راهنمای خرید گیرنده دیجیتال

يکي از لوازمي که اين روزها وجود آن در هر خانه اي الزامي به نظر مي رسد گيرنده هاي ديجيتال است . گرچه اکثر تلويزيون هاي موجود در بازار به گيرنده ديجيتال هاي داخلي مجهز شده اند اما برخي هم قصد تعويض تلويزيون را ندارند ميخواهند با قيمتي کمتر به دنياي تصاوير ديجيتال راه پيدا کنند .
به گزارش بولتن نيوز،دستگاه گيرنده ديجيتال تلويزيون، Set Top Box يا اس‌تي‌بي دستگاهي است که به يک تلويزيون و از طرفي به يک منبع خارجي سيگنال متصل شده و سيگنال‌ها را به حالتي تبديل مي‌کند که از تلويزيون و ديگر دستگاه‌هاي نمايشي قابليت پخش شدن ديجيتال پيدا مي‌کند.

گيرنده ديجيتال يکي از اجزاي مهم براي دريافت برنامه‌هاي تلويزيوني ديجيتال استفاده از گيرنده (مبدل) تلويزيون ديجيتال اس‌تي‌بي است.

دستگاه گيرنده ديجيتال تلويزيون مبدلي است که سيگنال آر اف کانال تلويزيوني منتشره در فضا را دريافت کرده و طي يک فرآيند پردازش آن را تبديل به صدا و تصوير نموده و آماده استفاده براي تلويزيون مي‌کند.
زماني که به بازار مراجعه مي کنيد با برندهاي زيادي مواجه مي شويد که معمولا حدود قيمتي بين 55000 تومان تا 120000 تومان دارند و معمولا فروشندگان راهنمايي کاملي را جهت خريد ارائه نمي دهند ما در اين مطلب قصد داريم شما را در خريد اين محصول ياري نماييم.

برند هاي معتبر در اين محصول در ايران عبارتند از : X.Vision , Maxeeder , Starsat , Farassoo
البته اين دستگاه‌ها داراي قابليت‌هاي ديگري نيز هستند که باعث اختلاف قيمت آن‌ها و تکثر مدل‌شان در بازار شده و ممکن است انتخاب را براي مشتري کمي سخت کند.
اصل کار تمامي اين دستگاه‌ها يکي است که به آن اشاره شد. در يک کلام شما به وسيله ست تاپ باکس تلويزيون ديجيتال را دريافت مي‌کنيد.

ورودي و خروجي هاي اصلي گيرنده


ورودي آنتن: سيگنال تلويزيون ديجيتال از طريق کابلي که به آنتن روي بام يا آنتن روي تلويزيوني متصل است به ست تاپ باکس داده مي شود. کانکتور ورودي آنتن گيرنده پورت RFIN معمولا مشابه ورودي آنتن تلويزيون است و از همان کانکتور مي توان استفاده کرد. معمولا تيونر گيرنده هاي ديجيتال يک خروجي آنتن دارند که مي توان از آن براي دريافت شبکه هاي آنالوگ، استفاده کرد. در اين حالت، بايد کابل آنتن هوايي را از اين طريق به تلويزيون عادي يا هر دستگاه ديگر وصل کرد.
خروجي صدا و تصوير: صدا و تصوير خروجي، با پردازش سيگنال تلويزيوني ديجيتال استخراج مي شود که بايد به ورودي صدا و تصوير A/V تلويزيون وصل شود (پورت زرد براي تصوير، سفيد و قرمز براي صدا). ممکن است تصوير شامل سيگنال تله تکست هم باشد. بنابراين مانند تلويزيون هاي آنالوگ، دستگاه تلويزيون مي تواند صفحات تله تکست را از سيگنال تصوير ديجيتال استخراج کند. بعضي از ست تاپ باکس ها علاوه بر خروجي صدا و تصوير آنالوگ، صدا و تصوير را به فرمت هاي ديگر نظير تصوير HDMI، S-Video، Component يا Spdif (براي صدا) خروجي مي دهند که در صورت پشتيباني توسط دستگاه تلويزيون، مي توان به جاي خروجي تصوير و صداي آنالوگ، از اين خروجي ها استفاده کرد که نسبتا کيفيت شنيداري و بصري بالاتري دارند.
خروجي: RF در بعضي از ست تاپ باکس ها، صدا و تصوير مي تواند به فرمت RF و به شکل قابل دريافت توسط تلويزيون هاي آنالوگ تبديل شود. کاربرد خروجي RF مذکور وقتي است که کاربر از دستگاه تلويزيوني استفاده مي کند که مدل آن قديمي بوده و ورودي صدا و تصوير A/V نداشته باشد. شيوه نصب و راه اندازي باتوجه به محدوده وسيع مخاطبان گيرنده DVB-T، نحوه نصب و راه اندازي آن تا حد ممکن سهل و آسان طراحي شده است. اساسا بايد آنتن به ست تاپ باکس و از ست تاپ باکس به تلويزيون متصل شود. اغلب آنتن ها داراي کابل کواکسيال هستند که بايد آن را به ست تاپ باکس متصل کنيد. شما مي توانيد کابل مشابهي را براي اتصال ست تاپ باکس به ورودي RF آنتن روي تلويزيون هاي قديمي متصل کنيد. در غير اين صورت، اگر تلويزيون شما داراي ورودي A/V (زرد براي تصوير و قرمز و سفيد براي صدا) است، از آنها براي اتصال ست تاپ باکس به تلويزيون براي دريافت کيفيت بهتر صدا و تصوير استفاده کنيد.

