معرفي بهترين دوربين هاي موبايل در حال حاضر

اجازه دهيد ابتدا از دو دوربين برتر گوشي در بازار موبايل جهان، آيفون X (آيفون 10) و پيکسل 2 ايکس ال، آغاز کنيم. رقابت آيفون 10 اپل که با قيمتي معادل 999 دلار عرضه شده است با گوشي 849 دلاري پيکسل2 ايکس ال گوگل، از نظر تصويربرداري يک رقابت تنگاتنگ است.
بعد از فتح پرچمداران اخير، حالا دوربين دوگانه آنقدر فراگير شده که حتي بين ميان رده ها هم به چشم مي خورد. اين قابليت آرام آرام به يک مزيت رقابتي مهم تبديل شده و حسابي توجه کاربران را درگير کرده است. اما اگر بخواهيم ببينيم داستان از کجا شروع شد، بايد به کره برويم. هرچند سامسونگ سال گذشته دوربين دوگانه را کمي ديرتر از رقبا به گلکسي نوت 8 (بررسي ديجياتو) اضافه کرد، اما بايد بدانيد که اولين موبايل مجهز به دوربين دوگانه توسط اين شرکت ساخته شده است؛ يک موبايل تاشو به نام SCH-B710 که در سال 2007 درست 2 ماه قبل از اولين آيفون، به شکل محدود براي بازار داخلي کره معرفي شد.
دوربين پيکسل 2 ايکس ال در شرايط کم نور و هنگام گرفتن عکس‌هاي سلفي، عملکرد بهتري دارد و علاوه بر اين جزييات بيشتري را در تصاوير نشان مي‌دهد؛ اما آيفون رنگ‌هاي طبيعي‌تري را توليد مي‌کند، در هنگام اعمال بزرگنمايي جزييات واضح‌تري را در عکس نشان مي‌دهد و علاوه بر اين، در زمان استفاده از فلش تصاوير طبيعي‌تري را ثبت مي‌کند.

هر يک از اين دو گوشي را که انتخاب کنيد تصاوير خوبي را به دست مي‌آوريد. با اين حال منتقدان گفته‌اند که آيفون X اپل به دوربين بهتري مجهز شده است. علت اين برتري، بزرگنمايي بصري 2x مجهز بودن به دوربين دوگانه پشتي با قابليت پايدارسازي تصاوير و بهينه سازي شدن قابليت عکسبرداري پرتره به منظور ايجاد افکت‌هاي نوري بهتر در تصاوير دوربين سلفي و اصلي در اين گوشي هوشمند است.

پايگاه تخصصي DxOMark که در زمينه ارزيابي تجهيزات تصويربرداري فعاليت مي کند، گلکسي اس 9 پلاس را به عنوان بهترين موبايل براي عکاسي معرفي کرد  و آن را با امتياز 99، بالاتر از گوگل پيکسل 2 (98 امتيار) و آيفون 10 (97 امتياز) قرار داد.

گلکسي اس 9 پلاس که چند روز قبل به صورت رسمي معرفي شد، از جديدترين امکانات سخت افزاري و نرم افزاري براي عکاسي و فيلمبرداري بهره مي برد. ابتدا بهتر است نگاهي به قابليت هاي اصلي دوربين دوگانه اين فبلت پرچمدار بيندازيم:

    دوربين اصلي 12 مگاپيکسلي با سنسور 1/2.55 اينچي، ضريب اف متغير f/1.5 و f/2.4
    دوربين ثانويه 12 مگاپيکسلي با سنسور 1/3.6 اينچي، لنز تله با بزرگنمايي دو برابري و ضريب اف f/2.4
    لرزشگير اپتيکال براي هر دو دوربين
    فوکوس خودکار دوال پيکسل PDAF براي دوربين اصلي
    فيلمبرداري 4K با نرخ 60 فريم بر ثانيه
    فيلمبرداري فوق آهسته اچ دي (720p) با نرخ 960 فريم بر ثانيه
با اين حال، يکي از دلايل قرارگيري اين دو گوشي در زمره بهترين دوربين هاي موبايل 2018 بهره بردن از دوربين سلفي دوگانه است. به لطف وجود سنسور ثانويه از نوع سوپر وايد و افزايش ميدان ديد به 120 درجه، مي‌توان عکس‌هاي سلفي دست جمعي زيبايي ثبت کرد و يا در طبيعت، همه اشياي پشت سر را همراه خود درون قاب تصوير جاي داد.
اگرچه قدرت اصلي دوربين‌هاي محصولات سري پيکسل به توان تحليل نرم افزاري آن‌ها مربوط مي‌شود، اما نمي‌توان سخت افزارهاي آن‌ها را نيز دست کم گرفت. به عنوان نمونه تحليل داده‌هاي ثبت شده توسط سنسورها بر دوش Visual Core، پردازشگر تصوير اختصاصي قدرتمند گوگل، قرار دارد. اين پردازشگر براي نخستين مرتبه در دو گوشي پيکسل سال گذشته به کار رفته بود.

