جلوگيري از پر شدن حافظه داخلي گوشي | بهترين روش ها براي خالي کردن گوشي

گوشي‌ها و تبلت‌هاي اندرويدي از نظر ظرفيت حافظه داخلي محدوديت دارند. به عنوان مثال ممکن است گوشي اندرويدي شما از حافظه داخلي 16 گيگابايتي بهره‌مند باشد. در اين شرايط فضاي 16 گيگابايتي حافظه دستگاه به کلي در اختيار شما قرار داده نمي‌شود و بخشي از آن توسط فايل‌هاي سيستم و سيستم عامل اندرويد اشغال مي‌شود. در نهايتا شايد فضايي در حدود 12 گيگابايتي از 16 گيگابايت ياد شده در اختيارتان قرار بگيرد. خوشبختانه در اين ميان برخي از دستگاه‌هاي اندرويدي از اتصال رم ميکرو اس دي (Micro SD) به عنوان يک حافظه جانبي پشتيباني مي‌کنند که اين امر به مراتب خوشايند است، اما با اين وجود در برخي از شرايط مشاهده شده که اين موضوع هم نمي‌تواند منجر به جلوگيري از بروز کمبود فضاي ذخيره‌سازي اطلاعات در دستگاه شود.
اگر عملکرد گوشي اندرويدي شما کند شده است، شايد به خاطر پر شدن حافظه آن باشد، با ما همراه باشيد تا بدانيد کدام برنامه ها دستگاه شما را کند کرده است. گوشي اندرويدي شما در روزهاي اول سرعت بسيار خوبي داشت و احتمالاً شما هم فکر مي‌کرديد که هرگز آنقدر حافظه آن را پر نمي‌کنيد که عملکرد آن کند شود. نگران نباشيد؛ اگر مي‌خواهيد گوشي را سبک کنيد، در اينجا چگونگي پيدا کردن برنامه هايي را که باعث پر شدن حافظه گوشي شده اند، به شما ياد خواهيم داد.

چگونه از پر شدن حافظه داخلي دستگاه اندرويدي جلوگيري کنيم

بررسي مقدار ظرفيت حافظه دستگاه

قبل از هر کاري ابتدا براي اينکه بدانيم ظرفيت گوشي موبايل ما چقدر است، پيشنهاد مي کنم اگر از اين مورد اطلاع کافي نداريد به Settings يا همان تنظيمات رفته و روي Storage يا حافظه تپ کنيد. در ابتداي صفحه اي که باز خواهد شد حافظه داخلي شما را يا همان internal storage به شما نمايش خواهد داد و در ادامه ميزان حجم قابل استفاده براي microSD به شما نمايش داده خواهد شد. يکي از آسان ترين راه هاي حذف فايل هاي ناخواسته از طريق همين صفحه Storage است، کافي است رويMiscellaneous files تپ کنيد و ليست فايل هايي که قابل استفاده نيستند و سيستم با انها کاري ندارد را ببينيد، به آساني مي توانيد تمامي آنها را انتخاب کرده و حذف کنيد!

اگر گوشي آي او اس (ios) داريد به تنظيمات تلگرام رفته و در بخش Data and Storage به بخش Storage Usage برويد.  اگر ويندوز فون داريد از داخل خود نرم افزار به تنظيمات تلگرام رفته وارد بخش Chat Settings شويد. انتهاي اين صفحه وارد بخش Cache Settings (حافظه پنهان) شويد.
در اين بخش به شما نشان داده ميشود که چه مقدار فضا از گوشيتان توسط همين عکسها و فيلمها اشغال شده است. احتمالا خيلي تعجب خواهبد کرد وقتي اعداد چند گيگابايتي ببينيد. گزينه clear cache را بزنيد تا فضاي مورد نيازتان را خالي نماييد. البته به اين نکته توجه داشته باشيد که وقتي اين گزينه را بزنيد همه عکسها و فيلمها و آهنگهايي که در کانالها و گروه ها دانلود کرده و ميديديد را بايد مجددا دانلود کنيد. در آيفونها اين بخش گزينه اي شده و مي توانيد هر چتي را که ميخواهيد پاک کنيد.

