بهترین خنک کننده های لپ تاپ

امروزه طيف وسيعي از اکسسوري‌ها براي رايانه‌هاي شخصي در فروشگاه‌هاي اينترنتي و سايت‌هاي بازي وجود دارند. برخي از اين اکسسوري‌ها واقعا مفيد و برخي کاملا بي‌فايده هستند؛ اما در اين بين وسايلي هستند که هنوز مفيد يا غير مفيد بودن آن‌ها براي بسياري از ما مشخص نشده است. دستگاه‌هايي که با نور چراغ‌هاي ال‌اي‌دي و طراحي چهارگوش خود ما را مي‌فريبند؛ بله درست حدس زديد در اين مقاله مي‌خواهيم در مورد کول‌پد لپ‌تاپ‌ه صحبت کنيم.
کول‌پدها داراي فن داخلي هستند و تضمين مي‌‌کنند که عملکرد لپ‌تاپ شما را از طريق خنک کردن بهتر، ارتقاء ببخشند. برخي از کول‌پدها سرعت فن قابل تظيم دارند، صداي بسياري کمي توليد مي‌کنند و حتي به‌نوعي هاب USB هستند؛ اما آيا کول‌پدها مفيد هستند؟ آيا مي‌توانند عملکرد لپ‌تاپ شما را بهبود دهند؟ آيا به اندازه‌ي پولي که بابتشان مي‌پردازيد، مي‌ارزند؟
يک کول پد خوب چه ويژگي هايي دارد ؟
يک فن لپ تاپ بايد سبک و باريک باشد و براحتي بتوان از آن بر روي پا ها و ميز استفاده کرد . همينطور فن هاي استاندارد معمولا شيب خفيفي به جلو دارند تا ارتفاع محل قرار گيري دستان شما را از روي ميز کاهش دهند .
ثابت شده است که کول پدهاي با دو فن مجزا بهتر از کول پدهاي داراي يک فن کار مي کنند چرا که هوا را بهتر به جريان مي اندازند چرا که گرماي زير لپ تاپ به طور مداوم در حال تهويه است .
در زمان خريد اطمينان حاصل کنيد که فن لپ تاپ شما داراي صدا و نويز نباشد و کاملا بي صدا کار کند و به ياد داشته باشيد اين نکته بسيار مهم است .
فن هاي خنک کننده لپ تاپ معمولا برق خود را از پورت USB لپ تاپ دريافت مي کنند و يک فن لپ تاپ خوب داراي چند پورت خروجي اضافه براي اتصال دستگاه هاي اضافي مانند فلش مموري و کارت ريدر به لپ تاپ است .
يکي از دلايل خرابي قطعات سخت ‌افزاري، افزايش دماي سيستم است و حفظ دماي قطعات سخت ‌افزاري در لپ ‌تاپ‌ ها بسيار مهم است. در واقع با تنظيم دماي قطعات سخت افزاري يک سيستم کامپيوتري مي‌توان از مشکلاتي مانند افت کارايي سيستم جلوگيري کرد و دماي سيستم را کنترل نمود. به همين دليل در تمامي سيستم ها يک فن خنک کننده ارائه شده است تا دماي قطعات را تنظيم کند. اما در مواردي فن سيستم قادر به خنک کردن قطعات نيست که در چنين شرايطي توصيه مي شود تا کاربران به کول پد ها روي بياورند. کول پد پايه اي است که با قرار گرفتن در زير لپ تاپ و دارا بودن فن ها قادر به خنک کردن لپ تاپ است.

DeepCool M3

خنک کننده DeepCool M3 گزينه بسيار مناسبي براي الترابوک ها است.اين محصول براي لپ تاپ هايي تا سايز 15.6 اينچ کافي و مناسب است.در قسمت بالاي اين محصول،3 اسپيکر کار گذاري گشته است که مي توان از آن براي تقويت صداي خروجي نيز بهره برد.يک فن 14 سانتي متري در قسمت وسط تعبيه گشته و پورتهاي اتصال شامل گزينه هاي USB و صدا هستند.اين محصول را مي توان به حالت هاي تکي نيز استفاده کرد.به عبارت ساده،تنها از اسپيکر آن بهره برد.فن مورد نظر داراي سيستم کنترل است.بدين ترتيب دور فن از 700 الي 1100 دور در دقيقه،قابل تنظيم است.دو پورت USB نيز براي آن در نظر گرفته شده است.يک پنل آلومينيومي از اسپيکرهاي محافظت مي کند.

