رايج ترين مشکلات گوشي هاي اندرويد و نحوه برطرف ساختن آنها

سيستم‌عامل اندرويد امکانات بسيار زيادي دارد و افراد زيادي مشتاق استفاده از اين سيستم‌عامل جذاب هستند. در کنار اين امکانات، در برخي مواقع مشکلاتي هنگام استفاده از آن رخ ميدهد که باعث نارضايتي کاربران آن مي‌شود. خوشبختانه اکثر اين مشکلات با انجام دادن چند گام ساده قابل حل مي‌باشد.
در بسياري موارد، بلافاصله پس از به روز رساني نسخه ي اندرويد، اجراي برنامه هاي گوشي با مشکلاتي روبرو مي شود. حل اين دست مشکلات به بهبود کارکرد سيستم عامل گوشي شما مي انجامد. با مطالعه اين راهنما مي توانيد از مشکلاتي که پس از آپديت اندرويد برايتان رخ مي دهد و نيز راه حل رفع اين مشکلات آگاه شويد.شما مي توانيد با استفاده از بهبود هايي که اتفاق مي افتد، از سيستم عاملي که حداقل مثل سيستم عامل قبلي تان کار مي کند، بهره مند مي شويد.

براي آپديت و استفاده از سيستم عامل جديد مي بايست نسخه ي جديد سيستم به طور کامل دانلود شده باشد و فرآيند نصب آن به درستي تا آخرين مرحله اجرا شده باشد.

Google play store  کار نمي کند

اگر در اجراي پلي‌استور با مشکل مواجه شديد، ممکن است يک حافظه‌ي پنهان خراب شده وجود داشته باشد.  اکثر اوقات، با پاک کردن اين حافظه مشکل حل مي‌شود.  براي اين کار به مسير settings/apps/all برويد .گوگل پلي استور را پيدا کنيد و wipe cache and data را بزنيد و بعدگوشي را ريستارت کنيد.
درست کار نکردن رابط کاربري!ي از مشکلات اساسي موجود در سيستم عامل اندرويد که کاربران مبتدي و حرفه اي با آن روبرو هستند متوقف شدن ناگهاني برنامه و بازي است. براي مثال شما وارد منوي گوشي شده و بر روي آيکون يک بازي و يا نرم افزار ضربه مي زنيد تا برايتان اجرا شود ولي به صورت ناگهاني با پيام متاسفانه، برنامه متوقف شده است يا Unfortunately (App Name) has stopped مواجه مي شويد. اين پيغام ممکن است زماني که شما در حال بازي کردن يا کار کردن با برنامه باشيد نيز نمايش داده شود، حتما اين پيغام براي شما آزار دهنده خواهد بود، درست است؟ خوشبختانه راه هاي مختلفي براي رفع اين خطاي پايه اي در اين سيستم عامل وجود دارد.

بعضي مواقع با متوقف شدن سيستم رابط کاربري (System UI) روبه‌رو مي‌شويم که با راه‌اندازي مجدد دستگاه، اين مشکل حل نخواهد شد. بهترين کار در اين شرايط، پاک کردن حافظه‌ي کش رابط کاربري است. براي انجام اين کار، مسير زير را طي کنيد:

وارد تنظيمات شويد
گزينه‌ي Apps را انتخاب کنيد
صفحه را به سمت چپ حرکت داده تا پنجره‌ي “All” که مربوط به تماي اپليکيشن‌ها و سرويس‌ها مي‌باشد، وارد شده و حافظه‌ي کش System UI را پاک کنيد
    دستگاه خود را مجددا راه‌اندازي کنيد

مواجه شدن با ارور Insufficient Space on Device

سيستم‌عامل اندرويد، فضايي ثابت را براي اپليکيشن‌هاي نصب شده در نظر مي‌گيرد. ممکن است هنگام نصب نرم‌افزاري جديد، با اروري مواجه شويد که به شما مي‌گويد فضاي کافي بر روي تلفن شما وجود ندارد، در حالي که هنوز فضاي بسيار زيادي باقي مانده است.

آسان‌ترين راه براي حل اين مشکل، اقدام به پاک کردن برخي از اپليکيشن‌هاي موجود مي‌باشد. البته شايد اگر نرم‌افزارهايي همچون Spotify را بر روي تلفن خود داشته باشيد، محل ذخيره‌سازي آهنگ‌ها و فايل‌هاي اين اپليکيشن را پيدا نکنيد. بهترين راه براي حل مشکل شما، استفاده از نرم‌افزارهاي جانبي همچون CCleaner مي‌باشد که به وسيله‌ي آنها فضاي اضافي اشغال شده توسط اپليکيشن‌هاي مختلف را حذف نماييد. البته نرم‌افزارهاي ديگري همچون DiskUsage نيز وجود دارد که مي‌تواند به صورتي دقيق، فضاي دستگاه شما را نشان دهد.
 در موبايل هاي قديمي، در بخش تنظيمات گزينه اي با عنوان Factory Reset قرار داشت. با زدن اين گزينه، موبايل به حالت تنظيمات کارخانه برميگشت و اگر مشکل نرم افزاري وجود داشت برطرف ميشد.

در گوشي هاي جديد چنين گزينه اي وجود ندارد. ولي به جاي آن گزينه هايي مثل Hard Reset قرار دارد.