برنامه هايي که لازم نداريد را حذف کنيد

بدون شک بهترين راه براي تميز کردن فضاي ذخيره سازي در گوشي هاي هوشمند حذف برنامه هاي ناخواسته است. برنامه ها و بازي هايي که تنها آيکون آنها در صفحه گوشي و ليست برنامه ها خاک مي خورند و حتي ماه هاست که آنها را باز نکرده ايد اين برنامه ها مهمترين عوامل در سنگين شدن و اشغال حافظه هستند. بهترين کار همين Uninstall کردن برنامه هاي بدون کاربرد است. اگر به تنظيمات يا Settings برويد در قسمت Application manager مي توانيد ليست تمامي برنامه هايي که در گوشيتان نصب کرده ايد را مشاهده کنيد. با تپ کردن روي سه نقطه بالا سما راست مي توانيد ترتيب چينش را عوض کنيد Sort by size را انتخاب کرده تا ببينيد کدام برنامه ها بيشترين حجم از گوشي را اشغال کرده اند.

تصاوير موجود را مديريت کنيد

دوربين موبايل هاي امروزي آنقدر وسوسه انگيز است که هر يک از ما را وادار مي کند در روز عکس هاي بسياري را شکار نماييم. اين تصاوير با کيفيت معمولا حجم زيادي را به خود اختصاص مي دهند. توصيه مي کنيم عکس ها را به صورت مرتب بر روي کامپيوتر منتقل کنيد، اما اگر اصرار داريد تصويري را در داخل حافظه دستگاه نگه داريد، پس بهتر است حداقل حجم آن را کاهش دهيد. براي اين منظور اپليکيشن AVG Image Shrink به خوبي از پس کار بر مي آيد.

فايل‌هاي دريافتي توسط تلگرام را مديريت کنيد

با توجه به فراگير شدن برنامه تلگرام شاهد رونق کانال‌ها و ارسال انواع فايل‌هاي صوتي، تصويري و … توسط اين برنامه در بسياري موارد شاهد پر شدن حافظه گوشي‌ها تنها با استفاده از اپ تلگرام هستيم. خوشبختانه خود تلگرام براي اين مورد راه حل خوبي در نظر گرفته، براي کنترل ميزان حافظه در دسترس براي برنامه تلگرام به Setting رفته و دنبال Cache Setting بگرديد، با تپ روي آن در صفحه باز شده مي‌توانيد مدت زمان نگهداري فايل‌هاي دانلود را مشخص کنيد (پيشنهاد من يک هفته است، ? week) با تپ روي Clear Cache مي‌توانيد تمامي فايل‌هاي دانلود شده را حذف کنيد در گزينه انتهايي Local Datebase مي‌توانيد
نکته مهم ديگر اينکه گاهي اوقات گوشي به علت آلوده شدن به ويروس حتي پس از اينکه اطلاعات روي حافظه را انتقال و يا حذف ميکنيم باز هم حافظه را پر نشان ميدهد ( اگر گوشي را به کامپيوتر يا لپ تاپ متصل کنيد مطابق تصوير زير فضاي حافظه گوشي را صفر نشان ميدهد) که اين مورد حتي پس از حذف کامل اطلاعات روي حافظه نيز برطرف نميشود و فقط با فرمت و يا فلش گوشي ميتوان از اين مشکل خلاص شد.

انتقال برنامه ها از حافظه داخلي به حافظه خارجي

از اصلي ترين دلايل بروز مشکل پر شدن حافظه داخلي گوشي اندرويدي ، ذخيره شدن اطلاعات برنامه ها در حافظه داخلي است. براي رفع اين مشکل بايد وارد تنظيمات گوشي اندرويدي خود شده و بر روي گزينه Apps يا مديريت برنامه ها اشاره کنيد. سپس نرم افزار هاي خود را تک به تک انتخاب کنيد و به دنبال گزينه Move to SD CARD يا انتقال به حافظه جانبي بگرديد. در نسخه هاي جديدتر اندرويد بايد ابتدا گزينه Storage يا ذخيره سازي را پيدا کرده و سپس بر روي Change اشاره کنيد.
اين کار را به ويژه براي نرم افزارهايي مثل اينستاگرام يا تلگرام و بازي هاي نصب شده روي گوشي خود حتما انجام دهيد.