شيوه نصب و راه اندازي گيرنده ديجيتال


باتوجه به محدوده وسيع مخاطبان گيرنده DVB T، نحوه نصب و راه اندازي آن تا حد ممکن سهل و آسان طراحي شده است. اساسا بايد آنتن به گيرنده ديجيتال و از ست تاپ باکس به تلويزيون متصل شود. اغلب آنتن‌ها داراي کابل کواکسيال هستند که بايد آن را به گيرنده ديجيتال متصل نماييد. شما مي‌توانيد کابل مشابهي را براي اتصال گيرنده ديجيتال به ورودي RF آنتن روي تلويزيون‌هاي قديمي متصل نماييد. در غير اين صورت، اگر تلويزيون شما داراي ورودي A/V (زرد براي تصوير و قرمز و سفيد براي صدا) است، از آنها براي اتصال گيرنده ديجيتال به تلويزيون براي دريافت کيفيت بهتر صدا و تصوير استفاده نماييد.

راهنماي الکترونيکي (EPG)

راهنماي الکترونيکي در تلويزيون‌هاي ديجيتال، زمان‌بندي برنامه‌هاي در حال پخش در کانال‌هايي که از اين ويژگي پشتيباني مي‌کنند را ارائه مي‌دهد. اين اطلاعات مي‌تواند شامل اطلاعات زمان پخش براي چند ساعت آينده يا حتي چند روز آينده باشد. برخي از گيرنده‌هاي ديجيتال، قابليت ذخيره اطلاعات زمان‌بندي تا يک هفته را دارند. راهنماي الکترونيکي در برخي از کانال‌هاي راديويي نيز قابل دسترس است.

IPG  نسخه جديد EPG است که امکانات بيشتر و محيطي تعاملي را در اختيار کاربر مي‌گذارد. IPG همچنين مي‌تواند براي ضبط به موقع برنامه‌ها براي سيستم PVR مورد استفاده قرار گيرد. 

ضبط کننده شخصي ويدئو (PVR)

ضبط کننده شخصي ويدئو، برنامه يا دستگاهي است که ويدئو را در فرمتي ديجيتال بر روي حافظه فلش، هارد ديسک خارجي و يا يک حافظه ذخيره‌سازي در شبکه، ذخيره مي‌کند. در گيرنده هاي ديجيتال تلويزيون، PVR اين امکان را به شما مي‌دهد که برنامه‌هاي مورد علاقه خود را ضبط کرده تا در وقتي مناسب آن را ببينيد يا در آرشيوتان براي تماشاي مجدد داشته باشيد. برخي از گيرنده هاي ديجيتال تلويزيون، قابليت ضبط برنامه‌هاي يک کانال، در حال تماشاي يک کانال ديگر را دارند. اين ويژگي، به شما اجازه مي‌دهد که هيچ برنامه‌اي را از دست ندهيد.

پخش کننده مالتي مديا

برخي گيرنده‌هاي ديجيتال تلويزيون، قابليت پخش انواع فايل‌هاي تصويري و صوتي و عکس را دارند. اين قابليت به شما اين امکان را مي‌دهد که با خريد يک گيرنده ديجيتال تلويزيون، علاوه بر تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني، فيلم‌ها و ويدئوهاي موجود بر روي کامپيوتر يا دوربين ديجيتال خود را به راحتي بر روي تلويزيون ببينيد.

امکان پخش فايل‌هاي صوتي با فرمت هاي MP3 و AAC، موسيقي موجود بر روي کامپيوتر يا تلفن همراه شما را به اتاق نشيمنتان مي‌آورد. در برخي از مدل‌هاي گيرنده هاي ديجيتال تلويزيون، امکان پخش فايل‌هاي تصويري با کيفيت HD وجود دارد. اين مدل‌ها براي انتقال حداکثر کيفيت تصاوير ويدئويي، از خروجي HDMI استفاده کرده و تصاويري واضح و عالي بر روي LCD يا LED شما ايجاد مي‌کنند.

پشتيباني از گستره وسيعي از فرمت‌هاي تصويري در برخي مدل‌ها، شما را از هر گونه تبديل فرمت تصاوير بي‌نياز مي‌کند.