راهنماي خريد اسپيکر بلوتوث

همه‌ي ما با هر نوع سليقه‌اي، در طول روز، زماني را به لذت‌بردن از موسيقي اختصاص مي‌دهيم: پشت فرمان و ترافيک‌هاي تمام‌نشدني، هنگام کارکردن و نيازداشتن به تمرکز بيشتر و به‌خصوص در جشن‌ها و ميهماني‌ها. اما براي لذت‌بردن بيشتر از موسيقي به ابزار مناسبي نياز داريم. يک پلير خوب و يک اسپيکر باکيفيت، حداقل ابزار لازم براي اين‌کار است. تلفن‌هاي همراه هوشمند، تقريبا نياز ما به پلير را مرتفع کرده‌اند؛ اما اسپيکر گوشي‌ها و تبلت‌ها، چندان قدرتمند و باکيفيت نيستند، اينجاست که يک اسپيکر قابل‌حمل مي‌تواند مشکل‌گشا باشد. اين نوع اسپيکرها به‌راحتي در کيف دستي، کوله‌پشتي و ساک ورزشي جاي مي‌گيرند و تا ساعت‌ها نياز به شارژ مجدد ندارند؛ پس اگر به دنبال اين هستيد که بيرون از منزل، خودرو و به دور از کامپيوتر شخصي از موسيقي لذت ببريد، احتمالا نياز به يک اسپيکر قابل‌حمل را احساس خواهيد کرد.  اما براي انتخاب اسپيکر مناسب گزينه‌هاي زيادي وجود دارد که انتخاب را تا حدي دشوار مي‌کند.

اسپیکر بلوتوث


اسپيکرهاي وايرلس به‌سرعت به شهرت رسيدند و تقريبا هر فروشنده عمده لوازم الکترونيک يک مدل بي‌سيم از هر نوعي دارد. اسپيکرها از نظر اندازه، شکل و حتي نوع ارتباط وايرلسي که استفاده مي‌کنند تفاوت‌هاي زيادي دارند، اما اين فهرست احتمالا يک اسپيکر خواهد داشت که براي شما مناسب است. با اين‌حال، قبل از هر چيز ديگري، شما بايد تعيين کنيد که چگونه مي‌خواهيد بي‌سيم کار کنيد. علاوه بر نوع ارتباط وايرلس، بايد درباره نوع اسپيکري که مي‌خواهيد، فکر کنيد.
اسپيکرهاي کوچکتر باتري‌خور (معمولا بلوتوث) مفيدند چون مي‌توانيد آنها را هر جايي ببريد، اما صداي آنها خيلي بلند نمي‌شود. اسپيکرهاي بزرگتر عموما صداي کامل‌تر و باس غني‌تري توليد مي‌کنند، اما گران‌ترند و معمولا قابل حمل نيستند. اسپيکرهايي که براي منظورهاي خاص هستند نيز در چند سال اخير پشتيباني وايرلس را به دست آورده‌اند و بسياري از اسپيکرهاي ساوندبار و استريوي PC داراي ويژگي بلوتوث يا يک سيستم واي‌فاي هستند. با توجه به سيل اسپيکرهاي بلوتوثي که در سال‌هاي اخير ديده‌ايم، امروزه اسپيکرهاي وايرلس خيلي بيشتري نسبت به اسپيکرهاي سيمي موجودند.

