افزايش سرعت گوشي اندرويدي | راهکار هاي موثر در افزايش سرعت گوشي

براي شما هم پيش آمده است بعد از مدتي کار کردن با گوشي اندرويدي مدام برنامه ها هنگ کنند و يا با خطاهاي زيادي حين کار با برنامه ها رو به رو شويد؟ کاهش سرعت در محيط سيستم عامل اندرويد بعد از گذشت مدت زمان خاصي طبيعي است. دقيقا  مثل خودرويي که عمر خودش را کرده است و فرسوده شده است. اما مجبور نيستيد براي هميشه با اندرويد کند خود کنار بياييد! ترفندهاي زيادي براي افزايش سرعت اندرويد وجود دارند که گوشي اندرويدي شما را به اسب تازان تبديل مي کند. اسبي که به وسيله آن مي توانيد در تمام برنامه ها و بخش هاي گوشي بتازيد.
از طريق تنظيمات مخصوص توسعه دهندگان (Developer Options) مي‌توان به افزايش سرعت گوشي اندرويدي پرداخت. تنظيمات توسعه دهنده اندرويد در حالت عادي قابل دسترسي نيستند، اما بعد از ظاهر شدن مي‌توانند کاربردهاي زيادي همچون افزايش سرعت گوشي داشته باشند.

حتي قديمي‌ترين کاربران اندرويد نيز با برخي تنظيمات مخفي اين سيستم عامل آشناييت ندارند. بسته به برندي که گوشي اندرويدي خود را از آن تهيه کرده‌ايد، ممکن است با مراجعه به اپليکيشن تنظيمات، با گزينه‌هاي مختلفي رو به رو شويد که به خاطر سفارشي‌سازي شدن اين سيستم عامل به روشي مختلف توسط هر گوشي‌ساز است.

براي اطمينان از وجود و يا عدم وجود آپديت جديد براي گوشي اندرويدي خود، به مسير Settings > About Device > Software Update رفته و وضعيت را بررسي کنيد. معمولا در زمان ارائه آپديت‌هاي نرم افزاري جديد، به محض اتصال به اينترنت يک نوتيفيکيشن به کاربر ارسال شده و وي از وجود آن مطلع مي‌شود، اما بد نيست هر از گاه با رفتن به مسير بالا، وضعيت را به صورت دستي نيز چک کنيد.

براي افزايش سرعت در اندرويد، به‌روزرساني مداوم اپليکيشن‌ها را نيز هرگز فراموش نکنيد. به طور مستمر به فروشگاه گوگل پلي سر زده و در صورت ارائه نسخه جديدي از اپليکيشن‌هاي نصب شده، حتما آن‌ها را دريافت کنيد. برخي مواقع دريافت يک آپديت کوچک، عملکرد گوشي شما را زير رو مي‌کند. در دستگاه‌هاي اندرويدي، Google Play Services نقش بسيار مهمي دارد، پس هميشه از به‌روز بودن آن مطمئن شويد.

حافظه داخلي گوشي را به طور دقيق مديريت کنيد

حافظه داخلي گوشي نقش بسيار مهمي در کند شدن عملکرد آن ايفاء مي‌کند. هرچه حافظه يک گوشي پرتر شود، کند شدن آن هم بيشتر خواهد شد. اين مسئله يکي از اصلي ترين دلايلي است که منجر مي‌شود گوشي هاي هوشمند به مرور زمان کند شوند، چرا که با گذر زمان تعداد اپليکيشن ها و بازي هايي که در گوشي نصب مي‌کنيد يا عکس هايي که با دوربين مي‌گيريد بيشتر مي‌شوند و به طبع فضاي بيشتري از حافظه گوشي اشغال خواهد شد. پس يکي از اصلي ترين روش هاي افزايش سرعت گوشي اندرويدي مربوط به مديريت دقيق حافظه دستگاه مي‌شود. سعي کنيد اپليکيشن ها، بازي ها، عکس ها، موزيک ها، ويديو ها و هر فايلي که به آن نياز نداريد را از حافظه گوشي حذف کنيد.

پاک کردن کش اپليکيشن ها (30 ثانيه)
 

 

  • مرحله اول:

به بخش تنظيمات رفته سپس وارد بخش Storage شويد.
 

  • مرحله دوم:

بر روي Cashed Data کليک کرده و سپس Ok را بزنيد تا کش هاي ذخيره شده توسط اپليکيشن ها پام شود.( از نرم افزارهاي پاک کننده کش نيز مي توانيد استفاده کنيد)

نصب يک رام کاستوم

اگر گوشي شما ساخت دست شرکت‌هايي همچون گوگل و وان پلاس نباشد، خبري از انتشار آپديت‌هاي متوالي براي آن نيست، به همين دليل بايد اين بي‌توجهي را به روشي ديگر جبران کنيد. به وسيله رام‌هاي کاستوم اندرويد مي‌توانيد در زمان‌هاي دلخواه، يک سيستم عامل سفارشي‌سازي شده مبتني بر اندرويد و داراي ويژگي‌هاي جديد را بر روي گوشي خود نصب کنيد.

