برد گوشي چيست | علت خرابي هارد گوشي| علت خرابي هارد گوشي چيست

EMMC چيست

EMMC که با عنوان هارد گوشي مصطلح است، يک کارت حافظه‌ مالتي‌مدياي داخلي است. به عبارت بهتر يک حافظه‌ داخلي است نه حافظه‌ خارجي و قابل جدا شدن. وقتي هارد گوشي مي سوزد ، در حقيقت از نظر الکترونيکي آسيب مي بيند. شدت اين آسيب تعيين مي کند که امکان تعمير براي آن وجود دارد يا اينکه بايد تعويض شود. اگر هارد سوخته گوشي شما قابليت تعمير نداشته باشد، اطلاعات نوشته شده روي هارد ديگر قابل بازيابي نيست. EMMCبا ويژگي هاي خاصي که در بخش کنترلر دارد، اجازه‌ بوت کردن سيستم عامل را مي‌دهد، به همين جهت براي تبلت‌ها و گوشي‌ها بسيار مناسب است.

چرا هارد گوشي مي سوزد

به هاردي(EMMC) که از نظر الکترونيکي آسيب ديده باشد hard سوخته(EMMC آسيب ديده) مي گويند.آسيب هايي که نوسان برق ميتواند به هارد وارد کند اين است که به برد يا آي سي کنترل يا هر دو آسيب مي رساند.گاهي اوقات هارد گوشي قابل تعمير است اما در مواردي نيز هارد قابليت تعمير را ندارد و مي بايست آن را تعويض کرد. در مورد هارد سوخته اي که قابليت تعمير ندارد ,اطلاعات نوشته شده روي، هارد ديگر قابل بازيابي نيست.

  • زماني که گوشي در حال شارژ است، هرگز اقدام به خاموش يا ريست کردن گوشي نکنيد.
  • زماني که باتري گوشي زير 20 % ظرفيت شارژ است اقدام به ريست فکتوري يا ريست معمولي نکنيد، چرا که در اين حالت عمل خواندن و نوشتن به ولتاژ بيشتري  نياز دارد و اين کار سبب ميشود که به hard گوشي ولتاژ مناسبي نرسد و در عملکرد آن اختلال ايجاد کند.پس هميشه توجه داشته باشيد که باطري گوشي بالاي 70 يا 80 % شارژ بهينه داشته باشد.

علائم خرابي هارد گوشي

خاموشي خود به خود: گاهي اوقات گوشي خود به خود هنگام کار خاموش ميشود..در اين موارد احتمال خرابي هارد زياد است ولي  صحت اين موضوع 100 درصد نيست؛ يعني گوشي صدمه اي مثل آب خوردگي يا ضربه نديده هرچند گاهي پيش مي آيد که گوشي آب يا ضربه خورده و همون لحظه خراب نشده و اين آسيب بعد از مثلا يک ماه به صورت خاموشي خود به خود ظاهر مي شود.

گوشي روشن ميشود و روي لوگو (يا آرم) شرکت سازنده قفل مي کند: در اين  موارد ابتدا اقدام به نصب رام اصلي گوشي کنيد اگر گوشي فلش نگرفت 99درصد ايراد از هارد است.بعضي اوقات گوشي روي آرم قفل مي کند و فلش را مي پذيرد  ولي سيستم عامل بالا نمي آيد. علت اين امر مي تواند ميتونه هارد،cpu و هم موارد ديگه مثل منبع تغذيه باشد. در گوشي هاي HTC گوشي روي ارم گير مي کند و هفت بار ويبره مي خورد در اين مورد 100 درصد مشکل از هارد است.
تعويض هارد گوشي هوآوي کاري بسار حساس است و به دقت بالايي نياز دارد زيرا هارد يکي از قطعات داخلي و حساس گوشي هاي موبايل است . لذا اين قطعه در بعضي گوشي ها بسيار آسيب پذير مي باشد . به عنوان مثال يکي از مشکلات رايج در گوشي هاي هوآوي آسيب هايي است که به  هارد گوشي وارد مي شود . در اين حالت شما نياز به تعميرات هارد گوشي داريد اين آسيب ها را به دو دسته مي توان تقسيم کرد :
خرابي هارد موبايل / ترميم هارد موبايل : در صورت خرابي هارد اطلاعات شما در معرض آسيب قرار دارد . تعويض هارد گوشي هوآوي و بازيابي اطلاعات آن کاري بسيار تخصصي و حرفه اي مي باشد زيرا براي تعويض هارد گوشي هوآوي ،  بايد هارد را خارج کرده و آن را مجددا داخل دستگاه قرار دهند که اين کار احتياج به تخصص و مهارت ويژه اي دارد  به گونه اي که اکثر تعميرکاران از انجام آن سربازمي زنند و به شما پيشنهاد مي کنند که هارد را تعمير نکنيد که اين پيشنهاد کاملا نادرست است
سوختن هارد موبايل هوآوي / تعويض هارد گوشي هوآوي : يکي ديگر از مشکلات رايج در بعضي گوشي ها سوختن هارد آن ها است . در صورتي که هارد گوشي هوآوي بسوزد تعويض آن ضروري مي باشد . تعويض هارد سوخته نيز همچون تعمير آن به تخصص و مهارت بسياري نياز دارد و بايد توسط تعميرکار حرفه اي و مجرب انجام شود . اگر تعمير کار از تخصص و مهارت لازم برخوردار نباشد تعويض به درستي انجام نشده و قطعات ديگر گوشي نيز آسيب خواهند ديد . لذا در صورت سوختن هارد گوشي هوآوي از سپردن آن به مراکزي که دانش لازم را در اين زمينه ندارند جدا پرهيز کنيد .