آيفون 10 و آيفون 8 پلاس

گزينه بزرگ نمايي 1x/2x يکي از مواردي است که در محصولات اپل 2017 مي بينيم. گزينه بزرگنمايي 2X در برخي ديگر از تلفن هاي هوشمند هم به عنوان يک ويژگي رقابتي مطرح شده است و شرکت هاي سازنده موبايل سعي مي کنند در ين حوزه ها از يکديگر عقب نمانند.
اگر قصد بخواهيد با گوشي آيفون 10 و يا آيفون 8 پلاس عکس پرتره بگيريد، بايد به شما بگوييم که اين دو تلفن هوشمند نسبت به ساير رقباي بازار عکس هاي پرتره بهتري را مي توانند بگيرند.
شايد به نظرتان برسد که عکس هاي گرفته شده با مدل هاي 2016 گوشي هوشمند همين برند کمي بي روح هستند. ولي اين موضوع در عکس هاي مدل هاي گوشي 2017 ديگر ديده نمي شود. کيفيت بالا و عکس هايي بسيار زنده و شفاف را تجربه خواهيد کرد.

هوآوي P20 Pro

برخلاف تمام گوشي هاي که تا پيش از اين معرفي کرديم، هوآوي P20 Pro از لنز دوربين اصلي سه‌گانه بهره‌مند است! سه لنز دوربين اصلي اين گوشي به ترتيب 40؛ 20 و 8 مگاپيکسلي هستند. با دوربين اصلي اين گوشي که از قابليت هايي همچون تثبيت اپتيکال تصوير (OIS) و فوکوس خودکار مرحله‌اي (PDAF) پشتيباني مي‌کند مي‌توانيد تصاوير فوق‌العاده با کيفيتي ضبط کنيد. دوربين سلفي اين گوشي هم از سنسوري 24 مگاپيکسلي تشکيل مي‌شود. صفحه نمايش 6.1 اينچي، رم 6/8 گيگابايتي، حافظه داخلي 128/256 گيگابايتي و باتري 4000 ميلي آمپر ساعتي هم از ديگر ويژگي هاي اصلي هوآوي P20 Pro محسوب مي‌شوند. پس اگر به دنبال گوشي با بهترين دوربين موبايل هستيد، هوآوي P20 Pro را فراموش نکنيد.

سامسونگ گلکسي نوت 8 / گلکسي اس 8

گلکسي اس 8 يکي از زيباترين گوشي هاي سال 2017 است که مي‌تواند براي علاقه‌مندان به عکاسي گزينه‌اي بسيار مناسب باشد. دوربين موبايل آن از نظر کاهش نويز، اندازه سنسور، تثبيت‌کنندگي نوري تصوير و بسياري ديگر از فاکتورها در زمره بهترين مدل‌ها در بازار قرار مي‌گيرد. مي‌توان به منظور عکاسي در زمان عدم وجود نور طبيعي کافي بر روي آن حساب باز کرد.
اين وضعيت در گلکسي نون 8 بهتر شد. اين مدل، نخستين گوشي موبايل برترين گوشي‌ساز دنيا است که به يک دوربين دوگانه مجهز شده است. سامسونگ خيلي دير به جمع استفاده‌کنندگان از ماژول‌هاي دوربين دوگانه پيوست، اما در اين زمينه فوق‌العاده قدرتمند ظاهر شد. اکنون در کنار سنسور داراي زاويه باز گلکسي اس 8، در پرچمدار سري Note يک سنسور تله فوتو نيز قرار گرفته است. پس مي‌توان با اين پرچمدار سامسونگ تصاوير پرتره زيبايي ثبت کرد. تنها نقطه ضعف آن، کاهش جزيي توانايي حين عکاسي در شب در مقايسه با گوگل پيکسل 2 است.

زنفون 3 زوم ايسوس

زنفون3 زوم به يک دوربين دوگانه اصلي 12 مگاپيکسلي با قابليت بزرگنمايي بصري 2.3 ايکس مجهز شده است. اين گوشي هوشمند با قيمتي ارزان‌تر از 400 دلار در بازار عرضه شده و حالت عکسبرداري حرفه‌اي پيشرفته، سنسور اصلاح کننده رنگ اختصاصي و قابليت پايدارسازي بصري 4 محوره تصاوير را نيز براي شما به ارمغان مي‌آورد.

زن فون 30زوم ايسوس به يک دوربين 13 مگاپيکسلي سلفي نيز مجهز شده است. اين دوربين همه تنظيمات حالت زيباسازي تصوير را در اختيار شما مي‌گذارد. اين گوشي هوشمند همچنين مي‌تواند با يک بار شارژ به مدت 16 ساعت روشن باقي بماند.