آخرين اخبار درباره سيستم عامل جديد فوشيا که توسط گوگل ارائه شده است

عرضه فوشيا توسط گوگل

مي دانيد سيستم‌ عامل اندرويد گوگل در اين 9 سالي که از توليد آن گذشته، مراحل رشد متعددي را پشت سر گذاشته است و با اين که پايه‌گذاران اندرويد افراد سرشناسي در صنعت فناوري بودند که موفقيت‌ هاي قابل‌ توجهي درگذشته داشتند اما همان طور که مي دانيد هدف گوگل در آن زمان ساخت سيستم‌ عاملي براي گوشي‌ هاي موبايل بود که با سيمبيان و ويندوز موبايل رقابت کند.
شرکت گوگل به تازگي امکاني جديد را به سيستم عامل جديد خود افزوده است که موجب مي‌شود تا اين سيستم عامل که فوشيا (Fuchsia) نام دارد بتواند با برنامه‌هاي iOS نيز سازگار شود.

شرکت گوگل دو سيستم عامل اصلي و بزرگ را در اختيار دارد که اندرويد و گوگل کروم هستند. اين موضوع مي‌تواند براي اين شرکت بسيار خوشحال کننده باشد ولي پيشرفت اين سيستم‌هاي عامل به نحوي بوده است که به رقباي يکديگر بدل شده‌اند و همين امر نيز موجب شده است تا اين شرکت به فکر ارائه يک سيستم عامل متحد بيفتد.

اين سيستم عامل متحد که فوشيا نام دارد، مزاياي بسياري را در خود جاي داده است و زبان‌هاي برنامه‌نويسي متعددي را پشتيباني مي‌کند که مشهورترين آن‌ها زبان‌هايي مانند پايتون و سي پلاس پلاس هستند. با اين حال به تازگي سيستم برنامه‌نويسي سوييفت شرکت اپل نيز به فهرست زبان‌هاي قابل پشتيباني توسط فوشيا افزوده شده است.

همچنين با توجه به اين که به نظر مي‌رسد گوگل به‌طور خصوصي تست سيستم عامل فوشيا را روي دستگاه‌هاي اندرويدي فعلي آغاز کرده است، احتمالا زمان زيادي طول نخواهد کشيد تا شاهد ورود اين پلتفرم به بازار باشيم که انتظار مي‌رود محصولات سخت افزاري گوگل را يکپارچه کند. با توجه به طيف وسيع محصولات اندرويدي و همچنين تعداد بسيار زياد کاربران اين سيستم عامل، تعجبي ندارد اگر سيستم عامل جديد قادر به اجراي اپليکيشن‌هاي اندرويدي نيز باشد. در واقع، با توجه به شواهدي که توسط 9To5Google از پروژه‌ي منبع باز اندرويد به دست آمده است، فوشيا از اپ‌هاي اندرويدي نيز پشتيباني مي‌کند.

درباره فوشيا

رابط کاربري اين سيستم که آرماديلو نام دارد، به صورت عمودي اسکرول شده و يک تصوير پروفايل، تاريخ و زمان، موقعيت و آيکون باتري را به نمايش مي گذارد. در بالاي اين موارد، کارت هايي به نام Story cards قابل مشاهده است که آخرين اپليکيشن هاي شما را به نمايش مي کشد. در زير پروفايل نيز يک ليست پيمايشي از پيشنهادات وجود دارد. با لمس کردن تصوير پروفايل، چيزي شبيه به بخش تنظيمات سريع اندرويد باز مي شود. با لمس طولاني مدت يک اپليکيشن، مي توان آن را بر روي ساير اپليکيشن ها قرار داد و با اين کار صفحه نمايش به بخش هاي مختلف تقسيم شده و مي توان آن را به شکل هاي متفاوتي مرتب کرد. همچنين امکان استفاده از اپليکيشن سوم نيز در اين حالت وجود دارد.
شايد اصلي‌ترين پيش‌بيني براي آينده فيوژا جايگزيني اندرويد و کروم باشد؛ اما نه، اينطور نيست! هر دو جزو پرطرفدارترين سيستم‌عامل‌ها براي کاربران و توسعه‌دهندگان هستند. اندرويد در حال حاضر پرکاربرترين سيستم عامل دنيا است. خودتان را جاي کدنويس بگذاريد، حاضر هستيد از يک سيستم‌عامل با ميليون‌ها کاربر و اپليکيشن به يک سيستم‌عامل نوپا کوچ کنيد؟
فيوشا همچنان پر از رمز و راز است. اطلاعات کمي که از آن وجود دارد، نشان مي‌دهد اين پروژه بسيار جالب و بلند‌ پروازانه است. سيستم عاملي که مناسب براي استفاده در گوشي‌هاي هوشمند، تبلت، کنسول بازي، ساعت مچي و همچنين رايانه‌هاي شخصي است. قبلا استفاده‌هايي نزديک يا حداقل شبيه به اين سيستم عامل در برخي از دستگاه‌ها ديده شده است، مانند نوت‌بوک پيکسل‌بوک (Pixelbook) با رابط کاربري فلوتر (Flutter) که مبتني بر زبان برنامه‌نويسي دارت (Dart) ارايه شد و عملکرد بالاي گرافيکي، رواني چشمگير تصوير و عملکرد موفقيت آميز اين رابط کاربري را در 120 فريم در ثانيه شاهد بوديم. اين نوت بوک مجهز به يک موتور رندر مبتني بر ولکان (Vulkan) به نام Etcher است

