چگونه يک کارت حافظه micro SD مناسب براي گوشي انتخاب کنيم

اگر شما هم مانند بيشتر مردم دنيا خيلي زياد از گوشي خودتان استفاده مي کنيد و حجم اطلاعات زيادي را در آن ذخيره مي کنيد ، احتمالا با اين مسئله مواجه شده ايد که جاي گوشي شما پر شود . درست است که گوشي هاي آيفون مانند يک سري از گوشي هاي اندرويدي قابليت اضافه کردن حافظه را ندارند اما قابليت اضافه شدن کارت حافظه به گوشي تلفن همراه در بيشتر گوشي هاي اندرويدي ، اکثر گوشي هاي ويندوز فون و بعضي از گوشي هاي بلک بري ، وجود دارد.
اگر گوشي شما يکي از مدل هاي جديد بازار تلفن همراه است ، قبل از اينکه به فکر خريد يک کارت حافظه بيفتيد، ابتدا مطمئن شويد که گوشي شما امکان پشتيباني از کارت حافظه را دارد. براي اين کار حتي اگر يک درصد هم مطمئن نبوديد، به سايت سازنده گوشي خودتان سر بزنيد و اطلاعات گوشي خود را در آن جست و جو کنيد. البته اکثر گوشي هاي اندرويدي از اين قابليت پشتيباني مي کنند و در گوشي هاي جديد تر، اسلات کارت حافظه در واقع همان اسلات سيم کارت دوم هم هست.
بيشتر گوشي‌هاي هوشمند موجود در بازار از حافظه داخلي 16 و 32 گيگابايتي بهره مي‌برند که البته بخش زيادي از آن را سيستم عامل اشغال کرده است؛ درنتيجه اگر کاربري علاقه داشته باشد روي دستگاهش موسيقي و فيلم و عکس‌ ذخيره کند، خيلي زود با کمبود حافظه مواجه مي‌شود. در گوشي‌هاي ارزان‌تر 8 گيگابايتي وضع از اين هم بدتر است، درنتيجه بايد به فکر خريد يک کارت حافظه microSD خوب براي گوشي خود باشيد.

نصب و استفاده از کارت SD در دستگاه Android

برخي از دستگاه‌هاي Android شيار کارت حافظه (معمولاً کارت «microSD») دارند. در دستگاه‌هاي Android داراي شيار کارت SD:

با جاگذاري کارت SD، مي‌توانيد حافظه بيشتري اضافه کنيد.
ممکن است برخي از برنامه‌ها و قابليت‌ها براي کار کردن به کارت SD نياز داشته باشند.

براي اينکه بدانيد آيا دستگاهتان شيار کارت SD دارد يا خير و اطلاع از جاي آن، سايت پشتيباني سازنده دستگاه را ببينيد.

در خريد کارت حافظه شايد نتوان متوجه کيفيت واقعي حافظه‌هاي NAND به کار رفته در محصول شد اما به هر صورت مي‌توان با توجه به مشخصات، کارت حافظه‌ي مناسب براي استفاده در وسايل مختلف را انتخاب کرد.

اهميت ظرفيت و سرعت

کارت‌هاي حافظه کاربردهاي زيادي در ابزارهاي ديجيتال امروزي پيدا کرده‌اند و روز به روز بهتر و باکيفيت‌تر مي‌شوند. کارت‌هاي SD در ادامه‌ي پيشرفت کارت‌هاي MMC يا مالتي‌مديا کارت معرفي شدند؛ باريک‌تر، سريع‌تر و با ظرفيت بيشتر. البته SD يک تفاوت ديگر هم دارد و آن نحوه‌ي قرارگيري در شکاف کارت حافظه است. MMC در هر دو جهت وارد شکاف مي‌شود وليکن تنها در صورتي که جهت درست باشد کار مي‌کند. اما SD تنها به يک شکل وارد شکاف مي‌شود و احتمال اشتباه صفر است.
کارت‌هاي (SD (Secure Digital تا 2 گيگابايت، کارت‌هاي (SDHC (SD High Capacity تا 64 گيگابايت و کارت‌هاي (SDXC (SD Extended Capacity تا 2 ترابايت مي‌توانند ظرفيت داشته باشند. اين‌ کارت‌ها همچنين براساس سرعت در 6 کلاس مختلف قرار مي‌گيرند که کلاس 2، 4، 6، 10، UHS 1 و USH 3 نام دارند.

