خراب شدن شارژر موبايل | بررسي علت هاي خرابي شارژر موبايل

شارژر موبايل به پريز و گوشي شما متصل مي‌شود تا باتري آن را شارژ کند. هنگامي که اين شارژر به درستي عمل کند، باتري سالم بوده و به درستي در جاي خود قرار گرفته باشد، علامتي مبني بر شارژ گوشي بر روي صفحه ظاهر خواهد شد. اما اگر چنين علامتي براي شما به نمايش در نيامد، در صورت سالم بودن باتري، بايد بدانيد شارژرتان نياز به تعمير دارد.

اصول عملکرد مدار شارژ سريع در موبايل و تبلت ها

اگر با الکترونيک آشنايي داشته باشيد مي دانيد که باتري درعمل داراي مقاومت داخلي ( امپدانس ) مي باشد که براي معادل سازي باتري واقعي با باتري ايده آل در تحليل مدارات الکترونيکي، يک مقاومت که در واقع همان مقاومت داخلي باتري است را با يک باتري ايده آل به صورت سري در نظر مي گيرند . از آنجا که مقدار مقاومت داخلي باتري با فرکانس رابطه عکس دارد، هرچه اين مقاومت کمتر باشد هنگام شارژ جريان بيشتري را مي توان به باتري منتقل کرد . اما بايد در نظر داشت که اين فرکانس هر مقدار بالايي را نمي تواند داشته باشد و با آزمايش ها و محاسبات فراوان فرکانس مشخصي را براي مدار شارژ مشخص مي کنند . مهمترين مطلبي که بايد بدانيد اين است که باتري با پالس PWM شارژ مي شود .

Ampere را دانلود کنيد


از کجا بفهميم که شارژر گوشي اندرويدي ما درست کار مي کند يا نه؟
شارژ هاي مختلف، دستگاه اندرويد شما را با سرعت هاي متفاوت شارژ مي کنند و شارژر هاي خراب ممکن است که اصلا دستگاه شما را شارژ نکند.

اگر با شارژ کردن دستگاه اندرويد خود مشکل داريد و يا اصلا مي خواهيد امتحان کنيد تا ببينيد کدام شارژ براي دستگاه شما بهتر عمل مي کند روباه يک روش بسيار ساده را پيشنهاد مي کند. به خواندن ادامه دهيد.

امروز ما روشي را معرفي خواهيم کرد تا بتوان آمپري که شارژ به دستگاه شما تحويل مي دهد را اندازه گيري کنيد و بنابراين مي توانيد متوجه خراب شدن شارژر گوشي خود شويد.
Ampere را دانلود کنيد

اولين قدم آن است که اپ Ampere را دانلود و آن را در گوشي اندرويدي خود نصب کنيد. با استفاده از اين اپ مي توانيد آمپر ورودي دستگاه را اندازه گيري کنيد. اين اپ بر روي همه دستگاه هايي که اندرويد ?.? به بالا دارند کار مي کند. البته سازندگان آن از برخي از گوشي ها، از جمله HTC One M7 و M8 نام برده اند که به درستي با اين اپ کار نمي کنند. البته ما در روباه آن را بر روي گوشي هاي مختلف امتحان کرديم و مشکلي در کارکرد آن نديديم. به نظر مي آيد به غير از دو گوشي نام برده شده اپ بر روي بقيه گوشي ها و تبلت ها بدرستي کار مي کند.


هر کدام از اين مدل هاي سوکت شارژ را به اختصار توضيح مي دهيم:

USB-C: اين نوع از سوکت شارژ را شارژر USB تايپ سي نيز مي نامند.اين نوع از سوکت شارژ را مي توان روي گوشي ها با سيستم عامل اندرويد که بعد از سال 2015 به بازار موبايل معرفي شده اند،  مشاهده نمود. اين نوع ازسوکت شارژ ها روي برخي از مدل هاي لپ تاپ مک بوک و نيز کامپيوترهاي ويندوز پيشرفته نيز مشاهده مي شوند. اين نوع از کانکتور را مي توان در هر دو جهت وارد سوکت شارژ گوشي کرد.
ميکروUSB : اين نوع از کانکتورها را مي توان محبوب ترين کانکتورهاي شارژ در ميان وسايل و دستگاه هاي هوشمند ساخت بين سال هاي 2008 تا 2016 و به جز اپل دانست. در اين نوع از سوکت شارژها، يک طرف سوکت از طرف ديگر عريض تر است و همين طراحي باعث مي شود که سوکت شارژ مانند يک نيم کره ي محکم به نظر بيايد.
لايتنينگ: کانکتوري که توسط تمامي دستگاه هاي هوشمند ساخت اپل استفاده مي شود . با توجه به کانکتور لايتنينگ مي توان خطوطي را به رنگ طلايي در دو طرف محل اتصال سوکت شارژ شارژر به سوکت شارژ موبايل ديد. اين نوع از کانکتور را مي توان در هر دو جهت وارد سوکت شارژ گوشي کرد.
ميني USB : اين نوع از شارژرها را مي توان روي گوشي هاي ساخته شده تا قبل از سال 2008 ديد.
Apple 30 Pin :  براي دستگاه هاي هوشمند ساخت اپل بين سال هاي 2003 تا 2013 استفاده مي شده است. کانکتور شارژ شبيه به يک مستطيل نازک است که طول آن هفت برابر عرض آن مي باشد.

رفع مشکل شارژ نشدن گوشي : تغيير پريز برق

اگر پس از اتصال شارژ به گوشي دريافتيد که دستگاه شارژ نمي‌شود، اولين کاري که بايد بکنيد اين است که پريز برقي که آداپتور شارژ به آن وصل است را بررسي نماييد. شايد اين مسئله برايتان عجيب باشد اما در بسياري موارد ديده شده که کاربران به طور ناخودآگاه شارژ را به پريز تلفن متصل کرده‌اند و يا از چند راهي معيوبي استفاده کرده‌اند و با مشکل شارژ نشدن گوشي مواجه هستند که کاملا هم طبيعي است. بنابراين در اولين قدم حتما پريز شارژ را بررسي و اگر امکان دارد از يک پريز ديگر براي نصب شارژ و شارژ باتري گوشي استفاده کنيد.

آسيب شارژر تقلبي به گوشي

شارژر هاي تلفن هاي همراه کار ساده اي انجام ميدهند. آنها انرژي مورد نياز تلفن همراه شما را تامين ميکنند. با اتصال شارژر به گوشي مدار شارژ کردن فعال ميشود که باعث پر شدن باتري خالي شما ميشود.

کمي قبل تر براي انجام هريک از اين کارها به يک ابزار جداگانه نياز داشتيد و براي روشن کردن آنها نيازمند برق بوديد. باتري شايد در ذهن خيلي از ما ساده ترين بخش يک دستگاه الکترونيکي باشد، اما فرض کنيد لحظه اي اين قطعه (باتري) را از وسيله خود جدا کنيد، قطعا از هيچ يک از امکانات آن نمي توانيد استفاده کنيد.

خودتان پورت ‌يواس‌بي را تعمير کنيد

يکي از سريع‌ترين، آسان‌ترين و موفق‌ترين روش‌ها آن است که خود دست به کار شده و يک تعمير سخت‌افزاري جزيي انجام دهيد. اغلب در شرايطي که گوشي شما به درستي شارژر نمي‌شود، سطح فلزي درون پورت يواس‌بي و شارژر ميکرويواس‌بي تماس کامل برقرار نمي‌کنند. حال اين مشکل مي‌تواند به دليل نقص کارخانه‌اي يا قطع و وصل کردن مستمر کابل شارژر باشد.

براي رفع اين مشکل، ابتدا گوشي خود را خاموش کرده و در صورت امکان باتري را از دستگاه جدا کنيد. از يک شي کوچک مانند خلال دندان استفاده کرده تا زائده درون پورت يواس‌بي گوشي يا تبلت خود را کمي جا ‌به‌ جا کنيد. اين عمل را  به آرامي و با دقت انجام دهيد سپس مجددا باتري را وارد دستگاه کرده و شارژر را متصل نماييد. از هر 10 مشکل اين‌چنيني، 9 مشکل به اين روش حل ‌مي‌شود.