Cooler Master Storm SF-17

خنک کننده SF-17 از کولر مستر داراي يک فن 180 ميليمتري است که عملکرد بسيار خوبي در خنک کنندگي دارد. البته ممکن است که صداي آن کمي گوش خراش باشد، شما در اين خنک کننده به سرعت و قدرت آن نيز دسترسي کامل داريد. تمام موارد بالا و همچنين پايه قابل تنظيم در چند حالت مختلف مي تواند يک گزينه ي عالي باشد.  البته قيمت 70 دلاري آن يکم زياد به نظر مي آيد ولي فراموش نکنيد که SF-17 يک خنک کننده قاتل است. همچنين چهار پورت براي افزايش ظرفيت اتصال وجود دارد.

Green Hawk 1

حتما بايد با نام اين کمپاني به خاطر فراگيري کيس هاي گرين در ايران آشنا باشيد. اين گروه همواره در توليد محصولات با کيفيت سرامد بوده است. اين پايه خنک کننده نيز از کيفيت ساخت خوبي برخوردار است. مهم ترين ويژگي آن اندازه مناسب آن و قرارگيري آسان آن در کنار لپ تاپ در کيف است. فني باريک و کم صداي هشتاد ميليمتري وظيفه خنک کنندگي را در اين محصول ايفا مي کند. اين دستگاه جمع و جور در مجموع 650 گرم وزن دارد و براي لپ تاپ هاي زير 15 اينچ گزينه ي بسيار مناسبي مي باشد. دور فن از 2000 تا 25000 دور در دقيقه قابل کنترل است.

پايه خنک کننده تسکو مدل TCLP 3100

پايه خنک‌کننده‌ي «تسکو» مدل «TCLP 3100» يکي از قوي‌ترين کول‌پدهاست و چهار عدد فن دارد. در اين پايه دو عدد فن با قطر 125 ميلي‌متري به کار رفته و 2 عدد فن کوچک‌تر با قطر 70 ميلي‌متر هم در آن وجود دارد. اين مدل از پايه خنک‌کننده‌هاي تسکو 39 سانتي‌متر طول دارد. عرض آن 28 سانتي‌متر و ضخامت پايه هم 2.8 سانتي‌متر است. بنابراين اين مدل از پايه خنک‌ کننده‌هاي تسکو براي لپ‌تاپ‌هاي 17 اينچي و کوچک‌تر از آن مناسب خواهد بود. اين کول پد 770 گرم وزن دارد و با استفاده از فلز و پلاستيک ساخته شده است.
مشخصات کامل و بدون اغراق اين محصولات که از وب سايت رسمي DeepCool به دست آمده است، نشان دهنده کيفيت منحصر به فرد اين محصولات مي باشد. خنک کننده لپ تاپ DeepCool مدل N30 يکي از اين محصولات مي باشد که براي لپ تاپ هاي 15 اينچي طراحي شده و يک محصول خوش قيمت در بين ساير محصولات DeepCool محسوب مي شود.خنک کننده لپ تاپ DeepCool مدل E-LAP بسيار سبک وزن و کم مصرف بوده و فن بکار رفته در آن قادر است سرعتي معادل 700 دور در دقيقه ايجاد نمايد.

کمپاني MSI به عنوان يکي از بزرگ‌ترين کمپاني‌هاي ساخت لپ‌تاپ‌هاي مخصوص بازي، در محصولات جديد خود از يک فناوري به اسم Cooler Boost 3 به منظور دفع حرارت قطعات استفاده کرده است. از آنجايي که در لپ‌تاپ‌هاي اين کمپاني از جديد‌ترين و قوي‌ترين کارت‌هاي گرافيک و پردازنده‌ها استفاده مي‌شود، وجود خنک‌کننده قوي امري ضروري است و فناوري مذکور، باعث مي‌شود تا امر خنک‌کنندگي با کم‌ترين صداي ممکن انجام شود.
در لپ‌تاپ‌هاي جديد MSI مثل GT 72 Dominator، از مجموع 3 هيت‌پايت و دو فن بر روي پردازنده و کارت گرافيکي استفاده شده است. اين فن‌ها در حالتي که سيستم مجبور به پردازش‌هاي سنگين نيست، عملکرد تقريبا بدون صدايي دارند و لپ‌تاپ گرماي خاصي توليد نمي‌کند. در پردازش‌هاي سنگين مثل زماني که بازي‌هاي ويديويي را اجرا مي‌کنيد، اين فن‌ها هم فعاليت خود را آغاز مي‌کنند تا دماي سيستم هرگز از حد معيني بالاتر نرود. با اين حال MSI يک کليد اختصاصي هم براي فناوري Cooler Boost 3 و بوست فن‌ها در نظر گرفته که با زدن آن، هر دو فن به طور همزمان حرارت منتقل شده توسط هيت پايت‌ها را از طريق دو دريچه‌اي که بر روي بدنه لپ‌تاپ تعبيه شده، به بيرون هدايت مي‌کنند و دماي قطعات داخلي را در حدي کاملا متعادل نگه مي‌دارند.