مزایای اسپیکر بلوتوث


اسپيکر بلوتوث قابل حمل به شما اجازه مي‌دهد بدون نياز به هدفون به موسيقي مورد علاقه خود گوش کنيد، همچنين دوستاني که در اطراف شما هستند هم مي‌توانند از شنيدن موسيقي لذت ببرند. اما اين گجت‌هاي دوست داشتني علاوه بر پخش صدا مزاياي ديگري نيز دارند که در هنگام خريد بايد به آنها توجه نمود. براي راحتي سفر، هيچ چيز مانند بلندگوي بلوتوثي که به راحتي به کيف دستي، کيف پولي يا کوله پشتي متصل شود وجود ندارد. در حالي که ممکن است در ابعاد کوچکي باشند ولي صدايي که ارائه مي‌کنند، مي‌تواند شگفت انگيز باشد.
اگر از ورزش و فعاليت‌هاي بدني در فضاي باز لذت مي‌بريد نيازمند اسپيکر قابل حمل با ويژگي ضدآب، گرد و غبار و رطوبت خواهيد بود تا صدمه‌اي به آن وارد نشود. امروزه اسپيکرها علاوه بر اينکه در برابر برف، باران و رطوبت مقاوم هستند به گونه‌اي طراحي مي‌شوند که گرد و غبار هم به آنها آسيبي نرساند. به اين ترتيب گجت‌هاي مورد نظر گزينه‌اي جذاب براي استفاده در ساحل دريا خواهد بود !!!
حال با توجه به تعداد زياد محصولات موجود در اين بازار شلوغ که هر کدام مشخصات و ويژگي‌هاي خاصي دارند، انتخاب محصول خوبي که بتواند نيازهاي ما را تا حدود زيادي برطرف کند، امر دشوار و گيج کننده‌اي است. در اين مطلب قصد داريم راهنماي جامعي در مورد ويژگي‌هاي مهم اسپيکر بلوتوث ارائه مي‌دهيم که مي‌توانيد با در نظر گرفتن اين موارد انتخاب بهتري داشته باشيد.

نسخه‌هاي جديد بلوتوث عملکرد بالايي داشته و مصرف باتري را به اندازه قابل ملاحظه‌اي کاهش مي‌دهد. اما از آن مهمتر اينکه، سابقاً کيفيت صداي محصولات بلوتوثي پايين بود، ولي در حال حاضر نمي‌توان تفاوتي ميان بلوتوث و Wi-Fi قائل شد. با افزوده شدن کُدک aptX و ساير بهبود صورت گرفته، بلوتوث حتي مي‌تواند کيفيت CD را ارائه دهد. لازم به ذکر است که کُدک AptX با آيفون و آيپد سازگاري ندارد، اما از آنجايي که بسياري از کاربران  از فايل‌هاي داراي کيفيت پايين و MP3 استفاده مي‌کنند، اغلب اين کدک کاربردي است. نسخه‌هاي کنوني بلوتوث با وجود کارآمد بودن، کيفيت بسيار بالايي هم دارد. در اين زمينه اجازه دهيد گوشتان تصميم بگيرد.

اسپیکرهای JBL


شرکتJBL محصولي را تحت ‌عنوانGo روانه‌ بازار کرده که درواقع يک اسپيکر قابل‌حمل دوست‌داشتني است. اين اسپيکر ابعاد بسيار کوچکي دارد؛ طوري که به‌راحتي در کف دست قرار مي‌گيرد. حجم صداي توليدي توسط اين محصول شرکت «جي بي ال» با ابعاد آن قابل ‌قياس نيست و صدايي بسيار بلند و قدرتمند را حتي در فضاهاي باز ارايه مي‌کند. اسپيکر GO از طريق بلوتوث به تلفن‌ همراه يا پخش‌کننده‌ صوتي شما متصل مي‌شود و اطلاعات موسيقي را دريافت مي‌کند. اگر تلفن ‌همراه يا پخش‌کننده‌ صوتي‌تان از بلوتوث پشتيباني نمي‌کند، جاي هيچ‌گونه نگراني نيست؛ چرا که مهندسان شرکت جي‌بي‌ال، GO را به يک درگاه 3,5 ميلي‌متري صدا تجهيز کرده‌اند. GO انرژي خود را از يک باتري داخلي 600 ميلي‌آمپري تامين مي‌کند. به ياري اين باتري، GO شما را تا 5 ساعت همراهي مي‌کند. براي يک‌بار شارژ کامل اين اسپيکر خوش‌ساخت، تنها به 1.5 ساعت زمان نياز خواهيد داشت

اسپيکرهاي سري فليپ از کمپاني محبوب جي‌بي‌ال از همان ابتداي حضور توانستند جايگاه بسيار خوبي براي خود در ميان اسپيکرهاي پرتابل کوچک دست و پا کنند به‌طوري که همواره اين محصولات جايگاهي ويژه در ليست بهترين اسپيکرهاي پرتابل زير 100 دلار داشته‌اند.

