومي پديد خواهد آمد.

  • دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

بر اساس گزارش وب سايت اپل اينسايدر، دوربين‌هاي عکاسي به کار رفته در گوشي‌هاي هوشمند همواره از دوربين هاي حرفه اي عکاسي عقب‌تر هستند ولي سوني قصد دارد با توسعه تکنولوژي جديد ماژول‌هاي دوربين سه بعدي امکانات و قابليت‌هاي پيشرفته‌تري را براي کاربران گوشي‌هاي هوشمند به ارمغان بياورد تا نظر و رضايت علاقمندان به عکاسي را نيز به سمت و سوي خود جلب کند. کارشناسان همچنين پيش‌بيني کرده‌اند در صورتي که اپل با سوني وارد همکاري شود و اين فناوري جديد را در گوشي‌هاي جديد آيفون مدل 2019 خود به کار بگيرد، کاربران و علاقمندان به عکاسي استقبال بي‌نظيري از اين محصولات کرده و ميزان فروش اپل را نيز تحت تاثير قرار خواهد کرد.

  • فيس‌بوک هوش مصنوعي را اخلاقي مي‌کند!

بر اساس گزارش فوربس، حالا به نظر مي رسد که فيس بوک به عنوان يکي از بزرگترين غول هاي تکنولوژي در جهان تصميم گرفته است به نگراني هاي امنيتي در خصوص توسعه فناوري هاي نويني همچون هوش مصنوعي پاسخ داده و به منظور ارتقاي امنيت سايبري، حفاظت از اطلاعات و حريم خصوصي کاربران و همچنين رعايت اخلاقيات موسسه و مرکزي تحقيقاتي و پژوهشي جديدي را ايجاد و راه اندازي کند که در آن متخصصان و دانشمندان فعال در اين حوزه به بررسي دقيق فعاليت‌هاي هوش مصنوعي پرداخته و با تحقيقات جديد به رعايت بيشتر مسائل اخلاقي در اين فناوري کمک بسزايي کنند. گفته مي‌شود فيس بوک بدين منظور قصد دارد سرمايه‌گذاري کلاني به ارزش 7.5 ميليون دلار را اختصاص دهد تا در حوزه‌هايي همچون بهداشت و درمان، تکنولوژي و همچنين حقوق بشر تعامل ميان بشر و هوش مصنوعي بيشتر از بيش شود.