درصورت دردسترس‌بودن برنامه‌هاي سبک‌تر، از اين دست برنامه‌ها استفاده کنيد

بسياري از برنامه‌هاي محبوب مانند Facebook ،Twitter، Messenger، Opera نسخه‌هاي سبک‌تر يا به اصطلاح Lite، را دردسترس کاربران خود قرار داده‌اند. ازآنجايي‌که اين برنامه‌ها از اينترنت کمتري استفاده مي‌کنند، مي‌توانيد ضمن صرفه‌جويي در حجم کمتر داده‌هاي گوشي خود، از نسخه‌ي سبک‌تر و سريع‌تري از برنامه‌ي مورد نيازتان استفاده کنيد.

قبل از نصب يک برنامه فکر کنيد

تقريبا يک دهه از زماني که اندرويد براي اولين‌بار معرفي شد، مي‌گذرد و تعداد برنامه‌هاي اين پلتفرم درحال حاضر به ميليون‌ها عنوان افزايش يافته است؛ اما از اين عناوين، تعداد بي‌شماري برنامه و بازي هستند که به وسيله‌ي توسعه‌دهندگان معتبر طراحي نشده‌اند. درواقع، خيلي از اين برنامه‌ها، برنامه‌هايي جعلي هستند که با اهداف خرابکارانه‌اي مانند کنترل دستگاه شما يا سرقت اطلاعات طراحي شده‌اند. شايد جالب باشد که بدانيد، اين دست برنامه‌هاي مخرب بدون اينکه شناسايي شوند، به مدت سه سال در گوگل پلي استور دردسترس بودند. گوگل به همين منظور، سال گذشته، برنامه‌ي Play Protect را منتشر کرد که مي‌تواند برنامه‌هاي مخرب و بدافزارها را شناسايي کند. بنابراين حتي اگر از گوگل پلي استور، برنامه‌ي جديد دانلود مي‌کنيد، حتما قبل از نصب برنامه‌ي ناشناس از صحت آن کاملا مطمئن شويد و سپس اقدام به نصب کنيد.

پاکسازي خودکار با Files Go

اين روش فقط روي اندرويد‌هاي 5 و جديد تر جواب خواهد داد.

اپليکيشن Files Go، نرم افزار انحصاري گوگل است. کار کردن با آن ساده است و به راحتي مي‌توانيد آن را نصب کنيد و از ويژگي‌هايش بهره‌مند شويد.

پاکسازي دستي فايل ها و اپليکيشن با استفاده از DiskUsage

نرم افزار DiskUsage حافظه‌تان را آناليز کرده و به صورت تصويري ميزان فضاي مصرف شده و باقي مانده را نشان مي‌دهد. همچنين نشان مي‌دهد که کدام فايل ها بيشترين مقدار از فضاي حافظه را اشغال کرده‌اند. شما مي‌توانيد با استفاده از اين اپليکيشن فايل هاي صوتي و تصويري را که بيش‌ترين فضاي حافظه را اشغال کرده‌اند بيابيد و سپس آن ها را پاک کنيد.

حذف و يا کاهش ويجت ها جهت افزايش سرعت گوشي اندرويد

ويجت ها بر روي صفحه نمايش گوشي شما اين امکان را فراهم مي کنند تا به بخش هايي از گوشي که بيشتر با آن سر و کار داريد دسترسي سريعتر داشته باشيد و در واقع با يک نگاه، تمام اطلاعاتي که دوست داريد را مشاهده کنيد مانند ويجت مربوط به آب و هوا و يا ساعت و غيره. حتي اگر گوشي خود را تازه خريداري کرده باشيد، ويجت ها مي توانند سرعت گوشي شما را کاهش دهند. بنابراين وقت آن رسيده است که براي بالا بردن سرعت گوشي اندرويد خود، آنها را به طور کلي برداشته يا حذف کنيد.

چه کارهايي نبايد انجام دهيم؟

هر ليستي که به روش‌هاي افزايش سرعت گوشي پير شما بپردازد، بايد بخش «کارهاي نبايد» داشته باشد. شايد بتوان اين بخش را در يک جمله خلاصه کرد: از تسک کيلرها استفاده نکنيد.

عده زيادي هنوز باور دارند با نصب تسک کيلرها و غير فعال کردن تسک‌هاي پس زمينه مي توانند باعث افزايش سرعت گوشي هاي اندرويد شده و عملکرد دستگاه خود را بهينه کنند. اين طرز فکر اساسا اشتباه است؛ به هيچ عنوان، حتي اگر گوشي‌تان کند هم نيست، فقط مراحل اين مقاله را دنبال کنيد. جدا، کار مي‌کند، به ما اعتماد کنيد.

ريست فکتوري و نصب اپ‌هاي ضروري به عملکرد بهتر گوشي شما کمک مي‌کند. البته، اپ‌هاي Bloatware با ريست فکتوري حذف نمي‌شوند، اما مي‌تواند کمک کند، درست مانند نصب دوباره ويندوز که به افزايش سرعت کامپيوتر شما کمک مي‌کند.