باعینک های هوشمند به عنوان جایگزین گوشی‌های هوشمند آشنا شوید

 دپارتمان Oculus که حالا توسط فیسبوک اداره می‌شود، پتنتی برای تولید یک عینک هوشمند با پشتیبانی از واقعیت افزوده در دست ثبت دارد. از این محصول به‌عنوان «صفحه‌نمایش انتقال موج با اسکنر دوبعدی» نام برده شده و «عناصر ایجاد شده توسط کامپیوتر» را در دنیای واقعی نمایش می‌دهد. این صفحه‌نمایش ممکن است داخل فریم عینک تعبیه شود تا تصاویر و محتوا را در مقابل چشمان کاربر، نشان دهد. همین توضیح کوچک نشان می‌دهد که منظور Oculus از این محصول، یک عینک هوشمند مخصوص واقعیت افزوده است.

این صفحه‌نمایش از تکنولوژی انتقال موج استفاده کرده و اجازه می‌دهد موجی از نور وارد لنز شود. صفحه‌نمایش مذکور قادر خواهد بود تا محتوای تصویری و ویدیویی را از طریق این لنز برای کاربر به نمایش دربیاورد درحالی‌که وظیفه انتقال صدا بر عهده هدفون یا بلندگو خواهد بود.

جایگزین گوشی‌های هوشمند چه ویژگی هایی دارد؟

محصولاتی که هم اکنون در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم هیچگونه شباهتی به گوشی‌های هوشمند امروزی ندارند. اما این دستگاه‌ها در ساختاری جدید طراحی و تولید شوند که بخشی از قابلیت‌های آن‌ها با گوشی‌های هوشمند امروزی مشترک باشد. احتمالا این دستگاه‌ها شباهت زیادی به عینک‌های کنونی داشته باشند. اگرچه گوگل تاکنون چنین محصولی را عرضه کرده است اما به نظر می‌رسد این دستگاه‌ها بسیار فراتر از عینک‌های Google Glass عمل کنند.

مایکل آبراش، مدیر بخش واقعیت افزوده فیسبوک، در گفت‌وگویی با وب‌سایت The Information پیش‌بینی‌های جالبی از آینده کرده است. او گفته است در آینده فناوری واقعیت مجازی (VR) جایگزین کامپیوتر دسکتاپ و عینک‌های واقعیت افزوده (AR) جایگزین گوشی هوشمند می‌شود.  مایکل آبراش فناوری‌های آینده را متفاوت از امروز می‌داند و معتقد است نمایشگرهای واقعیت مجازی نازک‌تر و طبیعی‌تر و عینک‌های واقعیت افزوده در آینده بسیار مدرن خواهد بود و با عینک‌های فعلی تفاوت خواهد داشت.
به‌اعتقاد وی برای رسیدن به این اهداف باید حداقل تا سال ۲۰۳۰ صبر کنیم تا فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به‌حدی از پیشرفت برسند تا بتوانند در محیط‌های کاری و شخصی جایگزین ابزارهای امروزی شود.
هرچند دیدگاه مایکل آبراش کمی رؤیایی و آرمانی به‌نظر می‌رسد، باتوجه‌به پیشرفت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های صاحب‌نامی همچون فیسبوک روی فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، می‌توان امیدوار بود در آینده تغییرات و پیشرفت‌های بسیاری اتفاق خواهد افتاد.
پیاده سازی فناوری واقعیت افزوده در این عینک‌های هوشمند می‌تواند قابلیت‌های عالی را به آن‌ها اضافه کند. به عنوان مثال می‌توان از آن‌ها برای اجرای بازی‌ها، تماشای اخبار، مشاهده تصاویر ثبت شده توسط دوربین و گشت و گذار در فضای وب استفاده کرد. استفاده از این عینک‌ها برای مسیریابی در هنگام پیاده روی و رانندگی نیز بسیار جذاب خواهد بود. با پشتیبانی این عینک‌ها از فناوری واقعیت مجازی می‌توان انتظار داشت که آن‌ها بتوانند جای تلویزیون‌های خانگی را هم اشغال کنند.
به این ترتیب این عینک‌های هوشمند می‌توانند قابلیت‌های موجود در گوشی‌های هوشمند را همراه با قابلیت‌های جدید و مبتنی بر واقعیت افزوده در اختیار کاربران قرار دهند. اگرچه طراحی و عرضه این عینک‌های هوشمند ایده جذابی به نظر می‌رسد اما بازهم می‌توان چند قدم فراتر از آن فکر کرد.
 
خیلی‌ها مشغول ایده‌پردازی درباره‌ی آینده‌ی بدون گوشی‌های هوشمندند و خوشحال می‌شوند که بدانند چه چیزی جای گوشی های هوشمند را خواهد گرفت! اما نکته‌ی جالب این بحث این است که: گوشی‌های هوشمند قرار نیست از میان بروند. حداقل نه به این زودی. گوشی‌های هوشمند در حال حاضر نقطه‌ی مرکزی عصر تکنولوژی هستند. صنعتی که پیش‌بینی می‌شود در چهار سال آینده 6 میلیارد مصرف‌کننده داشته باشد و با تمام این‌ها، بعضی از افراد می‌پرسند «چه چیزی جای گوشی‌های هوشمند را خواهد گرفت؟»