توسعه‌دهنده‌ي فوشيما Travis Geiselbrecht در مورد اين پروژه، جذابيت و اهميت آن گفته است: «فيوشا يک اسباب بازي نيست، يک پروژه‌ي بيست درصدي نيست. جايي براي چيزهاي قديمي، دورريختني و بي‌اهميت نيست.» به هر حال ممکن است زمان ببرد تا خبرهاي بيشتري در مورد فوشيما بشنويم. اما تا آن موقع شما در مورد موفقيت گوگل در ساخت دستگاه‌هاي جديد مثل Fuchsia گوشي آينده‌ي گوگل چه فکر مي‌کنيد؟

تست فوشيا توسط گوگل روي گوشي هوآوي

آزمايش سيستم عامل فوشيا توسط هوآوي، گام بزرگي در مسير توسعه آن است که ممکن است زودتر از آن چيزي که فکرش را مي‌کرديم براي عرضه سيستم عامل جايگزين اندرويد را به همراه داشته باشد. برنامه‌هاي گوگل براي سيستم عامل جديد اين است که همه دستگاه‌هاي ساخته شده توسط اين کمپاني با آن کار کنند، نه تنها گوشي‌هاي اندرويدي بلکه دستگاه‌هايي که با سيستم عامل کروم کار مي‌کنند از اين سيستم عامل بهره خواهند بود. البته، اگر ديگر توليدکنندگان قصد استفاده از اين سيستم عامل را داشته باشند تحت شرايط خاصي قادر خواهند بود.

هرچند اين خبر جديد بسيار هيجان‌انگيز است، به طور متوسط حداقل چند سالي با عرضه سيستم عامل فوشيا فاصله وجود دارد. در هر صورت اميدوار هستيم اين چند سالي که به آن اشاره شده، سال‌هاي زيادي نباشد.


 توضيح گوگل در مورد پروژه‌ي Fuchsia در صفحه‌ي GitHub آن کوتاه و ساده است: «صورتي + بنفش == فوشيا (يک سيستم عامل جديد)». (فوشيا يا Fuchsia نام گلي است که به گل گوشواره نيز معروف است). اما اگر وارد قسمت مستندسازي پروژه شويم به اطلاعات بيشتري دست مي‌يابيم.

اول اينکه يک کرنل (هسته سيستم عامل) به نام Magneta بر پايه‌ي پروژه‌ي LittleKernel مي‌بينيم. درست مانند لينوکس و اندرويد، کرنل مگنتا قدرت سيستم عامل فوشيا را تأمين مي‌کند. مگنتا به عنوان رقيبي براي ساير سيستم عامل‌هاي مخصوص دستگاه‌هاي جاسازي شده (Embedded Device) مانند FreeRTOS يا ThreadX در حال طراحي است.

بدون شک امکان ايجاد سيستم ‌عامل‌ هاي يکپارچه براي شرکت‌ هايي که در حوزه ساخت نرم‌ افزار‌ فعاليت مي‌ کنند، امکان قابل توجهي است. جهت اطلاع شما عزيزان منظور از سيستم ‌عامل‌ هاي يکپارچه اين است که مي‌ تواند روي طيف گسترده‌ اي از دستگاه ها، از سيستم‌ هاي تعبيه‌ شده گرفته تا رايانه‌ هاي روميزي، لپ‌ تاپ‌ و تلفن همراه نصب شود؛ البته فراموش نکنيد زماني که حرف از سيستم عامل‌ هاي يکپارچه در ميان باشد، بدون شک غول دنياي نرم افزار مايکروسافت با سيستم‌ عامل ويندوز و ويندوز 10 موبايل خود حرف اول را مي‌ زند.