فليپ 3 نسبت به مدل پيشينش يعني فليپ 2 کمي بزرگ‌تر شده و ديگر خبر از آن ظاهر تمام پلاستيکي نيست. پارچه مخصوص جي‌بي‌ال در اين محصول هم به‌کاررفته تا فليپ 3 مفتخر به ضدآب بودن باشد. البته منظور از ضدآب در اينجا مقاومت در برابر پاشيده شدن آب است. بعلاوه، استفاده از پارچه کمک کرده تا مشکل سر خوردن فليپ 2 که باعث نارضايتي خيلي‌ها شده بود از بين برود. به‌طور خلاصه مي‌توان گفت اين اسپيکر حالا قابل‌حمل‌تر از پيش شده و بندي که به آن متصل است کمک خواهد کرد تا به راحتي آن را در حمام يا کنار کوله خود آويزان کنيد و از موزيک لذت ببريد.
اگر درون کوله‌پشتي خود فضاي کمي داريد و حتما هم مي‌خواهيد يک اسپيکر قابل‌حمل بلوتوثي داشته باشيد، بهتر است تسکو مدل 2344 را انتخاب نماييد. چراکه اين بلندگو شکلي استوانه‌اي دارد و به‌راحتي در فضايي فسقلي جاي مي‌گيرد و جيکش هم درنمي‌آيد! اما فکر نکنيد که صدايي ظريف و ضعيف دارد. بلکه اين مدل تواني معادل 6 وات دارد و باتوجه به اندازه کوچک آن بايد بگوييم که اين مقدار بسيار خوب و مطلوب است. همچنين اين مدل به يک ميکروفون و يک باتري عظيم‌الجثه 2200 ميلي‌آمپرساعتي مجهز گشته تا شما مدت‌ها به موزيک دل‌خواه‌تان گوش بدهيد و همين‌طور پاسخگوي تماس‌هاي‌تان نيز باشيد.
اسپيکر بلوتوثي UE Boom 2 گزينه برتر پيش رو است که همانند مدل قبلي، از قابليت‌هايي همچون مقاومت در برابر نفوذ آب و وارد آمدن شوک بهره مي‌برد. اين مدل با JBL Charge 3 اختلاف قيمت زيادي نداشته و تنها 10 دلار از آن گرانتر است. يکي از مهمترين ضعف‌هاي آن در مقايسه با بهترين اسپيکر بلوتوثي سال، داشتن 5 ساعت دوام باتري کمتر است. با اين حال 15 ساعت عدم نياز به شارژ مجدد، در مقايسه با بسياري از اسپيکرهاي بلوتوثي بازار مطلوب است.

Bang & Olufsen يکي از برند‌هاي عالي دانمارکي است که از جنس فوق‌العاده‌اي استفاده کرده است. اسپيکر قدرتي 70w دارد و 24 ساعت از آن مي‌توانيد استفاده کنيد. اگر به دنبال اسپيکري با صداي قوي هستيد قطعا اسپيکر Beolit 17 انتظار شما را برآورده خواهد ساخت.
اسپيکر بلوتوثي قابل حمل B&O Play’s Beolit15 در نسخه جديد و به روز شده خود با نام اسپيکر Beolit 17 معرفي شده است که نسبت به نسخه ي قبلي خود قدرتمند‌تر شده است. طراحي جعبه مانند اين اسپيکر که از شبکه آلومينيومي در ساخت آن استفاده شده است به مقاوم بودن هرچه بيشتر آن در برابر ضربه کمک مي‌کند. رنگ اين اسپيکر محدود به دورنگ روشن و تيره مي‌باشد و حمل اسپيکر Beolit 17 با وزن 2.6 کيلوگرم به لطف يک بند چرمي که بصورت مورب روي آن قرار گرفته است آسان خواهد شد.