اگر باتري دستگاه اندرويدي شما خالي شده باشد، هنگامي که آن را روشن نماييد، اغلب نشانگر باتري را به صورت توخالي بر روي صفحه نمايش مشاهده خواهيد کرد. اما اگر باتري به طور کلي تخليه شده باشد، هنگامي که بخواهيد گوشي يا تبلت را روشن کنيد، هيچ پاسخي نداده و حالت ياد شده را مشاهده نخواهيد کرد.

براي رفع چنين مشکلي، کافيست گوشي يا تبلت اندرويدي خود را به يک شارژر ديواري متصل کرده و اجازه دهيد تا چند دقيقه‌اي را شارژ شود. در اين شرايط نبايد به محض اتصال دستگاه به شارژر اقدام به روشن کردن آن نماييد و همانطور که گفتيم، ابتدا بايد چند دقيقه (حدود 50 دقيقه) صبر کنيد تا باتري دستگاه کمي شارژ شود. اگر مشکل خالي شدن کامل باتري بوده باشد، حالا ديگر رفع شده و دستگاه مانند هميشه روشن خواهد شد.

اگر پس از انجام اينکار باز هم دستگاه شما روشن نشد، از کابل يا شارژر ديگري نيز براي شارژر کردن آن استفاده کنيد. در بسياري از مواقع امکان دارد کابل يا خود شارژر گوشي و يا تبلت، قطع شده باشد و عمليات انتقال نيرو را بدرستي انجام ندهد.

برخي قطعات روي برد موبايل و علت خرابي آن ها

مقاومت

معمولي :احتمال خرابي 5% .رنگ آنها :آبي /مشکي/سبز(به شکل مکعب)
عدد يا مقداري روي آن نوشته نشده است
فيوزي(سيمي) : احتمال خرابي95%. مهمترين :فيوز مدار شارژ(000-k)
عدد يا مقدار روي آن نوشته شده است /به شکل مکعب مستطيل )
طريقه تست :بايد رنج مولتي متر را روي حالت بوق بگذاريد و به دو سرمقاومت مي زنيم بايد بوق بزند تا سالم باشد .اگر بوق نزند مقاومت خراب است .

خازن Capacitor

سراميکي : (به رنگ طوسي يا قهوه اي ) بدون هر گونه عدد يا مقدارروي آنها
الکتروليتي : قهوه اي مشکي
نکته : دو مقدار کد و ولتاژ روي آن نوشته شده است .
نحوه تست : بر عکس مقاومت اگر مولتي متر را روي رنج بوق قرار دهيد .اگر دو سر آن را بر دو سر خازن قرار دهيد اگر سالم باشد نبايد بوق بزند و اگر خراب باشد بوق مي زند

سلف Inducator

سلف بسيار کم خراب مي شود و بيشتر پايه هاي آنها بر روي برد قطع مي شود
نحوه تست : مثل مقاومت است بايد بوق بزند که نشانگر سالم بودن سلف باشد.
تقسيم بندي بردهاي موبايل

  • بلوک  Radio Frequency
  • بلوک  Analog Frequency
  • بلوک Base Band

فراموش نکنيد که اجزاي گوشي از قطعات الکترونيکي بسيار حساسي تشکيل شده‌اند. بروز يک اتصال کوتاه در اين قطعات مي‌تواند منجر به آسيب ديدن جدي آن‌ها و حتي سوختن برد و ساير قطعات گوشي شود. متاسفانه توجه به اين مسئله و ايمني به هيچ عنوان از سوي تعميرکاران سنتي و خيلي از مراکز تعمير موبايل مدرن‌تر هم صورت نمي‌پذيرد. همچنين گاها در اختيار نداشتن ابزارهاي مناسب هم منجر به آسيب رساندن به گوشي و کاهش کيفيت تعمير آن خواهد شد. براي مثال مطمئنا اگر به جاي ابزاري مثل آي‌اسکلک (iSclack) که براي باز کردن بدون دردسر قاب گوشي‌ها طراحي شده است، به زور آچار و پيچ گوشتي متوسل شويم، گوشي تحت فشار قرار مي‌گيرد و آسيب‌هاي زيادي به آن وارد مي‌شود. متاسفانه اغلب تعميرکاران و مراکز تعمير موبايل فعلي به ابزارهاي مناسب تعمير مجهز نيستند و اين موضوع کيفيت تعمير موبايل را تحت تاثير قرار مي‌دهد.