انجام Hard Reset، وقتي امکان روشن کردن گوشي وجود دارد

اگر سيستم عامل اندرويد شما بالا مي آيد، ميتوانيد از داخل موبايل آن را ريست کنيد. Hard Reset در گوشي هاي اندرويدي در بخش Setting و Backup and Restore در دسترس است.

(با نام Reset، يا Hard Reset، يا Factory Reset)
بعد از انتخاب اين گزينه، بايد تعيين کنيد که آيا ميخواهيد حافظه جانبي هم پاکسازي شود يا خير؟ اگر موبايل شما مشکلات شديد نرم افزاري دارد و يا مشکوک به ويروسي بودن است، توصيه ميکنيم حافظه جانبي را هم پاکسازي کنيد.

برطرف کردن مشکل برنامه Android نصب‌شده‌اي که کار نمي‌کند

 اگر برنامه نصب‌ شده‌اي در دستگاه Android شما خراب مي‌شود يا باز نمي‌شود، پاسخ نمي‌دهد يا درست کار نمي‌کند، مراحل عيب‌يابي زير را امتحان کنيد. بعد از امتحان کردن هر مرحله، بررسي کنيد مشکل برطرف شده است يا نه.

اگر يکي از برنامه‌هاي Google که از اول در دستگاهتان نصب بوده مشکل دارد، ممکن است علت آن برنامه ديگري باشد که بعداً در دستگاهتان بارگيري شده است.

نکته: اگر برنامه‌اي که کار نمي‌کند «برنامه فوري» باشد، درعوض اين مراحل عيب‌يابي را امتحان کنيد.
نکته: برخي از اين مراحل فقط در Android نسخه 8.1 و بالاتر کار مي‌کنند

بعد از بوت هاي ناموفق  گوشي چه کنيم ؟

اولين سوالي که بعد از بوت نشدن موفق گوشي به ذهن کاربر مي رسد اين است که مشکل سخت افزاري است يا نرم افزاري ؟

براي پاسخ به اين سوال بايد در قدم اول باي در نطر بگيري که آيا در زماني که اين اتفاق افتاده است کاري خارج از روتين هميشگي با دستگاه خود انجام داده ايد ؟ و اينکه قبل از اينکه گوشي ا تبلت شما ديگر بوت نميشود روي اندرويد برنامه يا تنظيمات خاص و يا روت آن اعمال کرده ايد ، اگر قبلا با انجام تست هاي سلامت سخت افزار گوشي و تبلت اندرويد ، از صحت سخت افزاري گوشي خود مطمئن شده ايد پس احتمال مشکل نرم افزاري بيشتر خواهد بود ، در هر صورت چند سناريو احتمالي براي مشکل بالا نيامدن اندرويد وجود دارد :

چراغ شارژر شما روشن نمي شود ، گوشي بعد از شارژ شدن گرم نمي شود که نشانه شارژ نشدن آن است و وقتي که گوشي يا تبلت اندرويدي را به کامپيوتر وصل ميکنيد شناخته نمي شود و صفحه بوت بر روي گوشي نيز نمايش داده نميشود
چراغ شارژر شما روشن مي شود ، و وقتي که گوشي يا تبلت اندرويدي را به کامپيوتر وصل ميکنيد شناخته مي شود اما صفحه بوت بر روي گوشي نيز نمايش داده نميشود
    صفحه بوت گوشي شما دائما فيرز ميشود و گوشي به صورت پي در پي ريست ميشود که اغلب چراغ شارژ گوشي نيز قرمز است
    سيستم گوشي يا تبلت بوت نمي شود و بر روي صفحه پيغام خطا نمايش داده ميشود

حل مشکل کار نکردن اينترنت گوشي

يکي از مشکلاتي که کاربران گوشي‌هاي اندرويد به‌وفور به آن مواجه مي‌شوند، مشکل کار نکردن ديتا يا اينترنت گوشي است، اين مشکل به اين صورت رخ مي‌دهد که کاربران با استفاده از واي فاي به اينترنت وصل مي‌شوند و تمامي کارهاي خود را انجام مي‌دهند اما زماني که مي‌خواهند از اينترنت خود گوشي استفاده کنند با ارور no connection روبه‌رو مي‌شوند، رخ دادن اين ارور دليل بسيار ساده‌اي دارد و آن نيز به هم ريختن تنظيمات نقاط دستيابي يا همان APN هاي گوشي است.

ي از مشکلات اساسي موجود در سيستم عامل اندرويد که کاربران مبتدي و حرفه اي با آن روبرو هستند متوقف شدن ناگهاني برنامه و بازي است. براي مثال شما وارد منوي گوشي شده و بر روي آيکون يک بازي و يا نرم افزار ضربه مي زنيد تا برايتان اجرا شود ولي به صورت ناگهاني با پيام متاسفانه، برنامه متوقف شده است يا Unfortunately (App Name) has stopped مواجه مي شويد. اين پيغام ممکن است زماني که شما در حال بازي کردن يا کار کردن با برنامه باشيد نيز نمايش داده شود، حتما اين پيغام براي شما آزار دهنده خواهد بود، درست است؟ خوشبختانه راه هاي مختلفي براي رفع اين خطاي پايه اي در اين سيستم عامل وجود دارد.
 

 

  • پاک کردن فايل هاي ذخيره شده اپليکيشن
  • آزاد کردن حافظه رم و پردازش
  • فورس کلوز کردن اپليکيشن
  • حذف و نصب مجدد اپليکيشن
  • خاموش و روشن کردن دستگاه (ريبوت)