کلاس در رم موبايل چيست

کلمه class در انگليسي و البته در موارد اينچنيني ، نشان دهنده ي دسته بندي محصولات هست . رم موبايل را از نظر سرعت انتقال اطلاعات در کلاس هاي مختلف دسته بندي مي کنند . کلاس 2 ، 4 ، 6 و 10 که اين اعداد نشون دهنده ي حداقل سرعت انتقال اطلاعات هست . يک مدل کلاس بندي ديگه هم وجود دارد که براي رم هاي با سرعت خيلي بالاست . کلاس هاي UHS که مخفف Ultra High Speed هست . يک مدل کلاس UHS 1 و يک مدل UHS 3 . اين دو مدل کلاس هم خيلي گران قيمت هستند و هم کاربرد هاي خاصي دارند.
رم موبايل کلاس 2 مي تواند 2 مگابايت در ثانيه ديتا جابجا کند . اين به اين معني است که يک فايل موزيک 3 مگابايتي را در 1.5 ثانيه جابجا ميکند . رم موبايل کلاس 10 مي تواند در ثانيه 10 مگابايت را انتقال بدهد . البته اين مقادير ، حداقل هستند يعني رم موبايل کلاس 10 مي تواند ديتا را با سرعت 13 يا 15 مگابايت بر ثانيه هم جابجا کند.

واضح است که همه افراد به دنبال خريد کارت MicroSD با بالاترين ظرفيت و سرعت و کمترين قيمت ممکن هستند. به شما پيشنهاد مي‏کنيم هنگام خريد به اعتبار برند مورد نظر و نظرات ديگر افراد درباره سرعت اجراي آن توجه کافي داشته باشيد. شرايط گارانتي را نيز چک کنيد، شايد در صورت بروز مشکل به آن احتياج داشته باشيد. همچنين از فروشگاهي که از آن خريد مي‏کنيد، اطمينان داشته باشيد. اگر از آمازون يا EBay خريد مي‏کنيد، مي‏توانيد از نظرات خريداران استفاده کنيد و البته مراقب کارت‏هاي MicroSD تقلبي نيز باشيد چون تشخيص آنها از يکديگر بسيار مشکل است. در اينجا تعدادي از برندهاي قابل اعتماد را به شما معرفي مي‏کنيم. در ضمن همواره قبل از خريد، پشتيباني دستگاهتان از کارت مورد نظر را به ياد داشته باشيد.

سرعت اسمي (Rated Speed)

کلاس هاي نشان دهنده سرعت عموما راه حل مناسبي براي نمايش سرعت يک کارت حافظه ميکرو SD هستند. با اين وجود، برخي از توليد کنندگان کارت هاي حافظه از روشي ديگر استفاده مي کنند و روي بسته بندي محصولاتشان، حداکثر سرعت کارت ميکرو SD را ذکر مي کنند. با اين حال عدد ذکر شده در مشخصات فني کارت حافظه دقيق نيست و شرکت با قرار دادن ميکرو SD ها در شرايطي، خاص توانسته به سرعت ذکر شده دست پيدا کند.

 

 

سرعت نسبي

در کنار تمامي روش هاي گفته شده، برخي از توليد کنندگان راه هاي قديمي را در پيش گرفته اند. سرعت پايه نوشتن روي CD ها در گذشته 150 کيلوبايت بر ثانيه بود. در عين حال، روي CD هايي که از سرعت بالاتري برخوردار بودند، عبارت هايي مانند 2x 4x 16x به چشم مي خورد. عبارت هاي مذکور در اصل ضرايبي براي سرعت 150 کيلوبايت بر ثانيه اي CD ها بودند. به عنوان مثال يک CD با سرعت 2x، سرعتي معادل با 300 کيلوبايت بر ثانيه داشت.

App Performance Class

انجمن SD اخيرا استاندارد جديدي را معرفي کرده است کهApp Performance Class نام‌گذاري شده است و براي تاييد صلاحيت استفاده از کارت‌هاي MicroSD استفاده مي‌شود. مثلا کلاس A1 در بخش خواندن اطلاعات، پرسرعت‌ترين محسوب مي‌شود و براي باز کردن اپليکيشن‌ها و انجام وظايف سنگين با گوشي مناسب است. اگر قصد داريد از فضاي کارت MicroSD به عنوان فضاي ذخيره‌سازي اصلي استفاده کنيد، کارت‌هاي کلاس A1 بي‌شک بهترين گزينه خواهند بود.